Noua strategie de "schimbare la fata" a Capitalei, conceputa de primarul general Adriean Videanu, cuprinde blocuri cu apartamente de lux si cartiere de vile, in locul fabricilor si uzinelor din interiorul orasului. Transformarea cartierelor muncitoresti in zone rezidentiale va incepe de anul viitor, odata cu momentul integrarii in Uniunea Europeana. Edilul Capitalei a intocmit o lista cu fabricile si uzinele din interiorul orasului care nu indeplinesc normele de mediu, impuse de UE si asumate de Guvern prin incheierea Capitolului 22 privind protectia mediului. In plus, Planul Urbanistic General prevede mutarea zonelor industriale din interiorul orasului catre periferie, in zone ca Trafic Greu, Progresului, Titan, Chitila, Baneasa si Obor urmand sa fie dezvoltate importante centre de afaceri si zone rezidentiale. "Este un pas urmator pe care noi il intentionam, si anume reconversia zonelor industriale in zone urbane cu potential de dezvoltare. Incercam, in beneficiul cresterii calitatii vietii in Bucuresti, sa mutam zonele industriale cat mai mult la periferia orasului", afirma Videanu recent, referindu-se la modificarile urbanistice din zona Basarab-Orhideelor-Grozavesti, care vor avea loc odata cu inceperea lucrarilor de construire a pasajului Basarab. Municipalitatea va uza de toate parghiile de care dispune pentru a transforma uzinele si fabricile in zone rezidentiale sau centre de afaceri: va negocia, va expropia, va aplica directive europene.
49 de linii de cale ferata dispar
Printr-un proiect de hotarare ce va fi supus dezbaterii Consiliului General in sedinta de joi, primarul general al Capitalei cere desfiintarea a 49 de linii de cale ferata industriala, care deservesc diverse intreprinderi bucurestene. Acestea sunt, in prezent, nefunctionale si neutilizabile. Vizate de aceasta decizie municipala sunt 15 zone industriale, situate in mai toate cartierele bucurestene: Cotroceni, Obor, Progresul, Colentina, Pipera, Chitila, Baneasa, Giulesti si Trafic Greu. Odata "taiate" caile de comunicatii feroviare, insotite de restrictiile de tonaj pe arterele bucurestene, edilii bucuresteni fac primul pas catre scoaterea zonei industriale in afara orasului. Zone centrale sunt ocupate, in prezent, de cateva zeci de fabrici: Trafic Greu, platforma industriala Vulcan (falimentara in prezent) si de diverse depozite ale unor firme (printre care Titan Mar, la care actionar este Adriean Videanu). Zone industriale cu inalt interes pe piata imobiliara ar fi platforma Aversa (Obor), intreprinderea Rocar (Zona Progresul), Semanatoarea - Grozavesti.
Cat priveste zona Trafic Greu, aceasta va suferi modificari urbanisitice esentiale in urmatorii ani, devenind un important centru comercial si de afaceri a. "Zona industriala Trafic Greu este marcata in PUG ca pol de dezvoltare urbana, unde coeficientii de constructie sunt foarte incurajatori pentru investitori", a declarat arhitectul - sef al Bucurestiului, Adrian Bold. Fabricile Vulcan, Inox si alte constructii industriale se afla in proprietate privata, municipalitatea intampinand dificultati, in prezent, pentru a impune o anumita linie arhitecturala a zonei. "Orasul are insa instrumente fiscale si instrumente urbanistice prin care sa oblige, la un moment dat, prin autoritatea publica, sa genereze dezvoltare, pentru a face zona compatibila cu locatia. Vorbim totusi de o zona situata la doi kilometri de Piata Unirii, la mai putin de 500 de metri de noua acropola a orasului, reprezentata prin Parlament, viitoarea Catedrala a Neamului si Ministerul Apararii", a precizat arhitectul - sef Adrian Bold.