Cu o intarziere de circa o luna de zile, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a binevoit sa raspunda intrebarilor adresate oficial de ZIUA, in privinta atribuirii contractului de executie a primilor 37 de km din autostrada Bucuresti - Brasov. Oficialii CNADNR au dovedit prin marea intarziere a raspunsurilor oferite ca au unele lucruri de ascuns in privinta acestui mega-contract dat pe tava grupului de interese "Golden Blitz", care a castigat contractul in valoare de 200 milioane euro, prin asocierea Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - Com-Axa SRL, oferind un pret cu mult sub cel real de constructie a autostrazii. ZIUA a demascat in premiera, luna trecuta, modalitatea ilegala prin care s-a derulat licitatia pentru cei 37 km de autostrada, cand regulile jocului au fost schimbate doar pentru ca grupul de interese "Golden Blitz" sa poata pune mana pe lucrare, aratand si faptul ca pretul ireal de mic oferit pentru a primi cel mai mare punctaj ascunde o practica oculta. Si anume aplicarea "metodei suplimentarii" pe parcursul derularii lucrarilor, prin injectii de capital ce vor fi aplicate de CNADNR pe motiv ca pe viitor se vor fi modificat pretul materiilor prime, nu s-au luat in calcul nu stiu ce costuri etc.
Imediat dupa publicarea in ZIUA, in numarul din 20 septembrie a.c., a anchetei intitulate "Autostrada penala", ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a iesit la rampa si a declarat ca este posibil ca pretul "batut in cuie" la licitatia din august 2006 sa sufere majorari pe motiv ca preturile internationale la materialele de contructie ar fi crescut. Referitor la legalitatea licitatiei, ministrul Berceanu nu a vazut nimic anormal, cu toate ca ZIUA a demonstrat cum, dupa anuntul organizarii licitatiei si dupa vanzarea caietelor de sarcini, fosta conducere a CNADNR a schimbat fisa de date a achizitiei, astfel incat, conditia eliminatorie ca participantii la licitatie "sa fi construit minimum 40 km de autostrada", a fost completata cu fraza "sau va prezenta dovada realizarii de constructie/reabilitare de drumuri nationale in care s-a pus in opera o cantitate medie lunara de 700.000 tone de mixtura asfaltica in ultimii trei ani". Comunicarea CNADNR privind aceste modificari ale conditiilor de participare la licitatie nu s-a dat publicitatii in presa sau alte mijloace de informare in masa, ci a fost comunicata doar cumparatorilor de caiete de sarcini, prin fax.
Balbele CNADNR
Revenind la raspunsul CNADNR oferit ziarului ZIUA cu o intarziere de aproximativ o luna de zile, acesta confirma ca asocierea Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - Com-Axa SRL "nu a construit nici un kilometru de autostrada". Daca acest fapt se banuia pana in prezent, iata ca acum ne aflam in fata unei confirmari oficiale, care poate arata de ce Romania are drumuri atat proaste, pline de "cratere" dupa prima iarna. Ce garantii poate prezenta asocierea "Golden Blitz" pentru constructia unei autostrazi strategice, cand, dupa cum se stie, nu mai departe de luna trecuta, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a sistat platile catre firma Euroconstruct (firma patronilor de la Restaurantul Golden Blitz frecventat de Traian Basescu, firma in care a fost actionar si Dorin Cocos, sotul ex-consilierei prezidentiale Elena Udrea) pe motiv ca reparatiile executate pe 23 de km ai autostrazii Bucuresti - Pitesti, in cadrul unui alt contract in valoare de 30 milioane euro, sunt execrabile. Nemultumirile ministrului Berceanu au fost produse de constatarea personala ca autostrada "reparata", pe care a parcurs-o cu masina de serviciu, era in valuri pe anumite portiuni, semn al folosirii unor materiale de proasta calitate sau al unei incompetente profesionale. Se ridica astfel intrebarea legitima: daca grupul "Golden Blitz" n-a fost in stare sa repare ca lumea 23 de km de autostrada, cum se poate crede ca va reusi sa construiasca 40 de km de autostrada, in conditiile in care nu a realizat niciodata o asemenea lucrare de o asemenea complexitate?
Mai adaugam ca, la intrebarile ZIUA privind ratiunile pentru care s-au schimbat conditiile de participare la licitatie, dupa publicarea anuntului si vanzarea caietelor de sarcini, CNADNR ne-a oferit o explicatie de-a dreptul ridicola. Si anume, CNADNR ar fi urmarit ca in baza art. 25 din OUG nr. 60/2001, privind achizitiile publice (n.r. - lege abrogata in 30 iunie 2006 prin OUG nr. 34/2006) sa ofere "un tratament egal" participantilor la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica, astfel incat firmele romanesti sa poata candida cu cele straine care au pierdut lictatia (Strabag-Austria, Vegyepszer-Ungaria si Vinci Construction-Franta). Pe langa faptul, care e la mintea cocosului, ca nu se poate asigura "tratament egal" intre persoane care au construit autostrazi si altele care n-au facut niciodata acest lucru, explicatia cu mesaj nationalist a CNADNR nu sta in picioare si datorita unui fapt de notorietate. Si anume, orice firma care castiga o licitatie de autostrazi, fie ca e romaneasca sau straina, nu construieste drumurile cu angajatii proprii, ci subcontracteaza diverse alte firme specializate, care folosesc 100% muncitori romani.