Discursul public a facut in multele sale forme cunostinta cu kitschul. Limbajul, formatele tv, site-urile cotidienelor, spoturile publicitare, literatura se adapa din estetica de a minti. Dupa Gilbert Highet, ""kitsch"" vine de la verbul rusesc

Discursul public a facut in multele sale forme cunostinta cu kitschul. Limbajul, formatele tv, site-urile cotidienelor, spoturile publicitare, literatura se adapa din estetica de a minti.

Dupa Gilbert Highet, ""kitsch"" vine de la verbul rusesc ""kicitia"", care inseamna ""a fi arogant, a-si da aere"". Concluzia ar fi ca sensul cuvantului ""kitsch"" e acela de ""parada vulgara"" si ca el ""se aplica oricarui lucru facut cu foarte mult efort si care este intru totul hidos.""

""Kitschul este un act artistic esuat, cazut in prost-gust sau derizoriu. Pentru a fi cu adevarat vorba de kitsch, e obligatorie intentia estetica. Un scaunel facut dintr-o scandura si patru leaturi poate fi doar banal sau urat. Daca, insa, e si ""pictat"" cu naiade, zane, munti si norisori, abia atunci e kitsch"", considera prof. George Pruteanu.

Kitschul ar insemna experienta de imprumut si senzatii contrafacute. Conceptul de kitsch se leaga in mod limpede de imitatie, contrafacere, falsitate si de asa-zisa estetica a amagirii si a autoamagirii. Cu alte cuvinte, kitschul poate fi definit drept o forma estetica de a minti.

DOAR O VORBA SA-TI MAI CANT. ""Elementele kitsch se regasesc si in limbaj; ele provin fie din sfera snobismului, fie din cea a ""dragalasului"", a afectarii ""finute"", fie din cea a grandilocventei, a bombasticismului. Cand cutare vedeta de muzica striga spre o sala intreaga ""Va iubesc!"", suntem in plin kitsch. Limbajul excesiv impanat cu anglicisme care au corespondent romanesc duce la kitsch. Discutii televizate pretins savante despre moda si haine luneca adesea in kitsch, din cauza lipsei de fond, de competenta, de criterii"", e de parere Pruteanu.

Altii sustin ca termenul ""kitsch"" vine de la verbul german ""kitschen"" care are sensul de ""a aduna mizeria de pe strada"". Altfel spus, kitsch inseamna toate acele obiecte ieftine, vulgare, sentimentale, de duzina, lipsite de gust, simpatice, adorabile, in mijlocul carora ii place sa traiasca marii majoritati a oamenilor, pentru ca ele ofera un soi de ""securitate dulceaga"". ""Multe emisiuni de «divertisment» trec masiv prin kitsch, dar trebuie spus ca, efectiv, il depasesc in rau, adica ajung in zona grosolaniei, a trivialitatii. Promoveaza acest tip de discurs cei care cred ca umor si buna-dispozitie inseamna doar agitatie, racnete, poponeturi si decolteuri pana la ombilic. Cand comicul se bazeaza pe strambatura si «prosteala», cand gagul degenereaza in «circaraie», avem de-a face cu kitschul agresiv, nociv. Unele formate tv sunt de un kitsch insuportabil, de pilda asa-zisele show-reality, in care nu auzi macar o vorba inteligenta si nu vezi decat shopping si fataiala. Altele amesteca mahalagescul cu kitschul, cum ar fi o emisiune cu niste aratari in uniforma"", crede Pruteanu.

""Kitschul e caracterizat prin sentimentalism ieftin, pretiozitate, prost-gust, superficialitate, lipsa de substanta, dar e definit si ca produs special conceput pentru a fi popular, comercial. In masura in care tabloidele intrunesc aceste calitati, putem vorbi despre kitsch ca despre o marca a tabloidului"", opineaza asist. univ. Alex Ulmanu, sustinatorul unui curs de jurnalism on-line, Facultatea de Jurnalism, Univ. Bucuresti.

KITSCH LIVRESC. Ieftin sau scump, kitschul este un stil de viata si anume stilul de viata al burgheziei sau al clasei de mijloc. Acesta ii poate atrage deopotriva pe membrii claselor de sus si de jos si, de fapt, poate deveni stilul ideal de viata al intregii societati, se pare cu atat mai mult atunci cand societatea devine din ce in ce mai abundenta si cand tot mai multi oameni au din ce in ce mai mult timp liber.

""Un personaj al unui roman de Breban (Bunavestire), Grobei, poate fi numit un om-kitsch. Micul ecran ne serveste cotidian figuri kitsch. Omul-kitsch e un avorton bovaric, un fel de ne-ispravit (la propriu!): el vrea sa ""faca frumos"" si-i iese miorlait, vrea sa fie subtil si cade-n penibil, incearca sa se bata pe burta cu transcendenta si ajunge la paranoia"", spune George Pruteanu.
Descoperirea psihologica pe care se bazeaza kitschul este faptul ca aproape orice este legat in mod direct sau indirect de cultura artistica poate fi transformat intr-un obiect destinat consumului imediat, ca orice marfa obisnuita.

""In literatura, kitschul nu e nivelul cel mai rau. Kitschul adevarat e ""dragalas"", ""roz"", ""dulceag"", e ""liru-liru"", e gales si idilic etc., dar nu e nici porcos, nici cinic. Dimpotriva: la acest nivel, adevarul triumfa intotdeauna, dragostea invinge, cei rai o patesc, cei buni sunt rasplatiti s.a.m.d. Adesea, telenovelele au puternice inflexiuni kitsch.

PUBLICITAR. ""Unele spoturi publicitare mi se par vulgar-brutale (mi-l amintesc pe cel cu juna care spargea o statuie pentru ca nu capata ciocolata) sau bizar-absurde (de te-ntrebi ce are surubelnita cu prefectura), iar cateva, chiar contra-productive, in sensul ca sunt atat de dezagreabile, incat iti provoaca o antipatie pentru produsul respectiv. Kitsch tipic, in reclame, e tonul superlativ («cel mai!», «singurul!», «unicul!») si tentativa de a instala ideea ca iti poti procura fericire prin obiecte"", adauga Pruteanu.

MODE DIGITALE


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.