In plin decor autumnal, viitoarea Capitala culturala europeana, care traieste intens, la acest fine de an 2006, febra avatarurilor edilitare spectaculoase, ca un burg demn de noul mileniu, a gazduit timp de trei seri consecutiv (13-15 octombrie) cea de a doua editie a Festivalului International "Jazz and More", derulat in doua locatii: una principala, somptuoasa Sala Thalia, unde au avut loc, cu incepere de la ora 19, recitalurile propriu-zise, si una de continuare in nocturna, cu parfum de jam session, la primitoarea cafenea Atrium.
"Jazz and More" e organizat de Asociatia Culturala "Interzone" - manageriatul apartinand lui Mircea Nicula Streit (director artistic) si lui Mircea Tiberian (consultant artistic) -, sprijinita de Consiliul Judetean si de Primaria Sibiu, de Centrul Cultural German din municipiul transilvan si de Institutul Polonez din Bucuresti, cu aportul unor sponsori si al mai multor parteneri media, printre acestia numarandu-se postul Radio Romania Cultural, care l-a si inregistrat integral (urmand a-l difuza ca atare!). Festivalul a vizat/ revelat ca principale linii de forta urmatoarele intentii declarate: evidentierea unor curente, tendinte, orientari, specifice creativitatii muzicii contemporane improvizate, raportata la compartimentul jazz, dar si mai mult decat atat, de unde si denominatia particulara a manifestarii; dorinta de a readuce in fata publicului valorosi muzicieni autohtoni, inclusiv sibieni, care de ani buni "nu au mai avut loc" pe scenele din oras, in numele unei de neinteles xenofilii; oportunitatea de a prilejui si favoriza happening-uri incitante cu artisti romani si straini, carora li s-a oferit astfel ocazia cunoasterii reciproce nemijlocite. Putem vorbi despre certa indrazneala asumata de organizatori in privinta modernitatii, nu o data socanta, a muzicilor promovate de majoritatea invitatilor Festivalului, despre diversificata paleta de timbruri si culori sonore proprii instrumentelor implicate in discursul muzical (unele rar sau deloc auzite anterior), mergand de la cele acustice, precum tuba, celesta, vibrafonul, glockenspielul, acordeonul, ocarina, harpa, tot felul de percutii exotice, pana la duelul de... laptop-uri. Nu puteau lipsi, in aceeasi ordine de idei, surse sonore nonconventionale, precum o punga de plastic fasaita in proximitatea microfonului, o surdina de poleiala adaptata clarinetului... De fapt, am sesizat preocuparea majora pentru o evoluata cultura a sunetului, vadita de majoritatea interpretilor creatori ai muzicii experimentale, asociata cu aspectele de insolit, de nemaiauzit, de original, motivate de investigarea unor noi teritorii expresive, solicitand din partea ascultatorilor flexibilitate in receptare, deschidere spre avangarda, lipsa de prejudecati, ca si o sporita capacitate de acceptare a unor veritabile provocari din partea creatorilor.
Prima seara i-a adus pe podium pe elvetianul Jurg Solothurnmann - saxofon alto, saxofon sopran, si pe neozeelandezul Martthew Mitchell - ghitara, saxofon sopran, cei doi parteneri ad-hoc alcatuind un dinamic tandem instrumental. Ei au ramas in scena si in partea secunda a programului, cand au reunit stimulativa formula Free Sound International Ensemble impreuna cu notoriul grup Pro Contemporania, care i-a inclus pe Irinel Anghel - pian, vocal, glockenspiel, Andrei Kivu - violoncel, saxofon sopran, trompeta, tuba, acordeon, fluier si pe Andrei Marcovici - baterie, toaca, percutii. In momentele de "instant composing", realizate fara premeditare, li s-a alaturat la un moment dat, spontan, chiar si regizorul muzical Florin Tudor care este si un foarte bun flautist. Calatoria prin labirinturile imaginatiei a continuat in jam session-ul derulat in nocturna la Atrium.
Ca pentru a contrabalansa intrucatva rarefiata lume a experimentului cu o muzica mai legata de traditiile jazz-ului modern (cu teme, armonii, ritmuri dominate de swing), seara a doua a fost deschisa de trio-ul care-i ingemaneaza intr-un organic combo pe remarcabilul pianist Ion Baciu jr., pe redutabilul contrabasist Pedro Negrescu si pe tanarul, dotatul baterist Tudor Parghel, recitalul lor bazat mai ales pe piese standard cucerind audienta prin verva, prin prospetimea ideilor, virtuozitate, inventivitate improvizatorica. Le-a urmat, intr-o evolutie realmente imprevizibila, dominata de conceptul muzicii electronice - lenta perindare de evenimente sonore pe un fundal stagnant -, tandemul polonez al tinerilor Robert Piotrowicz si Anna Zaradny, care au pictat stranii cromii in spatiul stereofonic, atat cu ghitara si saxofonul, cat si, indeosebi, prin manuirea mouse-urilor, a tastaturilor celor doua laptopuri ale lor. Apoi, la Atrium - un atractiv program "Vocal Jazz Night" imaginat si configurat in pagina scenica de Mircea Tiberian.
Acelasi apreciat pianist, compozitor si profesor Mircea Tiberian, crescut si afirmat la Sibiu, a fost protagonistul reusitului epilog al Festivalului, atat prin repetitia cu public de dimineata - workshop la Sala Thalia -, cat si pe inserat, cand a prins viata ingeniosul sau proiect numit "The Tree" ("Copacul"), care a constat in dezvoltarea cumulativa, arborescenta, demarata de duo-ul Mircea Tiberian-Liviu Butoi (pian si saxofon tenor), angajati in interpretarea temei pianistului intitulata "Dark Side of A Morning", continuand cu quartetul Mircea Tiberian - pian si celesta, Liviu Butoi - saxofon sopran, flaut, Jurg Solothurnmann - saxofon alto, saxofon sopran, Arthur Balogh - contrabas, care au interpretat alte creatii ale aceluiasi autor, (precum "Nothing to Lose"); ansamblul i-a aditionat apoi intr-un final cuprinzator pe cei doi instrumentisti germani care evoluasera initial in debutul serii, Udo Schindler - saxofon sopran, clarinet, flaut, Stephan Richter - ghitara si pe foarte tinerii componenti ai performantului grup vocal sibian Harmony, condus de profesorul Constantin Iridon.
"Jazz and More" - o experienta artistica benefic conectata la vibratiile contemporaneitatii, o temerara incursiune in nebanuite lumi de traire sonora.