Europa viseaza la modelul american de televiziune: mai multe pauze publicitare in timpul filmului si nici o reclama in timpul emisiunilor pentru prichindei.

Calupurile publicitare nu vor avea ce cauta in timpul emisiunilor pentru copii care sint mai scurte de 30 de minute. Ministrii europeni ai culturii au dezbatut ieri recomandarile „Televiziunii fara frontiere" cu privire la reglementarile publicitare de pe micul ecran, scrie cotidianul „Le Figaro". Desi noile reguli in privinta advertisingului par mai relaxate, doua dintre acestea ar urma sa restringa libertatile televiziunilor in acest sens.

Desene animate fara reclame

Tolerat pina in prezent la nivel comunitar, „product placementul" va fi interzis explicit prin directive europene. Totusi, fiecarui stat membru al Uniunii Europene i se da posibilitatea de a se lepada de regulamentul comunitar in citeva cazuri. Emisiunile sportive, cele de divertisment, serialele si productiile cinematografice vor putea face obiectul exceptiilor noii prevederi. Mai mult, barterul (schimbul gratuit de reclame intre doua publicatii sau televiziuni) va fi in continuare permis. Desi considerata mai aspra, cea de-a doua modificare in legislatia europeana, aceea de a nu intrerupe programul copiilor, si-a gasit primii sustinatori in rindul francezilor. Si Ralu Filip, presedintele CNA, saluta propunerea „Televiziunii fara frontiere" si spune ca o va aplica atunci cind va intra in vigoare. „Mi se pare o decizie de bun-simt, tinind cont de faptul ca s-a dovedit ca micutii sint usor de manipulat. E si o masura de a-l proteja pe copil, lasindu-l sa vada fara intreruperi o emisiune scurta", afirma Filip.

Piedici britanice

Daca propunerile „Televiziunii fara frontiere" vor fi acceptate, pauzele publicitare din timpul unui film se vor aglomera. Astfel, o pelicula de o ora si jumatate nu va mai fi intrerupta dupa 45 de minute, asa cum se intimpla acum, ci o data la 30 de minute. Chiar si asa, vocile din Consiliul Europei sustin ca sintem departe de modelul american. „Televiziunile americane autorizeaza intreruperi comerciale la fiecare doua sau trei minute", sustine Viviane Reding, comisarul european pe probleme de informare si media. Mai mult, directiva isi propune de asemenea sa reglementeze serviciile „non-lineare" din audiovizual, cum sint filmele video de pe Internet. Reprezentantii Marii Britanii, ca si majoritatea liberalilor din Parlamentul Uniunii Europene se opun vehement deciziei, considerind ca serviciile „non-lineare" trebuie sa se supuna exclusiv legilor comertului electronic, nicidecum celor cu privire la audiovizual.