Guvernul Tariceanu nu trebuie apreciat doar pentru ceea ce s-a decis sa faca, ci si prin ceea ce s-a decis sa nu faca. Eu consider ca un Guvern bun este un Guvern care, pe cat posibil, lasa economia in pace si o trateaza cu respectul cuvenit unui par
Guvernul Tariceanu nu trebuie apreciat doar pentru ceea ce s-a decis sa faca, ci si prin ceea ce s-a decis sa nu faca. Eu consider ca un Guvern bun este un Guvern care, pe cat posibil, lasa economia in pace si o trateaza cu respectul cuvenit unui partener egal. In plus, in abordarea mecanismului economic, trebuie avut in vedere nu numai eficienta si functionalitatea, dar si etica economiei de piata.
Guvernul a luat deja cateva masuri liberale cu impact asupra climatului de afaceri. Anume au fost interzise scutirile si reesalonarile catre buget, ajutoarele de stat au fost sever restrictionate iar rolul Consiliului Concurentei a fost intarit. Legislatia privind incompatibilitatile, conflictele de interese si transparentizarea averilor demnitarilor au limitat interventia administrativa si politicianista, in timp ce Ministerul Public a intervenit mai prompt in cercetarea cazurilor de coruptie.
Procedurile de intrare si iesire de pe piata, incepand cu procedurile de inscriere a unei firme si pana la rezolvarea cazurilor de insolventa, au fost mult inlesnite. Consolidarea pietelor financiare au facut ca situatiile de insolventa in domeniul bancar, al asigurarilor si al fondurilor de investitii sa fie practic eliminate.
In ultima perioada, ratingul suveran acordat Romaniei s-a imbunatatit semnificativ. De pilda agentia de evaluare financiara Fitch Reatings a imbunatatit plafonul ratingului suveran acordat Romaniei de la "BBB plus" la "A minus". Iar ratingul pentru creditele pe termen lung in valuta a fost imbunatatit de la "BBB minus" la "BBB", pe baza performantelor economice bune si a situatiei favorabile a finantelor publice. Interesant este si faptul ca, spre deosebire de perceptia Fondului Monetar International, Fitch Reatings sustine ca situatia finantelor publice este favorabila, considerand ca, in raport cu investitiile straine directe, deficitul de cont curent este sustenabil. O perceptie ameliorata are si o alta celebra agentie de rating, anume Standard&Poor's. Aceasta agentie a ridicat perspectiva de rating a Romaniei de la stabil la pozitiv, argumentand decizia sa prin imbunatatirea reformelor structurale economice si institutionale realizate in perspectiva aderarii.
Faptul ca Romania a primit pentru prima oara in istoria ei un plafon de risc care o include in categoria tarilor de clasa "A" este un semnal deosebit de pozitiv si care arata ca, cel putin in ce priveste dimensiunea economica, tranzitia s-a incheiat.
Expresia cea mai elocventa a imbunatatirii climatului de afaceri o reprezinta evolutia investitiilor straine. In anii 2005-2006, cumulat, investitiile straine din Romania vor fi de circa 14 miliarde de euro, ceea ce este echivalent cu toate investitiile straine directe din Romania din perioada 2001-2004 si asta in conditiile in care cea mai mare parte a privatizarilor fusese deja realizata la sfarsitul anului 2004. Succesul privatizarii Bancii Comerciale Romane este un alt semnal privind atractivitatea mediului economic romanesc.
Strategia privind stimularea ofertei s-a dovedit rodnica si ea va fi continuata. Aplicarea principiului neutralitatii in domeniul fiscal, precum si inlaturarea discriminarilor in care liberei competitii, ca si eliminarea interventionismului de stat, concomitent cu diminuarea proprietatii private a statutului constituie tot atata garantii pentru mentinerea, in continuarea, a unui climat de afaceri atractiv.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.