Sa recapitulam intru cunostinta si lamurirea oamenilor de buna-credinta: in pragul intrarii Romaniei in Uniunea Europeana, varful piramidei puterii a lansat formal o initiativa spectaculoasa de mare efect mediatic national si international: ""reforma morala si renovarea clasei politice"". Un angajament sanctionat sub aspect juridic de insusi Consiliul Suprem de Aparare al Tarii, care a dispus trecerea integrala a arhivelor fostului DSS in custodia CNSAS. Suspectand intentia autorilor de a mai juca pentru a nu stiu cata oara o festa urata opiniei publice romanesti, am gasit de cuviinta sa pun la incercare buna-credinta a initiatorilor. Cu alte cuvinte, am cerut sa se testeze public distanta dintre vorbe si fapte. Cu exemple concrete la nivelul varfurilor clasei politice. Oameni care au intrat obligatoriu in contact cu fosta Securitate, indiferent de natura relatiilor avute. Pentru care au existat informatii si documente nu doar intr-un singur loc, ci simultan in mai multe unitati informativ-operative.

Tehnic vorbind, prin selectia prezentata am dat o sansa in plus CNSAS sa iasa in sfarsit din statutul de ""institutie captiva"" furnizoare de certificate de buna sau de rea purtare la comanda politica a unui grup de interese sau altul. Intalnirile avute cu membrii Colegiului (peste patru ore, doua zile consecutiv) au avut scopul de a-i familiariza mai bine cu modul de operare si metodologia de lucru ale fostului DSS. Am afirmat clar ca legile, ordinele, normele de lucru si instructiunile de aplicare utilizate de DSS trebuie sa constituie cadrul fundamental de pornire in analiza oricaror documente continute de arhiva primita. Este obligatoriu primul filtru analitic, ce asigura un punct de pornire serios in analiza unui caz sau altul.

Daca arhiva a putut fi devalizata, tunsa si frezata
de-a lungul ultimilor 16 ani potrivit intereselor personale sau de grup, cunoasterea corecta a cadrului metodologic permite incursiuni solide de recuperare a informatiilor privind ""gaurile"" svaiterului arhivistic. Cu conditia existentei vointei politice de a se face acest lucru. Ceea ce nu pare a fi, pana in prezent, cazul. In schimb, opinia publica a asistat la un spectacol mediatic grotesc organizat de cei care-si vad, odata deschisa cutia Pandorei, amenintate propria cariera si, deci, interesele personale sau de grup. Acestia refuza cu incapatanare sa inteleaga ca acum, o data cu intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, ei ar trebui sa se retraga, lasand locul unor oameni mai putin compromisi. Sigur ca lista prezentata nu este completa, exhaustiva. Nici nu s-a dorit sa fie. Este sarcina CNSAS sa o faca, DACA FACTORII POLITICI DE VARF APLICA PRACTIC CEEA CE AU DECLARAT FORMAL: O REALA REFORMA MORALA A CLASEI POLITICE CE PASESTE IN CASA DEMOCRATIILOR EUROPENE. Aici este miezul problemei si nu zarva orchestrata pentru a distruge credibilitatea lui Liviu Turcu. Este un caz clasic de ignoratio elenchi (de ignorare a subiectului), adica o actiune premeditata de a muta intentionat in scop manipulativ atentia oamenilor de la obiectul central al discutiei la unul de ordin secundar, personal. Cei care au declansat atacurile furibunde au comis insa doua erori grave in plan tactic: unu - au subestimat inteligenta marii mase a oamenilor de rand care au inteles repede ca amploarea corului denigratorilor este disproportionata in raport cu afirmatiile facute, si deci e limpede ca ceva nu este in regula; doi - ca atunci cand membrii
societatii civile cu pretentii de monopol absolut asupra judecatilor morale in societatea romaneasca postdecembrie 1989 SE ALINIAZA NECONDITIONAT CU CEI CU CARE AU PRETINS PUBLIC CA SE LUPTA PE VIATA SI PE MOARTE IN ULTIMII 16 ANI PENTRU A-I DA LOVITURA DE GRATIE LUI LIVIU TURCU, DE FAPT ISI DECONSPIRA PROPRIILE VULNERABILITATI SI ANGOASE PE SUBIECTUL LEGATURILOR COMPROMITATOARE CU FOSTA SECURITATE.

Un nou test, este drept neintentionat, care precum testul hartiei de turnesol releva adevarata configuratie altfel pana acum bine camuflata a tablei de sah politice, dar si socio-economice din Romania de azi. Tuturor acestora imi permit sa le dau o sugestie: mutati centrul de greutate al atentiei de la persoana lui Liviu Turcu la ceea ce de fapt se afla in atentia opiniei publice romanesti si a cercurilor politice occidentale: EXISTA AZI VOINTA POLITICA REALA DE A SE REFORMA MORAL CLASA POLITICA ROMANEASCA FIE SI IN CEASUL AL DOISPREZECELEA? DACA RASPUNSUL ESTE ""DA"", ATUNCI TREBUIE SA SE CONSTATE CAT MAI CURAND O DEPLINA CONCORDANTA INTRE VORBA SI FAPTA. DACA RASPUNSUL ESTE ""NU"", SE MAI PIERDE INCA O OCAZIE ISTORICA DE A REASEZA ROMANIA PE UN FAGAS IN CARE CREDIBILITATEA SI LEGITIMITATEA CLASEI POLITICE
SA NU MAI FACA OBIECTUL ""TRADITIONALEI"" NEINCREDERI
SI SUSPICIUNI PE PLAN INTERNATIONAL.