Peste 20 de superbranduri dintre cele 66 votate in Romania sint de etnie autohtona.

66 de branduri internationale si autohtone au primit cite un trofeu si si-au facut loc in primul volum din cartea „Superbrands Romania", lansata miercuri seara de organizatia cu acelasi nume, prin Agentia de relatii publice BDR Associates.

Forta globala pierde teren

30% din lista „Superbrands" sint nume romanesti. Astfel, TVR, Algocalmin, Borsec, Dero, Gerovital, Fulga, Murfatlar, Tarom sau Dorna stau pe aceeasi lista cu Nestlé, Nokia, Philips si Coca-Cola.

„Vremea in care brandurile globale aveau in fata piata larg deschisa a cam trecut. A venit timpul pentru reaprinderea interesului in numele locale. Marcile autohtone, cu o istorie de zeci si sute de ani in spate, nu au fost creditate mereu cu putere in fata celor internationale. Sper ca «Superbrands Romania» sa redreseze aceasta balanta, asa cum s-a intimplat si in celelalte tari postcomuniste", a declarat pentru „Cotidianul" Bill Colegrave, presedintele organizatiei internationale si fondator al programelor Superbrands.

Comparatie doar intre rivali

In Romania, „Superbrands" a nominalizat peste 1.800 de marci consacrate, atit autohtone, cit si internationale, evaluate pe criterii de notorietate. Romanii au putut vota pe site-ul www.superbrandsromania.

com brandurile preferate, iar lista rezultata a fost evaluata apoi de Consiliul Superbrands, format din 25 de experti din diferite domenii, printre care Andrei Plesu, Dan Chisu, Doina Levintza, Mircea Kivu si Tudor Giurgiu. Ei au evaluat fiecare brand pe o scara de la 1 la 20, in functie de viziunea personala, iar scorurile fiecaruia au fost centralizate, cele mai bine cotate calificindu-se pentru statutul de Superbrand. Lista se diferentiaza, de altfel, tocmai prin criteriul subiectiv pe care mizeaza si pe faptul ca elimina ierarhia.

„Noi nu masuram brandurile in topuri, ci le selectam in comparatie cu rivalii lor pe piata. Pentru ca nu are nici un sens sa compari o marca de automobile cu una de hirtie igienica", a explicat Bill Colegrave, care a adaugat ca pentru el Superbrands este un fel de „Oscar al brandurilor", dar si o unitate de masura pentru forta economica a unei tari.

„Un Superbrand se bucura de o deosebita reputatie in domeniul sau de activitate. El ofera avantaje emotionale si materiale semnificative fata de competitorii sai, beneficii pe care clientii, in mod constient sau inconstient, le doresc si le recunosc", suna definitia superbrandului, data de Consiliul organizatiei.

Ieri in Franta, miine in Sri Lanka

Ideea de Superbrands a aparut acum zece ani, iar programele acestei organizatii se desfasoara in prezent in 60 de tari. Evenimentul de la Bucuresti a fost precedat de o serie de manifestari asemanatoare in Slovacia, Rusia, Franta si in Polonia si va fi urmat de alte citeva de acest gen in Bulgaria, Italia, Austria, Egipt si in Sri Lanka, pina la sfirsitul acestui an.