"Evenimentul zilei" a primit in mai putin de doi ani peste 500.000 de euro prin intermediul publicitatii de stat * De-a lungul timpului, cotidianul gazduit de complexul rezidential din Pipera controlat de oamenii lui Viorel Hrebenciuc si Virgil Magureanu, nu a scapat nici o ocazie de a lansa atacuri la adresa altor cotidiene, televiziuni sau trusturi de presa exact pe aceasta tema * O data cu schimbarea puterii politice, conturile ziarului din trustul Ringier au inceput sa fie alimentate cu bani de la stat, prin intermediul publicitatii
"Evenimentul zilei" s-a vrut a fi, ani de zile, moralistul presei din Romania. Toate ziarele din Romania, toti jurnalistii si toti patronii acestora ar fi avut anumite "derapaje" generate mai ales de "mita mascata in publicitate". Numai "Evenimentul" lui Ringier refuza "pomana degradanta" data de fostul premier Nastase, de fostii ministri Dan Ioan Popescu si Miron Mitrea, prin intermediul agentiilor si regiilor din coordonarea ministerelor pe care ultimii doi le conduceau. Luni de zile, cei trei demnitari pesedisti dar si alti membri ai Cabinetului Nastase au fost sub tirul necrutator al ziaristilor de la cotidianul din complexul rezidential din Pipera controlat de oamenii lui Hrebenciuc si ai lui Magureanu, fiind tavaliti in pagini intregi ale fostei buline rosii sub acuzatia de "mita mascata prin publicitate de la stat". Atat de virulente au fost atacurile incat un fost membru de baza al Cabinetului Nastase si una dintre eminentele cenusii ale PSD, ar fi spus, in cercul sau de amici politici: "Cateii astia sunt atat de rai incat ii suspectez ca vor si ei sa suga nitica maduva din ciolan!"
De asemenea, "Evenimentul zilei" nu a scapat nici o ocazie de a lansa atacuri la adresa altor cotidiane, televiziuni sau trusturi de presa. Acuzatiile au fost de fiecare data aceleasi si de multe ori au imbracat forme ridicole. Fie ca sunt cumparate de puterea politica, fie ca linia editoriala este influentata de interesele patronatului, acestea erau principalele subiecte preferate de cei de la "Evz" atunci cand era vorba de alte cotidiane sau televiziuni.
ZIUA, tinta preferata
Printre tintele preferate ale "Evenimentului zilei" s-a numarat si ZIUA. Sunt deja de notorietate acuzele lansate la adresa ziarului nostru si care priveau publicitatea primita de la stat in timpul regimului PSD. ZIUA figura in topurile intocmite in acest sens de cei din "barlogul" lui Magureanu si Hrebenciuc nu singura, ci alaturi de alte cotidiane importante din piata mass-media din Romania.
Publicarea acestor clasamente cu institutiile de presa care au primit bani de la stat a avut in realitate insa alte scopuri. Si ele nu au cu nimic de a face cu informarea cititorilor. Cei de la "Evenimentul zilei" nu au incercat altceva decat sa discrediteze celelalte cotidiane, posturi de televiziune sau de radio, intrucat au avut "nerusinarea" de a incheia niste simple si normale contracte de publicitate. De asemenea, jurnalistii de la cotidianul din "tarcul lui Hrebenciuc" au incercat sa sugereze ca toate ziarele din Romania, desigur mai putin ei, au fost "cumparate" de vechea putere. Condusa de Adrian Nastase. Unul dintre personajele "preferate" astazi de "Evenimentul zilei".
Un lucru cat se poate de fals. Nu in ultimul rand, mandrindu-se cu faptul ca se afla pe ultimul loc in topul celor care au primit publicitate de la stat, "Evenimentul zilei" a incercat sa isi creeze imaginea de singur ziar neinfluentat politic si care nu accepta publicitate din bani publici. Un ziar intangibil. Dar al carui patron a avut legaturi tocmai cu Adrian Nastase. Adica cu cel despre care jurnalistii de la "Evenimentul zilei" insinuau ca a cumparat intreaga presa prin publicitatea de stat. Mai putin pe ei.
