In urma publicarii de catre ZIUA a articolului cu titlul "Militienii soselelor democrate", aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor ne-a trimis un drept la replica. Ziarul ZIUA va publica, conform deontologiei jurnalistice, in serial, punctul de vedere prezentat de Ministerul Administratiei si Internelor, intrucat acesta este foarte stufos - mult mai mare decat articolul propriu-zis - in plus contine anumite interpretari care se cuvine a fi clarificate.
"In urma publicarii, in cotidianul ZIUA, a articolului cu titlul <<Militienii soselelor democrate>>, aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor doreste sa faca urmatoarele precizari, in vederea asigurarii unei informari corecte a cetatenilor.
In articol se fac unele aprecieri critice la adresa <<Noului Cod Rutier>>, pe care <<Guvernul sovaie sa-l puna in vigoare>> si ale carui prevederi <<intaresc excesiv puterea politistului in detrimentul drepturilor omului si al legilor in vigoare>>. De asemenea, se afirma ca <<noul cod rutier>> anuntat ca un <<produs>> inspirat din legislatia similara a Uniunii Europene ...incalca atat legile in vigoare, dar si pe cele universale care garanteaza drepturile fundamentale ale omului.
Sunt criticate, in principal, prevederi ale O.U.G. nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, introduse prin Legea nr.49/2006 (publicata in M.Of. al Romaniei, partea I nr. 246 din 20 martie 2006), ale carei dispozitii (devenite parte integranta a ordonantei de urgenta) urmeaza a intra in vigoare la 1 decembrie. De asemenea, tangential, sunt criticate si unele prevederi ale Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr.195/2002, adoptat de Guvern in sedinta din 4 octombrie a.c., respectiv ale O.U.G. nr.63/2006.
Prezentam, punctual, criticile din articolul de referinta
11. In fata politistului nu misca nimeni
Guvernul a aprobat, cu doua zile in urma, normele metodologice de aplicare a OU 195/2006 privind circulatia pe drumurile publice. Trebuie spus ca din nou s-a pus carul inaintea boilor. Daca noul cod rutier ar fi intrat in vigoare la 21 septembrie a.c. asa cum era prevazut, normele metodologice ar fi aparut la cateva saptamani. Si nu ar fi fost o premiera in Romania. Cadrul general nu a existat, el fiind trecut in viteza prin Guvern. Actul normativ, validat pe 4 octombrie 2006, stabileste cadrul general privind circulatia pe drumurile publice, drepturile si indatoririle conducatorilor auto si ale pietonilor, precum si obligatiile care le revin administratorilor de drumuri publice. Potrivit acestora, soferul trebuie sa ramana <<statuie>> in masina, atunci cand este oprit de politist, cu mainile pe volan. Nici pasagerii din autovehicul nu au un regim mai bland, ei neavand voie sa deschida portierele, fiind obligati si sa se supuna ordinelor politistului. Cetateanul onest este tratat precum un infractor periculos.
Amanarea adoptarii Regulamentului, pentru a i se aduce unele corecturi (raportate la prevederile OUG nr.63/2006) a fost determinata chiar de decizia de prorogare a termenului de intrare in vigoare a O.U.G. nr.195/2002, la 1 decembrie. Asa fiind, O.U.G. nr.195/2002 si Regulamentul de aplicare a acesteia urmeaza a intra in vigoare la 1 decembrie, asa incat si carul, si boii sunt la locul lor.
Cat priveste pozitia pe care trebuie sa o adopte conducatorul de vehicul, precizam ca este cea similara prevazuta de legislatiile altor state. Adoptarea unei alte atitudini (dictata de respectarea regulilor stabilite de legislatia romana) in conditiile efectuarii unei deplasari in afara teritoriului national ar putea constitui chiar o problema pentru conducatorul auto. Prin urmare, nu e vorba de un tratament incorect, aplicat unui <<infractor periculos>>, ci doar de instituirea unei reguli normale, firesti, ce tine de procedura opririi vehiculelor in trafic".
Sa intelegem ca pana acum, oprirea vehiculelor in trafic era un fapt nefiresc. Multumim MAI pentru faptul ca s-a gandit la binele soferilor romani care se deplaseaza peste hotare. Nu cunoastem cazuri in care au conationalii nostrii au avut probleme cu statul la volan, sau eventual pe bancheta din spate, dar daca politia detine astfel de informatii, ar fi normal sa le faca publice. Daca au fost aduse corecturi Regulamentelui, trebuie sa intelegem ca acesta a fost prost intocmit? Luand drept buna aceasta lamurire, de ce nu au fost aduse si alte imbunatatiri atata timp cat noul Cod rutier abunda in inexactitati si experimente pe soferii romani. Cat despre referirea ca "pozitia pe care trebuie sa o adopte conducatorul de vehicule, similara cu cea prevazuta de legislatiile altor state" suntem curiosi daca este vorba de tari din UE. (M.I.T.)