Independenta, onorabilitate, interesul cititorului, profesionalism, stabilitate redactionala etc. Sunt cateva dintre asa-zisele principii ale corporatiei media Ringier, pe care patronul trustului elvetian, Michael Ringier le-ar fi vrut aplicate filialelor din Romania. Daca ar fi sa amintim numai dezvaluirile recente facute de ZIUA prin care se demonstra, fara putinta de tagada, ca firmele lui Michael Ringier din Romania sunt gazduite intr-un spatiu ultraluxos detinut oamenii lui Viorel Hrebenciuc, Virgil Magureanu si Corneliu Iacobov si tot ar fi suficient pentru a arata gaunosenia principiilor de independenta si onorabilitate afirmate mereu de patronul elvetian. Numai ca scandalurile in care s-a implicat Michael Ringier in Romania, direct sau prin intermediul firmelor sau ziarelor sale, sunt numeroase. Repetate de reprezentantii Ringier Romania pana la saturatie ori de cate ori au avut ocazia, "preceptele" patronului Ringier se dovedesc a fi simple lozinci, lipsite de consistenta, de acoperire in realitate, de genul: "Toate ziarele din Romania au beneficiat de publicitate de stat via PSD-premierul Nastase, numai Evenimentul Zilei, nu!"; "Toti ziaristii din Romania sunt santajisti, numai angajatii publicatiilor Ringier Romania sunt mai presus de orice banuiala!"; "Multi ziaristi migreaza de la o publicatie la alta in presa romaneasca, numai argatii lui Ringier, nu". Stau in tarcul lor romano-elvetian, multumiti de salarii, de conditiile de afirmare, de pauza de masa sau de acordurile depasirilor de plan! Trecand peste orice gluma, trustul Ringier Romania a fost zguduit de mai multe scandaluri care nu au nimic de-a face cu o pretinsa onorabilitate, impusa prin vorbe si nu demonstrata de fapte, a afacerilor din Romania ale lui Michael Ringier. Nu am fi deschis acest subiect, daca trustul "Ringier" n-ar fi atacat primul ZIUA, din postura ce care striga "Hotii!", vorba proverbului. De-a lungul catorva episoade, ZIUA va prezinta principalele scandaluri nationale si internationale in care Michael Ringier si firmele sale au fost implicati, care vor demonstra gaunosenia lozincilor afaceristului elvetian. In episodul de astazi vom rememora scandalurile deselor demisii in grup de la trustul Ringier.
De la "Ringier" se pleaca numai in grup
Pentru prima data, grupul Ringier s-a confruntat cu o plecare a unei intregi redactii in cazul "Pro Sport", cand toata echipa condusa de Ovidiu Ioanitoaia si Catalin Tolontan, s-a dus la titlul rival, "Gazeta Sporturilor". Apoi a venit randul unei mari parti a echipei de la Evenimentul zilei (aproximativ 50 de jurnalisti de marca) sa plece, avand ca motiv principal frica de tabloidizare, un scandal larg mediatizat la acea vreme, echipa condusa de Dan Turturica acuzand grave imixtiuni in politica redactionala. Cu putin timp inainte de acest scandal, o alta plecare de la Ringier, jurnalistul Cornel Nistorescu, fost director al publicatiei, cel care a vandut gazeta trustului elvetian. Nistorescu, unul dintre cei mai ferventi atacatori ai PSD a fost pus cu botul pe labe de conducerea trustului. Nistorescu si-a lasat balta echipa contra unei intelegeri cu Thomas Landolt, reprezentantul lui Michael Ringier in Romania, ceea ce a produs la acea vreme ample comentarii negative in breasla presei.
Recent, Ringier Romania a trebuit sa faca fata pentru a treia oara in ultimii ani unei demisii in masa la unul dintre ziarele pe care le conduce, "Libertatea". Apoi, nu trebuie uitate demisiile unor membri importanti ai unor divizii ale Ringier Romania, in fruntea carora se afla Razvan Corneteanu, artizanul unor politici de dezvoltare agresive care au reusit sa introduca, sa stabilizeze si sa creasca pe piata media cateva titluri importante editate de Ringier Romania. Plecarea lui Corneteanu a fost precedata si de alte demisii ale unor oameni importanti in organigrama Ringier. Dana Zamfir, director de distributie, Carmen Dinca, sef abonamente, Dana Turlac, manager vanzari de publicitate, Adina Puiu, sef planificare si control de bugete, sunt cativa dintre cei care au intrerupt colaborarea cu Ringier in ultima perioada.