Abonati la stat
De altfel, aceasta idee, conform careia "Evenimentul" de la Novo Parc nu accepta publicitate de la institutiile si societatile de stat din Romania, nu a fost abandonata nici in prezent. La fel ca si in trecut, jurnalistii de la "Evenimentul zilei" se lauda de fiecare data cand au ocazia cu acest lucru. Si arata spre ceilalti. Numai ca lucrurile nu stau deloc in acest mod. Realitatea este alta. Si nu e cea creionata de ziaristii de la "Evenimentul zilei". Publicitatea de stat exista si la ziarul al carui proprietar este grupul de presa Ringier.
Cotidianul care, dupa schimbarea puterii politice in Romania, a fost numit in dese randuri "oficiosul", "ziarul puterii" sau "goarna lui Basescu", a primit fara nici un fel de problema publicitate de la stat. ZIUA va ofera doar cateva exemple in acest sens.
"Fondul Proprietatea" este una dintre institutiile de stat care au platit pentru a-si face reclama in paginile acestui ziar. La fel si Oltchim, o societate apartinand, la randul ei, statului roman. "Evenimentul zilei" nu a refuzat nici oferta celor de la Distrigaz Sud, companie privatizata, dar la care statul are in continuare o participatie importanta.
Toate contractele au fost incheiate contra unor sume de bani destul de semnificative. Si dupa schimbarea puterii politice. Adica in perioada in care "Evenimentul zilei" a fost, este acuzat si in continuare, de faptul ca e mai putin critic la adresa puterii in comparatie cu alte publicatii. Probabil o pura "coincidenta".
"Evenimentul zilei", "sponsorizat" de stat
Ziarul intretinut de Grupul de la Bacau si-a facut un titlu de glorie din a arata cu degetul alte cotidiane sau televiziuni, pe care le-a acuzat in nenumarate randuri de faptul ca ar incasa sume importante din bani publici prin intermediul publicitatii de stat. Este deja o obisnuinta pentru cotidianul din trustul Ringier in a publica, periodic, o lista cu ziarele si posturile de televiziune care in perioada guvernului PSD au beneficiat de publicitate de la stat. Prin articole de acest gen, "fecioarele" de la "Evenimentul zilei" nu incearca altceva decat sa arunce cu noroi in celelalte publicatii si in colegii lor de breasla. Mai mult, "lupii moralisti" de la "Evenimentul zilei" incearca din rasputeri sa creeze imaginea unei prese care, in perioada fostei guvernari condusa de Adrian Nastase, a fost cumparata in totalitate si careia astfel i s-a pus pumnul in gura. O simpla aberatie. Nu in ultimul rand, mandrindu-se cu faptul ca "Evenimentul zilei" este clasat pe ultimul loc in aceste topuri ale cotidianelor si posturilor de televiziune care au primit publicitate de stat, jurnalistii de la ziarul lui Michael Ringier incearca sa arate faptul ca ei sunt singurii ziaristi independenti si pe care politicul nu i-a atins.
"Idealistii" de la "gazeta lui Hrebenciuc"
Interesant este insa faptul ca "intangibilii" de la "Evenimentul zilei" nu publica nici un clasament cu situatia la zi in ceea ce priveste cotidianele si posturile tv care au primit publicitate de la stat. In paginile "Evenimentului zilei" nu a putut fi citit nici un articol de acest gen. Asta pentru ca nu a fost scris. Jurnalistii de la "Evenimentul" care nu ezita sa acuze si sa critice cu cel mai vehement ton alte ziare care au primit publicitate de stat in perioada 2000-2004, evita, astazi, acest subiect cat pot de mult. Motivul? Unul simplu. In acest moment, cotidianul din trustul Ringier nu are nici o problema de constiinta sau de oricare alt fel atunci cand incaseaza fara sa stea prea mult pe ganduri sume importante de la bugetul de stat. O data cu schimbarea puterii politice, conturile "Evz" au inceput sa fie alimentate cu bani de la stat, iar paginile sa se umple cu publicitate. Tot de la stat.
Nu pica, ci curge
ZIUA a dat mai multe nume de societati si institutii de stat care au oferit publicitate ziarului denumit, de aproape doi ani, "oficiosul", "ziarul prezidential" sau "trompeta puterii". Astfel, lupii moralisti de la "oficiosul" au incasat in anul 2005, din publicitatea de la stat, peste 400.000 de euro. Cei care aratau cu degetul spre ziarele care au primit publicitate din bani de la buget, nu au avut nici o remuscare cand au incheiat contracte de publicitate cu diferite societati si institutii de stat.
