A fost inghesuiala mare duminca seara, la recitalul regizorului Patrice Chereau cu "Legenda Marelui Inchizitor", dupa Dostoievski. Spectacolul de la Bulandra (Gradina Icoanei) a fost primul din cele patru productii internationale, invitate special la actuala editie a Festivalului National de Teatru (FNT), si era precedat de impresionanta reputatie a lui Chereau (ale carui montari in teatru si opera sunt foarte apreciate). Ceea ce nu inseamna ca din sala n-au plecat destui spectatori, ale caror asteptari mergeau dincolo de a-l vedea pe regizor in carne, oase si prezenta de predicator. "Legenda..." s-a dovedit o lectura monologala de o ora si zece minute, probabil pe gustul francezilor (cu teatrul lor predominant verbiastic) si al celor care vor sa simta in direct suflul celebritatii, si in mod sigur nu al celor cu amintiri ceva mai solide din proza dostoievskiana sau prea putin pasionati de teatrul radiofonic. Altminteri, se cheama ca am trait sa-l vedem si pe Patrice Chereau pe o scena din Romania, si mergem mai departe, asteptand cu sufletul la gura macar celelalte zile ale festivalului.
Marti se dovedeste a fi ziua premiantilor Uniter la FNT. In aceasta seara, Teatrul Odeon gazduieste (de la ora 19.00 si 22.00) spectacolul "Plastilina" de Vasili Sigarev, de la Teatrul "Toma Caragiu", Ploiesti, pentru a carui regie Radu Afrim a primit anul acesta Premiul Uniter. "Plastilina" (piesa va putea fi vazuta la Bucuresti (pe 11 noiembrie) si intr-o alta montare, de la Sibiu, a lui Vlad Massaci) e un superb de emotionant spectacol despre marginalitate, inocenta si supravietuire in lupta cu cinismul vecinilor de viata cotidiana. "O lume simpla in mijlocul careia sta o masa de lemn vopsita in ulei ieftin, iar pe masa, o "verzitura" de plastilina, un animal hilar si ilogic ca o premonitie a monstruosului ce va avaria lumea inocentei", dupa cum spune Radu Afrim, pentru care aceasta montare e un punct de cotitura si excelenta.
Tot astazi, de la ora 18.00, Teatrul Mic isi prezinta o productie proprie, "Cum gandeste Amy" de David Hare, in regia Catalinei Buzoianu, avand-o in rolul principal pe Valeria Seciu (pentru interpretarea lui Esme Allen, ea a obtinut in 2006 Premiul Uniter), iar la Teatrul Nottara se joaca "Billy Schiopul" de Martin McDonagh, regia Vlad Massaci, in care Constantin Draganescu (Johnnypateenmike)a fost premiat de Uniter pentru cel mai bun actor in rol secundar.
In cadrul modului de dans, spectatorii bucuresteni au sansa rara de a (re)vedea (de la ora 22.00, la Sala Atelier a Teatrului National "I.L. Caragiale") piesa lui Mihai Mihalcea, "Stars High in Amnesia's Sky", o radicala explorare, in limbajul miscarii, a subconstientului trecutului nostru recent.
Maine (miercuri, 8 noiembrie), la Sala Mare a Teatrului National se joaca "Purificare" de Sarah Kane, un spectacol al Teatrului National din Cluj in regia lui Andrei Serban (cele doua reprezentatii vor avea loc la ora 18.00 si 22.00). "Purificare" a avut premiera la sfarsitul lui septembrie, iar participarea la Festivalul National este prima ocazie a publicului dinafara Clujului de a se intalni cu cea dintai montare a lui Serban in Romania dupa 1993. Fara a fi socant, spectacolul nu e deloc unul comod, desi, spune regizorul, "La Cluj, noi nu am vrut sa-i pedepsim pe spectatori nici cu o experienta dezolanta si morbida (de aceea nu am fortat aspectul negativ al piesei), dar nici cu una cosmetic-optimista". Caci, adauga Andrei Serban, "Pentru mine, universul Sarei Kane sugereaza in forma cea mai directa, mai bruta, aspecte despre ce e bun si rau in noi. Se transmit astfel doua mesaje: unul despre dezvaluirea ipocriziei, a falsitatii evidente din jur - si altul despre auto-cunoastere, a te accepta asa cum esti - bun/ rau, deprimat/optimist, cu conditia ca trairile sa fie vii, reale, nu artificiale".
"Purificare" e un spectacol anti-metaforic, scurt-circuitat de reflexele "teatrului crud" al lui Artaud: "Mie (spune regizorul) mi se pare ca la Sarah Kane totul pe scena trebuie sa fie brut, carnal, violent de sincer si de puternic de real. Piesele ei sunt scrise pornind de la un stil naturalist pe care l-a prelucrat si transformat in timp ce-si descoperea propria cale. Desi rafinata si supersofisticata, Kane ura tot ce aparea ca artificial pe scena, detesta <<comentariul regizorului>>, era pentru adevarul gol, nemachiat, neslefuit. Era dusmana metaforei."
Desi ceea ce si-a dorit Andrei Serban a fost un spectacol pentru noua generatie, la prima vedere putini tineri vor avea acces la reprezentatiile din Bucuresti, pentru care Teatrul National a stabilit cel mai ridicat pret al biletelor (73,5 RON) din intreg festivalul. Motiv pentru care regizorul a simtit nevoia sa-si marturiseasca tristetea, multumindu-le de asemenea celor care au decis sa plateasca aceasta suma, intr-o scrisoare publicata ieri de portalul cultural LiterNet: "M-am intors sa lucrez in Romania tocmai pentru ca dumneavoastra, publicul, nu puteti calatori oricand la Paris, Londra sau New York ca sa-mi vedeti piesele. M-am intors sa lucrez nu doar pentru cei care fac parte dintr-o asa numita "elita", ci mai ales pentru cei sunt pasionati de adevar si de un alt fel de a face teatru. "Purificare" este un spectacol despre adevar care se adreseaza tinerilor. E nedrept ca tocmai ei trebuie sa faca eforturi ingrozitor de mari ca sa vada acest spectacol la Bucuresti si ma intreb cati tineri vor putea sa-si permita sa plateasca acest pret exagerat de mare? (...) Va multumesc insa foarte mult pentru sacrificiul financiar pe care-l faceti ca sa vedeti aceasta piesa. Faptul ca primul spectacol este deja "sold out" si ca se vand bilete si pentru cel de-al doilea ma bucura si ma rusineaza in acelasi timp. Caci dumneavoastra, publicul, trebuie sa platiti la propriu - din buzunar - pretul pe care eu il platesc moral de fiecare data cand vin sa montez in Romania, doar pentru ca vreau sa spun lucrurilor pe nume si vreau un teatru adevarat".
Vestea buna e ca, totusi, studentii vor putea intra la "Purificare" (in masura posibilitatilor tehnice, avand in vedere ca spectacolul se joaca pe scena) doar cu carnetul.