Revenind la "cutremurul" de la tabloidul "Libertatea", Adrian Halpert, redactorul sef al ziarului a fost urmat la tabloidul "Averea" de peste 70 de oameni: sefi de departamente, reporteri, fotoreporteri, DTP-isti, corectori si soferi.
Printre motivele plecarii, multi angajati au mentionat si ofertele tentante venite din partea grupului de presa pe care si-l construieste magnatul Dinu Patriciu. Potrivit unor surse din redactia "Libertatea", oferta lui Patriciu a cuprins salarii cu 50 % mai mari pentru toti cei care au plecat de sub umbrela Ringier catre noul ziar.
La Ringier oamenii nu sunt importanti
Odata cu plecarea de la Ringier, Razvan Corneteanu le-a adresat fostilor sai colegi o scrisoare in care dezvaluie, printre altele, motivele care l-au determinat sa plece din ograda lui Michael Ringier, dupa 13 ani de munca intensa, loiala si nu intotdeauna rasplatita pe masura. Din cele cateva pasaje ale scrisorii de despartire trimise de Corneteanu, reiese clar ca viata in firmele din Romania ale lui Michael Ringier nu este atat de buna precum s-ar crede, ca oamenii sunt considerati simple rotite depersonalizate intr-un sistem din ce in ce mai centralizat, impersonal si inuman. Daca un personaj care a facut atat de multe pentru Ringier Romania, care aproape ca era indentificat cu marca elvetiana, pleaca nemultumit de consideratia care i se arata, nemultumit de minimalizarea rolului sau, atunci nu e usor de ghicit ce i se intampla unui simplu "uvrier" roman din redactiile patronate de Ringier in tara noastra.
"Dragi colegi, dupa 13 ani de munca in calitate de angajat al Ringier, am decis azi sa-mi inchei contractul de munca. Bineinteles, in asemenea situatii toata lumea este interesata de partea spectaculoasa: de ce? Ar fi incorect si neadevarat sa nu admit ca m-au deranjat unele masuri si decizii gresite, in opinia mea, luate in ultima vreme de management-ul superior al Ringier, dar principalul motiv este ca am 13 ani in aceasta companie si am urcat aproape toate treptele ierarhice. Am fost sef al Departamentului Publicitate al "Capital", sef al Departamentului de Marketing si Publicitate al Ringier (pe vremea aceea doar "Capital", "Libertatea" si "Lumea Femeilor"), Project Manager pentru infiintarea Diviziei de Magazine, Director Executiv al Diviziei de Magazine si, din mai 2000, responsabil cu Distributia pentru tot Ringier Romania concomitent cu Director Executiv al Newspaper Division. (...) Directorul General pe Europa, Silvia Lepiarczyk a avut dreptate intr-una din ultimele noastre intalniri cand imi spunea ca poate dupa atata timp am nevoie de ceva nou, de o schimbare. Acelasi lucru mi l-au spus si multi dintre prietenii mei. Dar mai important a fost faptul ca am simtit contributia mea in aceasta companie diminuandu-se constant an dupa an si fiind inlocuita de un mecanism construit de asemenea de noi. Mai sunt multi colegi in aceasta situatie dar nu au atatia ani in Ringier. Mi-a fost din ce in ce mai clar in ultimii ani ca proportional cu dezvoltarea companiei Ringier, scade importanta oamenilor care sunt inlocuiti de sistem. Un sistem din ce in ce mai centralizat." Fara alte comentarii!
Bani buni din Romania
Grupul Ringier a inregistrat din activitatile desfasurate pe piata romaneasca in 2005 o cifra de afaceri de 172,9 milioane lei (47,7 mil. euro, calculat la cursul mediu) si un profit net de 17,9 milioane lei (4,9 mil. euro). Ringier Romania are sase divizii: Ziare bulevard si sportive ("Libertatea", "Libertatea de duminica", "Pro Sport", "Pro Sport de duminica"), Ziare economice si de referinta ("Capital", "Evenimentul zilei", "Evenimentul zilei de duminica"), Reviste ("Unica", "TV Mania", "Bravo", "TV Satelit", "Bravo Girl", "Bolero", "Libertatea pentru femei", "Libertatea integrame", "Lumea Femeilor"), Publicatii Gratuite ("Compact"), Financiar, Administrativ si Servicii.