Un asemenea contract a fost incheiat de "Evenimentul zilei" cu Administratia Fondului pentru Mediu. Suma incasata de pe urma acestei afaceri de lupii moralisti de la cotidianul detinut de Michael Ringier a fost de 8080 de euro. De asemenea, in conturile "ziarului prezidential" au ajuns 1920 de euro de la Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatii, iar 1520 de euro de la Agentia Domeniilor Statului. O suma importanta a ciugulit "Evenimentul" si de la Agentia pentru Strategii Guvernamentale. In acest caz, "oficiosul" a incasat 9640 de euro. Si Agentia Nationala de Turism si-a facut publicitate in paginile "Evenimentului zilei". Pentru peste 8000 de euro.
Printre institutiile de stat care au incheiat contracte de publicitate cu cotidianul care isi acuza colegii de breasla ca primesc bani de la buget, se numara si Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). De aici, "ziarul prezidential" a primit 6880 de euro. In paginile "Evenimentului zilei" si-a facut reclama si Casa de Economii si Consemnatiuni. Intr-o prima faza "Evenimentul" a primit de la aceasta institutie nu mai putin de 36.705,60 euro. Tot de la CEC, "gazeta lui Hrebenciuc" a mai primit niste bani. Dar de data asta mult mai putini. Doar 880 de euro.
O suma uriasa a primit-o in 2005 "ziarul moralistilor" de la Banca Comerciala Romana. Mai exact, 67.870 de euro. In acelasi an, "Evenimentul zilei" a ciugulit de la Casa de Asigurari de Sanatate Bucuresti 3870 de euro. Bani multi au intrat in conturile "Evenimentului" si de la Compania Nationala Posta Romana. Cu care s-au incheiat trei contracte de publicitate contra a 17.000 de euro, 1794, 90 de euro si 5600 de euro. Si Guvernul Romaniei a platit pentru a-si face reclama in paginile ziarului moralist. Suma de 2400 de euro. Bani au luat cei de la "ziarul prezidential" si de la Institutul de Studii si Proiectari Energetice, 8662 de euro, dar si de la Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, 2640 de euro.
Pentru publicitatea pe care si-a facut-o in paginile "Evenimentului", Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a platit nici mai mult nici mai putin decat 5565 de euro. Alti 4160 de euro au intrat in conturile "Evenimentul zilei" de la Ministerul Integrarii Europene.
De asemenea, de la Oltchim, lupii moralisti de la cotidianul gazduit de "barlogul" lui Magureanu si Hrebenciuc au primit 20.710 de euro. Desigur, tot pentru publicitate. Doua contracte de publicitate au fost incheiate cu Organizatia Salvati Copiii & Ministerul Sanatatii, pentru 5980 si 1700 de euro. Tot doua contracte de publicitate au fost parafate de "ziarul lui Basescu" si cu Primaria Capitalei. Sumele insa au fost mult mai mici, fiind incasati aproape 1500 de euro. In schimb de la Primaria Sinaia, in conturile "Evenimentului zilei" au ajuns o data 8680 de euro si alta data 1700 de euro.
Cel mai mare contract a fost incheiat de "Evenimentul zilei" cu Petrom, o societate privatizata dar la care statul are inca o participatie importanta. In acest caz, cotidianul a primit nu mai putin de 88.320 de euro. Regia Nationala a Padurilor (Romsilva) si-a facut si ea publicitate in paginile "ziarului Grupului de la Bacau" platind 4560 de euro. Conturile ziarului detinut de Michael Ringier au fost alimentate si de SAPARD cu 21.367 de euro. De la SC Electrica, tot in 2005, "Evenimentul Zilei" a primit 8700 de euro, iar de la SIF Muntenia 9695 de euro.
Si universitatile si-au facut publicitate in paginile "Evenimentului zilei". Astfel, de la Universitatea Babes-Bolyai ziarul din "tarcul lui Hrebenciuc" au primit 1250 de euro, iar de la Universitatea Bucuresti 5100 si 4500 de euro. Interesant este ca "Evenimentul zilei" a ciugulit chiar si de la Uniunea Europeana. Suma incasata in acest caz a fost de 3535 de euro.
