Artistul plastic Sorin Tara si-a revizuit, „din ratiuni diplomatice", atit textul, cit si lucrarile din cadrul proiectului „Iasi, identitatea unui oras".

In perioada 9-30 octombrie, s-a desfasurat proiectul „Iasi, identitatea unui oras", organizat de Institutul Cultural Francez din Iasi in colaborare cu Centrul Goethe. Patru grupuri de localnici au lucrat, in cadrul unor workshopuri, cu patru artisti din afara Iasiului, incercind sa raspunda la intrebarea: cum isi percep ei orasul. Finalitatea acestui proiect consta intr-o expozitie comuna cu lucrarile artistilor, care ilustreaza modul in care ei sau grupul lor si-au reprezentat orasul. Artistii invitati sa participe la proiect sint Anamaria Pravicencu (artist interdisciplinar), Florin Werner (scriitor), Arnaud Bruni (fotograf) si Sorin Tara (grafician).

Prostie si oroare

Graficianul Sorin Tara a realizat citeva lucrari provocatoare, una dintre ele reprezentind-o pe Sfinta Parascheva pe eticheta unei sticle de votca aflate intr-un prezervativ inaripat, alta cu Stefan cel Mare ca betiv intr-o gara, cu calul pascind din niste tomberoane, in alta se leaga de zimbrul de pe stema Moldovei, pe care il deseneaza ca pe o vaca. Dintre cele 50 de lucrari, artistului i s-a sugerat sa expuna doar 30 si sa le excluda, „din ratiuni diplomatice", pe cele mai agresive dintre ele. Lucrarile „voiau sa reprezinte, dupa umila mea parere, adevarata identitate vizuala a Iasiului. Arareori am gasit altceva decit oroare si prostie in jur. Ca atare, nu neg si nu contest nimic din acele lucrari, mi le asum in totalitate, nici nu se putea altfel", declara artistul. „I-am explicat lui Tara ca nu va avea spatiu de expunere pentru 50 de lucrari si el a hotarit sa renunte la 20. El mi-a spus: «Am atita respect pentru oamenii cu care am lucrat, incit o sa renunt la cele mai dure, pentru ca nu vreau sa ii sochez»", a spus Guillaume Robert, directorul Centrului Cultural Francez din Iasi.

Cenzurat si la text

Pentru ca i s-a cerut un text de prezentare a proiectului, Tara a scris cu sinceritatea si stilul caracteristice. In perspectiva sa, Iasiul se identifica, la nivel vizual, cu „privirea innebunita de groaza a unei mici tiganci prinse cu mina-n poseta secretarei mele", „gramezi de homelessi care chiar se uita ca niste morti, ducind alene punga de aurolac la cioc", „atitea fete cu buricul gol" si altele din acelasi registru. Din declaratiile artistului rezulta ca textul a fost eliminat pe motiv ca este prea deranjant, cerindu-i-se, in schimb, un text mai restrins si mai temperat.