Café Cultural "Cem Medos" din Lisabona (Portugalia) organizeaza, intre 4 noiembrie-2 decembrie, expozitia "Eseu despre Luciditate - evolutie" a pictorului roman Romeo Niram. Este vorba despre o continuare a expozitiei "Eseu despre Luciditate - geneza" care tocmai s-a incheiat, organizata la inceputul lunii octombrie de catre Primaria Lisabonei. De data aceasta, piesa de rezistenta a expozitiei este tabloul intitulat "Eseu despre Manuel de Oliveira si Serge Tréfaut", de dimensiuni mari, care evoca figura marelui regizor portughez si a tanarului realizator de filme documentare, Serge Tréfaut. La baza acestui ciclu de picturi sta dorinta de a apropia artele intre ele, literatura, arhitectura, fotografia, cinematografia si pictura. Relatia dintre cinematografie si pictura este una complexa si generatoare de opinii divergente. Multi regizori au folosit in filmele lor pictura pentru a reliefa sau a imbogati sensul lucrarilor lor. Astfel, pictura a trecut pe pelicula, intalnirea dintre ecran si pictura facand vizibil invizibilul si dand preferinta absentei asupra prezentei, mintii asupra trupului. "Eseu despre Oliveira si Tréfaut" exploreaza aceasta legatura dintre cele doua forme de arta, intr-un sens invers. De data aceasta este pictura cea care se inspira din cinematografie, iar elementele proprii acesteia - pelicula, rolele - alcatuiesc spatiul inconjurator al tabloului. (L.I.)