Cu doar 1,4% aport la PIB, cultura romana se afla sub nivelul mediei europene, care este de 2,6%. Cresterea acestei contributii este mai vertiginoasa insa decit in orice tara de pe batrinul continent.

Cifra de afaceri inregistrata la nivel european in domeniul cultural, in anul 2003, a fost de 654 de miliarde de euro, indica datele unui studiu UE si publicat miercuri, la Bruxelles. Contributia acestuia o depaseste pe cea adusa de industrii precum cea chimica, de cauciucuri si de materiale plastice, care au fost de numai 2,3%.

Peste vecini

Veniturile obtinute de Romania din sectorul cultural si al creativitatii au totalizat 2,2 miliarde de euro, suma care reprezinta 1,4% din PIB-ul tarii, un procent identic cu cel al Portugaliei. Colega noastra de aderare, Bulgaria, a avut parte de mai putini bani din cultura, 1,2% din PIB, mai exact, cifra contorizata si in dreptul Ungariei sau al Poloniei. Cele mai mari sume din scosul la mezat al produselor culturale si le revendica Marea Britanie (132 de miliarde de euro), Germania (126), Franta (79), Italia (84) si Spania (61), tari care insumeaza aproape trei sferturi din totalul european. Hexagonul isi indreapta cel mai mare procent din acest domeniu la PIB: 3,4%. Studiul, care a fost prezentat ministrilor culturii din UE, arata importanta domeniului cultural pentru economia Uniunii Europene si evidentiaza potentialul sectorului pentru crearea mai multor locuri de munca.

Cei mai avintati dintre europeni

In perioada 1999-2003, cresterea inregistrata de domeniul culturii in Europa a fost cu 12,3% mai mare decit cresterea economiei europene. Desi la nivel continental rata medie de sporire a acestui aport in tot acest interval de timp a atins putin peste 8%, Romania a cunoscut o evolutie de-a dreptul spectaculoasa: 20,2%. Si alte tari din fostul bloc sovietic au cunoscut salturi la fel de notabile: Slovenia (18%), Ungaria (17%), Cehia (15%), Bulgaria (13%). In majoritatea statelor occidentale, aceasta crestere s-a plasat, in schimb, intre 5 si 10 procente. Economistul Daniel Daianu este de parere ca in cazul Romaniei trebuie facuta diferenta dintre PIB si venitul national util, aducind in discutie existenta unor produse „poluante", a unei culturi „bune" si a uneia „marginale". „Exista emisiuni tv imbecilizatoare care nu pot fi numite produse culturale si care submineaza buna dezvoltare a capitalului uman. In interpretarea acestor date trebuie facuta o distinctie, cit si o corelare cu procesul educational si cu industria divertismentului", spune Daianu.

Doua popoare in slujba culturii

Potrivit studiului, numarul angajatilor din domeniul culturii este de 5,8 milioane de oameni, reprezentind peste 3% din populatia activa a Europei. Totalul personalului dedicat acestui sector depaseste numarul total al angajatilor din Grecia si din Irlanda impreuna. In timp ce rata generala de angajare a scazut in perioada 2002-2004, in intreaga Uniune Europeana, in sectorul cultural, aceasta a crescut cu 1,5 procente. Germania reuneste cei mai multi devotati cu carte de munca: 957 de milioane inregistrati in 2004, urmati de Marea Britanie (883 de milioane), Franta (496) si Italia (466).

Un sector deloc marginal

In opinia comisarului european pentru Educatie, Formare, Cultura si Multilingvism, Ján Figel, rezultatele studiului arata ca aportul economic al sectorului cultural nu este unul nesemnificativ. „Ajuta la schimbarea parerii traditionale fata de cultura si de creatie. Artele si cultura sint departe de a fi marginale, sectorul fiind chiar un mare angajator", apeciaza acesta, citat de NewsIn. Studiul va reprezenta, de altfel, baza discutiilor la summitul de la Lisabona din 2007, reprezentind un element-cheie in viitoarea strategie de comunicare asupra rolului culturii in Europa.

SUA dau mai mult In 2001, industriile copyrightului, cum sint ele generic denumite peste Ocean, vireaza 5,24% in contul PIB, mai precis 535 de miliarde de dolari. In ultimii 24 de ani (perioada 1977-2001) aportul acestor industrii la produsul intern a avut o crestere de doua ori mai rapida decit in restul ramurilor economice din SUA (7% fata de numai 3%).