Estimarile facute de retaileri inca din prima parte a anului cu privire la trendul descendent al pietei au inceput sa se concretizeze si in cifre. Pierderile sint in unele cazuri de milioane de euro.

Pentru anul acesta, cea de-a doua companie din punct de vedere al cotei de piata, grupul Flamingo, a anuntat pierderi de 4,6 milioane de euro. Aceasta in conditiile in care, cu un an in urma, profitul Flamingo (fara Flanco) a fost mai mare decit pierderea Flanco, ceea ce a avut drept rezultat un mic profit al grupului, de 270.000 de euro. Mai precis, Flanco a inregistrat in 2005 o pierdere de 1,93 milioane de euro, in timp ce Flamingo a incheiat anul cu un profit net de aproximativ 2,2 milioane de euro. Mentionam ca, pentru 2005, grupul a anuntat rezultatele separate pentru cele doua companii componente: Flamingo si Flanco. Rezultatele defavorabile erau evidente inca din vara. In primele noua luni ale acestui an, Flamingo International a anuntat o diferenta intre cheltuieli si venituri de 6,6 milioane de lei (in jur de 1,8 milioane de euro). Aceasta in conditiile in care, in perioada similara a anului trecut, societatea mergea pe plus, profitul net fiind de peste 455.000 de lei. Motivul? Grupul a trebuit sa faca fata la doua mari presiuni. Este vorba despre trendul pietei produselor de electrice si electrocasnice, care a scazut anul acesta cu 10-15% fata de 2005, la care se adauga procesul prin care trece grupul pentru a integra Flanco, companie achizitionata in primavara anului trecut. Printre cheltuielile importante realizate de companie anul acesta se numara si cele legate de restructurarea retelelor. Nu in ultimul rind, societatea a anuntat anterior ca va face provizioane de 2,8 milioane de euro.

In ceea ce priveste cifra de afaceri, potrivit previziunilor societatii, aceasta ar putea creste, in anul curent, cu 65% fata de 2005, ajungind la 160 de milioane de euro, insa pierderile vor ajunge la 4,6 milioane de euro.

Ultimul an de pierdere?

Chiar daca anul acesta nu a fost unul propice pentru afacerile Flamingo, cum nu a fost unul bun pentru retailerii de electrice si electrocasnice, in general, pentru 2007 compania mizeaza ca veniturile vor depasi cheltuielile. „Flamingo vrea sa treaca pe profit in semestrul al doilea al anului 2007, si estimam in acel moment si o crestere a cotatiei actiunilor companiei", a declarat Dragos Simion, vicepresedintele Flamingo. Mai precis, reprezentantii Flamingo au previzionat, pentru 2007, un volum al afacerilor de 180 de milioane de euro, acesta urmind sa creasca, pina in 2008, la circa 220 de milioane de euro. „Tintele noastre sint realiste, in contextul unei piete foarte bune comparativ cu tarile vecine. In urmatorii doi ani, estimam o rata anuala de crestere de circa 15%", a spus Jiri Rijek, actualul director de retail al Flamingo International.

Flamingo reduce din magazine si personal

Fiind aprope imposibil ca piata sa mai cunoasca un boom de vinzari ca in 2003, pentru a face profit, Flamingo a inceput sa taie din cheltuieli, concomitent cu modernizarea magazinelor in acord cu preferintele consumatorilor. „La inceputul anului 2006, Flamingo avea 200 de magazine, iar in prezent mai detinem 150 de magazine. In plus, personalul companiei a fost redus in acest an cu 600 de persoane, si vom continua aceasta politica", a mai spus Simion, fara a da o cifra estimativa pentru anul 2007. Cu toate acestea, suprafata comerciala detinuta de companie urmeaza sa creasca prin deschiderea unor noi magazine Flanco World (magazine pe suprafete mari, de pina la 3.000 de metri patrati, amplasate in mari aglomerari urbane). „Pentru perioada urmatoare, prioritatea noastra absoluta este extinderea retelei Flanco World. Pina la finele anului 2007, vrem sa atingem o suprafata totala de vinzare de 35.000 de metri patrati, iar in 2008, aceasta sa creasca la 60.000 de metri patrati", a spus Rizek. De altfel, aceasta masura se leaga de un alt element al strategiei grupului: modificarea politicii comerciale. Practic, in doi ani compania spera sa „mute" vinzarile din Flanco in Flanco World. „In prezent, 70% din vinzari sint facute prin intermediul retelei de magazine Flanco, 20% prin intermediul Flamingo si 10% prin reteaua Flanco World. Speram ca in anul 2008, 70% din vinzari sa fie facute prin reteaua Flanco World", explica Simion. Pe termen mediu, grupul intentioneaza sa isi largeasca orizonturile si pe alte piete, dupa ce in prealabil isi vor consolida pozitia in Romania. Grupul ia in calcul atit extinderea prin investitii in magazine Flanco World, cit si prin achizitii.

O noua tendinta generala in piata: reducerea profiturilor

Cu toate ca ceilalti retaileri mai asteapta in a-si declara foarte clar previziunile referitoare la profitabilitate, acestia au recunoscut voalat ca, in cel mai fericit caz, vor inregistra cifrele de anul trecut. Atit Altex, liderul de piata, cit si Domo mizeaza ca vor incheia 2006 cu o cifra de afaceri similara sau cel mult vor cistiga un foarte mic procent. Motivul? Aceeasi saturare a populatiei in ceea ce priveste produsele electrocasnice, care au dus intreaga piata in jos. Din estimarile retailerilor, anul acesta piata de profil se ridica la 900 de milioane de euro, valoarea urmind sa creasca, in 2009, la 1,4 miliarde de euro. Mai mult, a inceput sa se resimta din ce in ce mai mult expansiunea hi permarketurilor care vind si electrice si electrocasnice. Pe viitor, singura scapare a comerciantilor de profil consta in apetitul romanilor pentru produsele IT&C de ultima generatie. Estimarile indica ca ponderea acestui segment in piata va creste cu pina la 40% in 2009, de la 25% cit este acum.

Schimbari de management

De anul viitor, fondatorul si principalul actionar al Flamingo, Dragos Cinca, va renunta la scaunul de director general executiv al grupului, urmind sa-i predea stafeta actualului director de retail, Jiri Rizek. Cinca va ramine insa presedinte al Consiliului de Administratie, unde Dragos Simion, care nu va mai avea atributii executive, va ocupa functia de vicepresedinte, se arata intr-un comunicat al Flamingo. „Masura vine ca o reactie normala la dezvoltarea si maturizarea, in acelasi timp, a afacerii Flamingo, si a fost pregatita inca de la inceputul acestui an. Jiri Rizek este un manager de valoare internationala, cu o extraordinara experienta in domeniu si cu o foarte buna cunoastere a modelului de business Flamingo", a explicat Dragos Cinca.