Reprezentanti ai unor partide, dar si analisti politici insista, in ultima vreme, asupra tezei conform careia Traian Basescu este arhitectul unei dictaturi in beneficiu propriu. Cu alte cuvinte, ambitia acestuia de a tine sub control institutiile represive, de informatii si de Justitie ar fi rau prevestitoare, sub aspectul democratiei de la Bucuresti. Eu unul nu cred ca dracul e chiar atat de negru. E greu de facut o dictatura in interiorul Uniunii Europene. Basescu isi construieste, insa, cu tenacitate un spatiu vital si instrumentele necesare pentru a interveni, daca nu dictatorial, in orice caz discretionar si partizan in viata politica. Ceea ce, pastrand proportiile, este astazi un pericol la fel de mare cum era altadata dictatura. Adjudecarea portofoliului Ministerului Apararii reprezinta, sub aspectul ambitiilor sefului statului, o nestemata pe coroana prezidentiala.
Se vorbeste despre un troc. Sau despre o negociere. Indiferent ce fel de stampila punem pe ultima intelegere dintre Traian Basescu si Calin Popescu Tariceanu, concluzia este ca ea reprezinta un pas inapoi pentru liberali. Si un castig indiscutabil atat pentru seful statului, cat si pentru Partidul Democrat, in jurul caruia acesta intentioneaza sa-si construiasca vehiculul electoral pentru cel de-al doilea mandat la Cotroceni. Incepand de la numirea rapida a lui Frunzaverde la sefia Armatei, Traian Basescu incheie o prima etapa a planului sau de a concentra in mainile sale mai multa putere decat au avut predecesorii sai la sefia statului. Dupa Ceausescu. In acest moment, practic toate serviciile secrete sunt la discretia presedintelui. In acest sens, exista chiar si un cadru institutionalizat sub termenul de Comunitate a Serviciilor de Informatii, institutie subordonata Palatului Cotroceni. Mai mult, pachetul de legi vizand siguranta nationala - initiativa lansata tot de Cotroceni - indiferent cum va iesi din malaxorul Parlamentului, va insemna un plus de putere pentru serviciile secrete. Sub anumite aspecte, chiar in detrimentul cetateanului si institutiilor democratice. Nici un accident nu poate ameninta acest pachet de legi, pentru ca instrumentul promulgarii ori nepromulgarii se afla tot in mana presedintelui. Justitia, prin Monica Macovei, numita acolo pe algoritmul PD, devine, pe zi ce trece, tot o institutie prezidentiala. Aceasta realitate este si mai evidenta acum, dupa ce stenograma unei convorbiri imprudente si indecente care o are drept protagonista pe Macovei a fost data publicitatii. Prin intermediul Ministerului Justitei, Parchetul si DNA sunt incadrate la varf tot de catre persoane agreate de institutia prezidentiala. De aceea a si functionat de minune santajarea lui Atanasiu, care s-a trezit peste noapte hartuit prin dosare penale, scopul fiind eliminarea lui de la varful Ministerului Apararii. Este numai o imprejurare favorabila presedintelui faptul ca liberalul Atanasiu a fost un ministru slab, care a comis si cateva gafe impardonabile. Si ca Frunzaverde, care a mai detinut o data portofoliul Apararii, ne indeamna sa afirmam ca isi va indeplini si acum cu brio fisa postului. Dar trecerea Apararii in mana unui favorit al lui Basescu inseamna un vot in plus pentru PD in Guvern si pentru Basescu in CSAT. In paranteza fie spus, argumentul vehiculat, ca aceasta schimbare s-ar fi facut din necesitatea de a armoniza actiunile de politica externa ale MApN cu cele ale MAE este ridicol, de vreme ce capul unei institutii e social-democrat, iar al celeilalte liberal. In fine, presedintele are si controlul Ministerului Administratiei si Internelor, prin Vasile Blaga.
Asa ca institutiile de aparare, represive si cele apartinand Justitiei se afla acum concentrate in mana unui singur pol al puterii. Daca ele vor fi utilizate abuziv, atunci spectacolul va fi total: de la manipularea dosarelor la anchete, perchezitii, arestari, interceptari, dosare penale si chiar sentinte. Ca sa nu mai vorbim de instrumentele prin care sunt organizate alegerile. S-ar parea ca deja, prin scandalul legat de Vosganian, ne-am putea afla in prezenta unei asemenea demonstratii de forta. In mod normal, nu avea cum sa apara o surpriza de genul celei promovate de Jurnalul National. Daca Vosganian a fost ofiter SIE, acest lucru trebuia cunoscut si comunicat anterior nominalizarii sale pentru functia de comisar european. Acesta este rostul institutiilor abilitate ale statului. Daca el nu a facut parte din Securitate, iarasi ar fi trebuit sa stim anterior numirii sale, printr-un verdict fara echivoc al acelorasi institutii. Tacerea lor a fost vinovata. Daca nu cumva manipulata.
Prin pierderea portofoliului Apararii, pentru prima data Calin Popescu Tariceanu se afla in conflict chiar cu cei mai ferventi sustinatori ai sai din PNL. Ce poate presedintele liberalilor si premierul Romaniei sa le ofere la schimb sustinatorilor sai? Ma tem ca prea putin. In timp ce nestemata din coroana prezidentiala straluceste. Si ne poate orbi. Pana cand vor fi institutionalizate privilegiile prezidentiale, printr-o Constitutie atat de ravnita de Basescu.