Actualul sef al statului anunta, in urma cu sase ani, ca Primaria Capitalei va prelua in administrare Metroul SA, iar bucurestenii vor putea calatori pe baza unui tichet unic, timp de o ora, cu orice mijloc de transport in comun, subteran sau de suprafata. In decembrie 2000, Basescu a reusit, in acest sens, sa incheie un acord de finantare cu Banca Europeana de Investitii, in valoare de 12 milioane euro. Proiectul nu a putut fi implementat in timpul mandatului sau la Primarie, ca mai toate investitiile pentru care obtinuse imprumuturi externe, din cauza conflictului permanent cu consilierii PSD. Practic, Videanu a facut praf "ticketing-ul" lui Basescu. In timp ce proiectul lui Basescu prevedea o ora de calatorii/bilet, atat cu RATB, cat si cu metroul, "cardul" actualului edil este unic doar ca plastic. Pretul difera, in functie de tipul de transport.
Lansare cu simulare
Mult asteptatul sistem unic de taxare a fost lansat, sambata, doar la nivel de simulare a utilizarii cardului ACTIV, avandu-l drept protagonist pe actualul edil-sef, cu cardul in mana intr-o statie RATB si apoi intr-una de metrou. Adriean Videanu a anuntat ca municipalitatea va implementa sistemul peste o saptamana, imediat dupa ce va primi aprobarea de fiscalitate din partea ministerului de resort. Uimitoare a fost, insa, amnezia sa referitoare la destinatia initiala a acestui proiect, menita sa aduca facilitati calatorilor bucuresteni. "Este o solutie comoda, civilizata. Renuntam la hartie in favoarea sistemului eletronic. (...) O perioada de timp - circa sase luni - vor functiona, in paralel, atat noul card cat si cartelele magnetice de metrou. In prima faza, sunt programate sa functioneze cardurile doar in regim de abonament; ulterior, se vor pune in functiune si cardurile pentru calatorii zilnice sau de alte tipuri", a spus Videanu, dupa ce a verificat personal sistemul. "Oferta tarifara pentru noul sistem se mentine, eventualele modificari de pret facandu-se in conformitate cu legislatia si evolutia economiei. Deocamdata vom introduce acest sistem numai pentru abonamente. Biletele vor fi inlocuite treptat, dupa ce vom alinia pretul calatoriilor cu metroul si cu mijloacele de transport in comun de suprafata", a dat lamuriri si Gheorghe Aron, directorul RATB.
Astfel, unicitatea cardului consta doar in materialul din care este confectionat. Pretul difera de la RATB la Metrou, iar de calatorii cu ambele tipuri de transport, cu un singur card - nici vorba. Cat despre valabilitatea de o ora a unei asemenea cartele, ramane un vis la noi, si o realitate in capitalele europene.
Cardul va functiona de la o distanta de cinci centimetri fata de aparatul cititor ce va fi montat in mijloacele de transport RATB sau la metrou. "Simplu si eficient. Cardul trebuie trecut prin fata aparatului, nu trebuie introdus nicaieri. Aparatul citeste datele de pe card si il valideaza sau respinge, dupa caz", a explicat Gheorghe Aron. Noul sistem a fost introdus, experimental, pe liniile 312, 313 si 381.
Metroul stationeaza la Berceanu
Primarul general se codeste sa aduca Metroul SA sub autoritatea municipalitatii. "In mod normal, in orice capitala europeana, metroul deserveste municipalitatea, nu un minister. Noi suntem in discutii cu Ministerul Transporturilor, cu Guvernul, pentru a gasi solutia subventiei. Am sa fiu foarte corect fata de dv., sa va spun ca, daca am prelua Metroul, fiind obligati sa le dam subventia, intreg bugetul municipiului Bucuresti s-ar duce pe subventii la RATB, RADET, Metrou, astfel ca n-am avea resurse sa dezvoltam orasul. De aceea, gandim foarte atent momentul", ne-a declarat primarul general. Pe de alta parte, edilul-sef a anuntat ca Primaria Capitalei va construi o noua linie de metrou (subterana, nu de suprafata), intre Gara de Nord si Aeroportul Henri Coanda.