Relatia buna dintre directorii de scoli si primari pare a fi cea mai importanta conditie pentru realizarea descentralizarii in domeniul invatamintului.

Relatiile personale sint mai importante decit cele institutionale, se afirma intr-un raport intocmit de Ministerul Educatiei asupra celor opt judete-pilot in care s-a implementat descentralizarea in domeniul invatamintului, experiment realizat in 579 de unitati de invatamint si in care au fost implicati 500.000 de elevi. Desi trebuia facut public, doar sindicalistii din invatamint au primit raportul si spun ca descentralizarea se contureaza a fi un esec. „Directorii dau vina pe primari deoarece nu le dau bani, iar primarii ii invinovatesc pe directori spunind ca nu sint buni manageri si ar trebui sa se mai scoleasca", spune Gheorghe Isvoranu, presedintele Federatiei „Spiru Haret".

„Scolile sint ale mele si fac ce vreau"

In Braila s-a constatat ca exista o „lipsa de transparenta in alocarea fondurilor de catre primari si, mai ales, de catre Consiliul Local. Acesta tinde sa adopte pozitia decidentului absolut in ceea ce priveste scolile. «De multe ori s-a spus: scolile sint ale mele (primariei) si fac ce vreau» - declaratie primita de la Inspectoratul Scolar Judetean", se arata in raportul ministerului.

Directorul prietenos are avantaje

Din cauza lipsei de claritate si transparenta a bugetului, directorii scolilor considera ca „inca ne bazam pe relatiile personale cu autoritatile locale, si nu pe nevoia reala de progres", dupa cum se arata in raport. Tot in Braila, Consiliul Local al municipiului a apreciat ca „descentralizarea e mai degraba o masura de forma decit de fond". In Cluj, ca si in celelalte judete din program, cei implicati in procesul de descentralizare nu cunosc legislatia, iar fiecare urmareste interesul institutiei pe care o conduce.

In judetul Neamt reprezentantii locali au fost sinceri: „Autoritatile nu au inteles prea bine ce se intimpla", dupa cum se arata in raportul ministerului.