Traditionala prima de Craciun se transforma treptat in cadouri. Totusi, unii angajati primesc bani.

Poate fi vorba despre mici atentii precum o cutie de bomboane sau despre o excursie in tari exotice. In momentul de fata, aproape doua treimi dintre firme au oferit astfel de cadouri, se arata in studiul PayWell realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC). „Din dorinta de a integra primele intr-un sistem dependent de performanta angajatului, angajatorii au apelat si la un alt element (in afara de bonusuri - n.red.). Aceia dintre angajatori care au dorit sa aduca de Craciun un supliment la salariu s-au orientat inspre oferirea de cadouri in natura angajatilor. Astfel, s-a putut constata o crestere a numarului de companii care ofera cadouri, probabil ca inlocuitor la anterioara bonificatie financiara", explica Horatiu Cocheci, Assistant Manager, PwC. Potrivit acestuia, printre sectoarele unde angajatii sint rasplatiti astfel la final de an se numara retailul si industria bunurilor de larg consum (aproximativ 80% dintre companiile care au participat la studiul PwC).

Cadoul scapa companiile de taxe

Chiar daca valoarea cadourilor poate fi similara sau chiar mai mare decit a traditionalei prime de Craciun, pentru angajator aceasta varianta de rasplata poate fi mai avantajoasa: nu mai plateste impozite si isi fidelizeaza mai usor angajatii. Ca sa nu mai vorbim despre faptul ca, in cazul in care „cadoul" este de fapt o excursie, compania negociaza pentru un numar mare de locuri si implicit obtine tarife preferentiale. „Avantajul este clar: angajatorii pot avea in acest fel oameni mai motivati, care vor deveni mult mai fideli. Apoi mai sint si aspectele legate de relaxare, de restaurarea fortei de munca. De asemenea, mai este un avantaj al angajatorului ce tine de sistemul fiscal. Daca plateste o excursie, cheltuiala lui este strict egala cu valoarea acestui serviciu. In schimb, daca ofera angajatului bani - contravaloarea excursiei -, compania plateste de fapt dublu", spune Rudolf Fedorovici, consultant la Advice Human Resources.

Veniturile de trei-patru ori mai mari

Cu toate ca tendinta este de a oferi cadouri si nu prime, asa cum este practica si in statele dezvoltate, studiul Pay Well releva ca procentul companiilor participante care ofera bonus de Craciun a ramas relativ acelasi in ultimii ani. „Aproximativ o treime dintre companiile intervievate ofera o astfel de prima, valoarea ei oscilind intre 200 si 350 de lei noi. Sectorul in care media bonusurilor este cea mai mare este cel bancar, practica acordarii fiind cea mai raspindita in domeniul bunurilor de larg consum, sectorul industrial si bancar (aproximativ 50% dintre companiile participante la studiu)", mai spune Cocheci. Sint insa unele domenii in care sfirsitul de an poate insemna pentru unii angajati cistiguri de trei-patru ori salariul de baza. „Daca in aceasta luna (decembrie - n.r.) sint acordate bonusurile de performanta, de vinzari pentru a doua jumatate a anului si prima de Craciun, estimam ca aceasta suma poate fi de cel putin trei sau patru ori mai mare decit suma primita in restul lunilor anului", apreciaza Alexandru Vasile, Business Development Manager la AIMS Human Capital Romania.