Saptamana aceasta incep, in Parlament, dezbaterile legate de bugetul anului 2007. Premierul Tariceanu vine in fata Parlamentului sa prezinte "primul buget european" al Romaniei. Am spus in nenumarate randuri ca acest buget, asa cum a fost conceput de
Saptamana aceasta incep, in Parlament, dezbaterile legate de bugetul anului 2007. Premierul Tariceanu vine in fata Parlamentului sa prezinte "primul buget european" al Romaniei. Am spus in nenumarate randuri ca acest buget, asa cum a fost conceput de catre Guvern contine o mare eroare pentru ca urmareste, in primul rand, ambitiile politice ale actualei Puteri, lasand in plan secund argumentele de natura economica si sociala. Anul 2007 va fi unul electoral, iar Guvernul Tariceanu a avut grija ca bugetul sa reflecte aceasta realitate politica. In aceste conditii, proiectul propus nu va tine loc de buget pentru primul an european al Romaniei.
In urma cu numai o luna, premierul Tariceanu incerca sa ne convinga sa privim bugetul pe 2007 drept un zimbru sanatos si voinic. Zimbrul bugetar trebuia sa reprezinte bunastarea pe care Guvernul o va imparti, anul viitor, cetatenilor Romaniei. In ciuda metaforelor guvernamentale a devenit evident, destul de repede, ca bugetul propus pleaca de la premise false si prezinta cifre umflate artificial.
Pe hartie, atat veniturile cat si cheltuielile bugetare vor creste anul viitor cu sume considerabile. Totusi, doar cheltuielile vor fi reale, intrucat veniturile prezentate de guvernanti sunt complet nerealiste. In propunerea de buget avansata de Guvern se arata ca veniturile realizate din impozitul pe venituri si salarii vor creste cu 46% fata de 2006, in conditiile in care se prevede o crestere de numai 1,8% a numarului de salariati si o majorare cu doar 11-12% a salariului mediu brut. Greu de spus cum va reusi Guvernul sa armonizeze aceste cifre contradictorii. In plus, estimarile cu privire la inflatia pe 2007, de 4,5% la sfarsitul anului, sunt incerte in conditiile in care deficitul public este mare, iar deficitul de cont curent va creste.
Fondurile primite de la UE in anul 2007 vor reprezenta 2,1% din PIB, iar Guvernul Tariceanu a pariat pe capacitatea de absorbtie de 55% a acestor sume. Cu toate acestea, statul roman nu va reusi sa cheltuiasca mai mult de 20% din acesti bani pana la sfarsitul anului, iar diferenta va fi returnata la UE. Cu certitudine insa, Romania trebuie sa contribuie la bugetul Uniunii Europene cu 1,1 miliarde de euro, de la 1 ianuarie 2007, ceea ce inseamna ca tara noastra va deveni contributor net la bugetul european.
Desi a promis un buget record pentru Educatie, Guvernul nu pare sa reuseasca sa-si respecte angajamentele pe care si le asuma fata de profesori. Cabinetul Tariceanu nu va reusi sa rezolve nici in 2007 criza de subfinantare cu care se confrunta sistemul de invatamant si nici nu va reusi sa satisfaca nevoile profesorilor nemultumiti.
Subventiile din agricultura vor fi in 2007 cu 23% mai mici decat in 2006. Odata cu introducerea impozitului pe veniturile din agricultura, cei mai multi tarani vor fi obligati sa-si vanda pamantul, fara ca actualii guvernanti sa le poata oferi o alternativa durabila de supravietuire. Protectia sociala, pe care premierul Tariceanu s-a grabit sa o laude la prezentarea bugetului, abia ajunge pana la 10% din PIB, fata de 13% cat era in 2004, sau 16-17% cat este media europeana. Valoarea punctului de pensie a ajuns la cel mai scazut nivel din ultimii ani, iar recorelarea pensiilor nu a adus nimic in plus pentru aproape jumatate dintre pensionari.
Bugetul propus de Guvern este o colectie trista de promisiuni electorale si masuri iresponsabile. In aceste conditii, Parlamentul Romaniei ar trebui sa respinga nu doar propunerea guvernamentala, dar si intreaga echipa a premierului Tariceanu.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.