Acestea sunt cele mai importante contracte incheiate in 2005 de ziarul intretinut de Grupul de la Bacau, cu diferite societati si institutii de stat. In afara acestora, "Evenimentul zilei" a parafat intelegeri si mai mici, contra a cateva sute de euro. Importanta este insa suma pe care lupii moralisti de la "Evz" au incasat-o de la stat. Peste 400.000 de euro. Doar in 2005.
Bani multi si in 2006
"Evenimentul zilei" si-a alimentat conturile cu sute de mii de euro, bani proveniti din publicitatea de la stat. Asta in timp ce jurnalistii de la cotidianul denumit"oficiosul" sau "ziarul prezidential" tipau cat ii tineau puterile si aratau cu degetul spre colegii lor de breasla pe care ii acuzau ca ar fi primit publicitate de stat in timpul regimul PSD. Printre cei mai importanti parteneri ai cotidianului "protejat" de grupul Hrebenciuc-Magureanu, se afla Guvernul Romaniei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Integrarii Europene, Organizatia Salvati Copiii si Ministerul Sanatatii, Casa de Economii si Consemnatiuni (CEC), Agentia Nationala de Turism, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), dar si Banca Comerciala Romana (BCR) sau Petrom, societati privatizate dar la care statul are inca o participatie importanta.
Astfel, sute de mii de euro, bani proveniti de la stat, au intrat in numai 12 luni in conturile celor de la "Evz". Sute de mii de euro au ajuns, prin intermediul publicitatii de stat, la lupii moralisti din barlogul Novo Parc. Adica la cei care acuzau aproape intreaga presa ca a fost cumparata de fostul regim condus de Adrian Nastase. Intre timp insa lucrurile s-au schimbat iar "Evz" a inceput sa fie sponsorizat serios de catre stat. Si nu oricum, ci cu sute de mii de euro.
Robinet deschis la maximum
Ipocrizia celor de la "gazeta lui Hrebe" depaseste insa orice masura. Dovada este faptul ca, in timp ce scriau articol dupa articol in care criticau ziarele si posturile de televiziune care au primit publicitate de stat in timpul regimului PSD, "inocentii" de la "Evenimentul zilei" nu aveau nici o problema de constiinta atunci cand semanu contracte babane care le aduceau sume uriase in cont. In anul 2005, in conturile "Evenimentului zilei" au intrat peste 400.000 de euro. Publicitatea oferita de anumite institutii si societati de stat continua sa curga si in anul 2006. In acest sens, de la inceputul anului si pana pe la mijlocul acestui an, "constiintele" de la "ziarul prezidential" incasasera din publicitate de stat peste 150.000 de euro. De atunci suma a crescut consistent, ca sa nu mai vorbim de "pomana" mutarii in complexul rezidential din Pipera, controlat de oamenii lui Hrebenciuc si ai lui Magureanu, "marcati", la randul lor, de presedintele Basescu.
Ascensiune in topul publicitatii de stat
Un contract de publicitate a fost incheiat de "Evz" cu Administratia Nationala Apele Romane. O intelegere de pe urma careia, in conturile ziarului au ajuns 3927 de euro. O suma destul de importanta au incasat-o cei de la cotidianul lui Michael Ringier si de la Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatii, cu care a incheiat trei contracte de publicitate. Cu aceasta ocazie, lupii moralisti a obtinut 2238,50 de euro, 2709 de euro si din nou 2238,50 de euro. Mai multe contracte de publicitate a incheiat "Evenimentul zilei" si cu AVAS. Sumele, in acest caz, au fost in general destul de mici, cuprinse intre opt sute si noua sute de euro. De doua ori insa, valoarea contractelor dintre "gazeta Grupului de la Bacau" si AVAS a depasit o mie de euro. Mai exact, intr-un caz "Evenimentul zilei" a incasat, de pe urma unui astfel de contract, 1411,20 de euro, iar in alta situatie 1764 de euro.
