Consiliul Superior al Magistraturii a fost ""suntat"" de la avizarea mai multor acte normative. Ignorat fie de Ministerul Justitiei, fie de Parlament, din 2004 pana azi, CSM nu a putut sa-si spuna opinia legala fata de 99 de legi, ordonante, hotarari deja in vigoare. Avizul nu a fost cerut nici pentru alte 37 de proiecte legislative. Oare de ce?

Aceste informatii care arata o dimensiune urata a democratiei romanesti par a fi incredibile intr-un stat de drept. Ele reflecta totusi perfect realitatea, asa cum reiese dintr-un act oficial emis de Directia Legislatie, Contencios si Documentare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). In exclusivitate, Jurnalul National a intrat in posesia listei actelor normative (legi, ordonante, ordonante de urgenta, hotarari si ordine) si a proiectelor de acte normative pentru care nu a fost solicitat avizul Consiliului Superior al Magistraturii. Omisiunea Consiliului de la dreptul lui de a-si spune cuvantul a fost facuta nu doar de catre Guvern, prin Ministerul de Justitie, dar si de Parlament, prin Camera Deputatilor si Senat, in cazul proiectelor de legi pentru aprobarea ordonantelor si a ordonantelor de urgenta.

LEGI. In anul 2004, cand inca nu avusese loc predarea stafetei puterii de la PSD la Alianta D.A., CSM, garantul independentei justitiei, a fost evitat in doua cazuri: cel privind Legea de modificare si completare a Codului de procedura penala (576/14.12.2004). Cu alte cuvinte, consiliul n-a contat nici cat negru sub unghie tocmai cand a fost vorba despre un cod de reguli ce vizeaza activitatea justitiei, de al carui mers CSM este insa responsabil. Consiliul nu a fost intrebat nici cand s-a dat Legea 579/2004, prin care Ministerul Justitiei a fost autorizat sa vanda locuinte de serviciu pe care le are in administrare. In anul 2005, situatia este mult mai ingrijoratoare, forul magistratilor fiind sarit de 15 ori in legatura cu legi care privesc institutiile si activitatea din curtea justitiei. Tendinta de ignorare a celei de-a treia puteri in stat a crescut anul acesta, legile intrate in vigoare si pentru care CSM nu a fost consultat fiind in numar de 20.

Citeste si:

OUG SI OG. Pe ""felia"" ordonantelor de urgenta ale Guvernului si a ordonantelor de guvern, in perioada analizata exista 11 cazuri depistate de catre Directia Legislatie a CSM. Nu s-a vrut parerea reprezentantilor, practicantilor si specialistilor din domeniul impartirii actului de dreptate nici cand s-au modificat prin OUG fie prevederile pentru Parchetul National Anticoruptie, fie cele privind Codul penal ori din nou Codul de procedura penala (in 2006).

HOTARARI DE GUVERN. In cazul acestor acte normative nu
s-a cerut avizul CSM in 26 de cazuri: patru in 2004, 11 in anul 2005 si 11 in acest an. De exemplu, nici una dintre hotararile de guvern date in 2005 pentru aprobarea Strategiei nationale anticoruptie ori a Strategiei de reforma a sistemului judiciar, pentru perioada 2005-2007, nu au fost trimise Consiliului pentru avizare. Acelasi lucru s-a intamplat si cu HG privind strategia pentru combaterea criminalitatii organizate ori cu cel privind organizarea Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ca sa dam doar cateva exemple.

ORDINE SI PROIECTE