"Sunt foarte fericita si impresionata de cum a fost primit acest film de catre juriu si, mai ales, de public. De altfel, filmul a fost facut pentru publicul din Romania, cu scopul de a iesi din tiparul clasic al relatiilor dintre romani si maghiari. A fost nevoie de suflet pentru acest film, pentru ca vorbim despre lucruri de pe urma carora au avut de suferit atat cei din familia mea, cat si eu", a declarat Reka Kincses (foto), regizoarea "Campionului din Balcani", film castigator al premiului Astra Film Fest (AFF). Mesajul filmului: "Cea mai mare problema in viata este ca fiecare are dreptate". Documentarul a starnit un real interes, nu numai datorita faptului ca face referiri inedite la viata mai putin cunoscuta a unor lideri actuali ai UDMR. Pelicula a intrat in competetie la sectiunea "Studenti".
Pe 28 octombrie seara, in Sala Thalia din Sibiu au fost premiate cele mai bune filme ale editiei din acest an a AFF (23-29 octombrie). La sectiunea "International", laureatii sunt:
l Premiul Luxemburg - Ayelet Bechar (Israel) pentru "Just Married" (povestea a doua cupluri care decid sa se casatoreasca, desi stiu ca viata impreuna nu este posibila pentru ele in Israel). Trofeele sectiunii "Made in Romania" le-au revenit: * Premiul British Council - Ileana Stanculescu (Romania) pentru "Satul sosetelor" (in micul sat Viscri/ Deutschweisskirch, din centrul Transilvaniei, toate femeile impletesc ciorapi. Un muzician vinde ciorapii in Germania, Austria si alte tari. Ii place sa locuiasca in Viscri. El ii invata pe copii germana, canta la pian si despre frumusetea limbii romane si, nu in ultimul rand, organizeaza exportul de sosete). * Mentiune - Dieter Auner (Irlanda) pentru "La revedere, Transilvania" / Leaving Transylvania (analiza, prin ochii unui cuplu mai in varsta din localitatea Agarbiciu, exodului de sasi si germani catre Occident) * Mentiune - Sorin Iliesiu (Romania) pentru "Cate ceva despre Regina Maria". Castigatorii sectiunii "Europa de Est si centrala" sunt: * Premiul Deventer - Petr Lom (Canada/Republica Ceha) pentru "Bride Kidnapping in Kyrgyzstan" (Conform unui vechi obicei karghaz care inca functioneaza, in ciuda faptului ca a fost declarat ilegal cu cativa ani in urma, in Kargaztan, fosta republica sovietica, barbatii isi rapesc viitoarele sotii. Filmul spune povestea a patru fete rapite pentru a deveni mirese fara voia lor) * Premiul Duna TV - Maciej Drygas (Polonia) pentru "One Day in People Poland" (povestea unei zile obisnuite din viata unor oameni obisnuiti, din Polonia comunista). Au fost premiati la sectiunea "Studenti" urmatorii: * Premiul TVR - Alyssa Grossman (Marea Britanie) pentru "Into the Field" (viata de zi cu zi a unor maici din manastirea de la Varatec).
l Premiul Centrului National al Cinematografiei - Astrid Bussink (Scotia/Ungaria/Germania) pentru "The Angelmakers" (povesti despre relatia dintre sexe si despre situatii in care confruntarile pot duce la comportamente extreme). * Premiul Sibiu 2007 Capitala Culturala Europeana - Gary Kildea & Andrea Simon (Chile/Italia/Spania) pentru "Koriam's Law and the Dead Who Govern" (documentar care topeste demarcatiile dintre spectator si film, dintre autor si personaj. Povestea unei influente miscari politice si religioase din insula East New Britain din Papua Noua Guinee, un adevarat "cargo cult" dupa opinia unora). * Cel mai bun film European - Jaroslav Vojtek (Slovacia) pentru "Here We Are" (povestea emotionanta a unei familii care isi cauta radacinile).
"Cate ceva despre..." va deveni altceva, mai lung
Dupa ce a avut premiera documentarului "Cate ceva despre Regina Maria" in prima zi a AFF, regizorul Sorin Iliesiu spunea ca va face si un lung-metraj pe acelasi subiect ofertant. In urma documentarii, filmarea propriu-zisa a avut loc intr-o singura seara. "A fost o filmare de foarte mare concentrare. Colaborarea cu Maia Morgenstern a fost una exceptionala. In mod premeditat, i-am dat textul pe care trebuia sa-l citeasca numai in momentul in care am inceput sa filmam. Maia Morgenstern a si lacrimat de cateva ori citind acest text, lucru ce poate fi observat si in film. A fost sincer impresionata de ceea ce citea", povestea Iliesiu.
Ruda saraca a cinematografiei
Prezent pentru prima oara la AFF, Cristi Puiu si-a facut publice parerile despre starea actuala a documentarului romanesc, riscand (a cata oara?!) sa-si atraga inamici. Regizor si scenarist al noului val de cineasti romani, Puiu este de parere ca, in lipsa propagandei, filmul documentar romanesc tot nu a atins valoarea dorita din cauza lipsei curajului regizorilor in a-si asuma propriile opinii in productiile lor. "Documentarul romanesc are probleme si pentru ca o vreme buna a fost folosit ca instrument de propaganda. Fie ea fascista, comunista sau de alt fel. Acest lucru a transformat documentarul romanesc intr-unul inert, bineinteles cu exceptii notabile. Dar, in rest, documentarele noastre continua nu cu propaganda, ci cu minciuna. Documentare care ascund viziunea personala a autorilor. Se feresc de aceasta asumare documentaristii romani si de aceea spun ca avem de a face cu documentare mincinoase", a declarat Cristi Puiu. El a mai spus ca "(...) in ultimii ani documentarul romanesc sufera, in special la capitolul finantare. Astfel, s-a ajuns ca filmul documentar sa para un gen minor, ruda saraca a cinematografiei", lucru amintit si de catre Sorin Iliesiu.
Cristi Puiu este autor de scurt metraje si filme de fictiune castigatoare de premii importante. Preocuparea si interesul declarat al lui Puiu pentru filmul documentar transpare si in peliculele de fictiune pe care le semneaza.
Un asa trib mare ca Sibiul!
Privite prin ochiul occidentalului, lucururile par a sta altfel. "Festivalurile de film documentar si antropologic sunt, de obicei, precum o adunare de trib. Niciodata nu am vazut un trib atat de mare ca la Sibiu. Avem si in Marea Britanie, la Londra, un astfel de festival antropologic. Cea mai numerousa participare a numarat 120 de persoane. Aici, sala mare de proiectie are peste 700 de locuri si este plina dupa-amiaza. Prevad un viitor viguros Romaniei in domeniul documentarului", declara Michael York. Nume de referinta in multe festivaluri de gen din lume, York s-a aratat surprins mai putin placut de faptul ca producatorii de film din Romania nu isi dau interes, cel putin in aparenta, pentru un astfel de eveniment precum cel de la Sibiu. Aflat pentru prima oara in Romania, britanicul s-a postat in fata marelui ecran din cadrul AFF cate zece ore pe zi. "Ochii mei au capatat o forma patrata, dupa forma ecranului", a glumit York. Membru al juriului, cunoscutul antropolog a afirmat ca este adeptul documentarelor care mizeaza pe onestitate, iar pentru York, aceasta se traduce prin principiul "respectarii faptelor".