La fel ca si in 2005, si in cursul acestui an, "Evenimentul" a primit publicitate de la Banca Comerciala Romana. O banca privatizata intre timp, dar la care statul are inca o participatie semnificativa. Daca, in 2005 cei de la "Evenimentul zilei" obtinusera de la BCR 67.870 de euro, pana la 31.05.2006, "chiriasii lui Hrebe" au incasat de la aceeasi banca putin peste 11.000 de euro. Astfel, intre cele doua parti au fost incheiate cinci contracte. Trei in valoare de 2201,50 de euro fiecare si doua contra sumei de 2238,50 de euro fiecare. Si Casa de Economii si Consemnatiuni (CEC) a platit pentru a-si face reclama in paginile cotidianului lui Ringier. CEC si "Evenimentul zilei" au incheiat sase contracte. Patru in valoare de 2238,50 de euro fiecare si doua de 2601,50, la fel fiecare.
Acelasi "ziar de Cotroceni" a parafat mai multe contracte de publicitate si cu Distrigaz Sud SA Bucuresti. Si ea o societate privatizata dar la care statul are inca actiuni. Nu mai putin de 12 contracte a incheiat "Evenimentul zilei" cu Distrigaz Sud SA Bucuresti. Si in acest caz sumele au variat. Astfel, au fost incheiate cinci contracte in valoare de 2238,50 de euro fiecare, cinci in valoare de 2331 de euro fiecare, unul de 3025 si altul de 3150 de euro. "Evenimentul zilei" a ciugulit ceva si de la E.ON Distrigaz Nord. Suma incasata in acest caz a fost de 6413 euro.
Pe lista institutiilor de stat de la care lupii moralisti de la "Evenimentul zilei" au primit bani, prin intermediul publicitatii, se afla, cum am aratat, si celebrul Fond Proprietatea. Sase contracte au parafat cei de la "gazeta de Novo Parc" cu aceasta institutie. Sumele au fost insa mici in comparatie cu celelalte cazuri, fiind cuprinse intre 665,50 de euro si 750,20 de euro.
O societate care si-a facut reclama in paginile "Evenimentului zilei" atat in 2005, cat si in 2006 este si Oltchim, cu care au incheiat 13 contracte. Cel mai mic dintre acestea a fost de 392,70 de euro. In rest, "bulina prezidentiala" a primit 1294,70 de euro de doua ori, 1247,40 de euro de patru ori, 1197,90 de doua ori, 1348,20 de euro, 1273,30 de euro, 4725 de euro si 5229 de euro. Din intelegerile parafate cu Organizatia Salvati Copiii, in conturile "Evz" au intrat 2331 de euro si 2238,50 de euro. "Evenimentul zilei" nu a avut nici o problema nici in momentul in care a primit de la Primaria Baia Mare 1144,60 de euro.
Si Regia Autonoma a Loteriilor si Pronosticurilor Sportive (RALPS) si-a facut reclama in paginile "gazetei lui Magureanu". Pana pe la mijlocul acestui an, intre "Evenimentul zilie" si RALPS au fost incheiate nici mai mult nici mai putin de 21 de contracte, dintre care cel mai mic a fost in valoare de 175,30 de euro, iar cel mai mare de 2950 de euro. O alta institutie de stat de la care "oficiosul" a incasat bani prin publicitate a fost Regia Nationala a Padurilor (Romsilva). Suma a fost insa una mica, depasind cu putin 2000 de euro. "Evenimentul zilei" nu a scapat ocazia de a ciuguli ceva si de la SAPARD, cu care au fost incheiate cinci contracte. In valoare de 2238,50 de euro, 1154,30 de euro, 1222,20 de euro, 1173,70 de euro si 2183 euro. Bani au luat lupii moralisti de la "Evenimentul zilei", desigur din publicitate de stat, si de la Transporturi Auto Suceava, fiind incheiate doua contracte in valoare de 3422 si 1062 de euro.
Lista prezentata mai sus cuprinde doar cele mai mari contracte de publicitate incheiate de "gazeta din ograda lui Hrebenciuc". "Evenimentul zilei" a acceptat publicitate si de la alte institutii sau societati de stat, dar sumele au fost mult mai mici. Cert este ca pana spre sfarsitul lunii mai, "Evenimentul zilei" reusise sa-si alimenteze conturile cu peste 150.000 de euro. Repetam, bani proveniti prin intermediul publicitatii de stat.