Oamenii de afaceri au inventariat ieri motivele pentru care transparenta achizitiilor publice ramine pe hirtie.

Contracte de sute de milioane de dolari atribuite pe baza unor licitatii organizate in 2003, intelegeri pe baza carora se pot acorda lucrari fara licitatie timp de patru ani, toate acestea sint posibile si acum, ca si pina in 2004, pe baza portitelor lasate la legea achizitiilor publice. Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) a solicitat ieri modificarea legislatiei in domeniu si a contestat licitatiile organizate de stat pentru lucrari publice, achizitii de medicamente si energie electrica, toate acestea fiind considerate netransparente.

Prevederile cuprinse in legea achizitiilor publice, prin care se permite incheierea unor acorduri-cadru pe durate de patru ani, fac posibila acordarea lucrarilor prin negociere directa cu o singura firma. Acesta a fost cazul contractului semnat de Ministerul Economiei cu firma elvetiana VATEC pentru modernizarea Centralei Portile de Fier II.

Tot prevederi arbitrare, aflate de asemenea in vigoare, permit suplimentarea ulterioara a contractului cu pina la 50% din valoarea initiala.

Medicamentele, sub monopol

Acesta este cazul unor contracte semnate de Ministerul Sanatatii cu citiva distribuitori de medicamente, de importanta vitala. Anca Vlad, vicepresedinte AOAR, descrie mecanismul prin care profiturile a trei firme au fost umflate cu zeci de milioane de dolari. „S-au creat fonduri speciale care sa acopere necesitatile de medicamente si s-a facut o licitatie in 2003 in care, prin caietele de sarcini, se ingusta prin mentiuni numarul participantilor", spune aceasta. Pe aceasta baza, patru companii distribuitoare au cistigat in 2003 dreptul de a distribui, la diabet, 99,56% din produsele licitate - respectiv 64,5 milioane de euro, iar in cazul afectiunilor din oncologie 71,5% din produse, valoarea totala fiind de 25 de milioane de euro. La negocierile purtate direct, aceste firme au facut statului mici rabaturi de pret, cifrate la 1-2%. Ulterior, distribuitorii au incasat sume mult mai mari. Medicamentele cuprinse in programe reprezinta 70% din totalul medicamentelor compensate. Pentru restul medicamentelor au existat cite 20-30% distribuitori, iar numarul mare al acestora s-a concretizat intr-o micsorare a pretului cu 20-30%. Cristian Pirvan, secretar general al AOAR, spune ca degeaba anul viitor statul va aloca patru miliarde de euro pentru Sanatate, dublul sumei alocate in acest an, daca nu se schimba sistemul de atribuire a contractelor. „Banii vor umfla profiturile unor firme", spune acesta.

Energia electrica, la bursa de marfuri

Reprezentantii AOAR au declarat ca si in domeniul achizitiei de energie electrica legea a fost interpretata eronat.

In domeniul infrastructurii, Florin Pogonaru, presedintele AOAR, a afirmat ca proiectele ar trebui fractionate, pentru ca lucrarile scoase la licitatie sa vizeze proiecte de amploare mai mica.

„In Cipru sau in Spania, licitatiile pentru infrastructura se fac pentru 20-100 de kilometri. Daca pui limita de 500 de kilometri, atunci vor veni mai putini contractanti. Legislatia achizitiilor publice, prin anumite prevederi, lasa loc de interpretari, care de multe ori exced legea", a spus Pogonaru.

Nedumerire „Nu intelegem de ce nu este utilizata Bursa Romana de Marfuri pentru a se achizitiona energie electrica. Acest mecanism ar fi mai transparent si energia s-ar achizitiona la pretul pietei. Nu este normal ca in cazul tranzactiilor cu energie la Operatorul Pietei de Energie sa nu se cunoasca valoarea si cantitatile de energie comercializate. Acesta nu este un principiu al pietei bursiere", afirma Mircea Filipoiu, presedinte Bursa Romana de Marfuri.