Iata, in primul rand, care sunt coordonatele macroeconomice ale anului 2007: crestere economica - 6,4% , rata inflatiei - 4,5%, cresterea numarului de salariati - 1,8%, cresterea castigului salarial mediu brut - 12,4%, curs mediu de schimb - 3,53 lei/euro, deficit bugetar - 2,8 %.
Bugetul prezentat de catre Guvern ofera un nivel consistent de venituri - 35,2 % din PIB, cel mai ridicat din ultimii ani, net superior nivelului de 30,2 %, venituri bugetare in PIB aferent anului 2004. E drept ca o parte a diferentei se datoreaza cresterii fondurilor nerambursabile, dar chiar si fara acestea diferenta este de aproape 4% din PIB.
In consecinta, nivelul veniturilor bugetare proiectate pentru 2007 insumeaza 38,1 miliarde de euro, comparativ cu anul 2004 cand acestea au reprezentat numai 18,3 miliarde de euro. Chiar si ponderand aceste diferente cu influentele cursului valutar, diferenta de venituri este impresionanta. Luand in calcul deficitul de 2,8%, nivelul cheltuielilor publice este estimat la 38,0% din PIB in anul 2007, comparativ cu 34,8% din PIB in anul 2006, ceea ce ne apropie de nivelele tarilor UE.
Bugetul pe 2007 urmeaza angajamentele de guvernare, sustinand financiar, cu precadere, cele patru domenii: educatie, sanatate, infrastructura si agricultura. Anul viitor Romania va cheltui cu 8,2 miliarde de euro mai mult decat in 2006 pentru indeplinirea angajamentelor asumate in Programul de guvernare si cu 22,2 miliarde de euro mai mult decat in 2004.
In ce priveste sectorul Educatiei, avem cea mai mare crestere bugetara pentru educatie dupa Revolutie: 5,2% din PIB. In anul urmator, invatamantului i se aloca 5,6 miliarde euro fata de 1,9 miliarde euro cat a primit in 2004. Asadar, fata de 2004, bugetul educatiei pentru 2007 s-a triplat. In lei cresterea alocata educatiei fata de anul trecut este de 32,6%.
In anul 2007, Sanatatii i se aloca 4,3 miliarde de euro, dublu fata de suma alocata de PSD in 2004. Fata de anul 2006, cresterea alocarilor pentru sanatate este de 24,9%. In aceste cresteri nu sunt incluse creditele externe care vor fi contractate pentru construirea de noi spitale - opt spitale regionale de urgenta si 20 de spitale judetene.
In ce priveste agricultura, aceasta va primi in anul 2007 aproximativ 2,5 miliarde de euro, mai mult cu 1,7 miliarde euro fata de 2004. Bugetul alocat agriculturii pentru anul viitor este de 2,3 % din PIB, comparativ cu anul 2006, cand au fost alocate agriculturii 1,8 % din PIB.
Pentru a diminua, pe cat posibil, presiunea inflationista a cheltuielilor publice, alocatia pentru investitii in anul 2007 va fi considerabila, de 6,6% din PIB, in mare parte pentru investitii in infrastructura, in conditiile in care media cheltuielilor de capital in perioada 2000-2004 nu a depasit 3% din PIB.
Una dintre criticile aduse de opozitie este aceea ca bugetul ignora cresterea nivelului de trai. Iata cateva cifre care contrazic aceasta afirmatie. In 2007, cum spuneam, castigul salarial mediu brut va avea o crestere de 12,4%, iar castigul salarial real va creste cu 6,5%.
Prin proiectul de buget pentru 2007, pentru asigurari si asistenta sociala sunt propuse fonduri de 11,2 miliarde de euro, reprezentand 10,34% din PIB, iar suma alocata in 2007 este aproape dubla fata de cea alocata in 2004. Anul urmator se estimeaza o pensie medie anuala de peste 3.700.000 lei vechi (105 euro), ceea ce reprezinta o crestere de 62 % fata de anul 2004 iar bugetul de pensii creste cu 18% fata de anul 2006. Pentru plata pensiilor sunt prevazuti 21,2 miliarde RON (aproximativ 6 % din PIB). Bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2007 are in vedere cresterea pensiei medii cu 17,6% de la 1 ianuarie 2007, ajungandu-se la 1 septembrie 2007 la o crestere cumulata de 21% (fata de decembrie 2006). Si aceasta in conditiile in care anul 2007 este al doilea an consecutiv cand se realizeaza reduceri ale cotelor de contributii de asigurari sociale (doua puncte procentuale).
Bugetul isi propune, de asemenea, o sustinere financiara pentru procesul de descentralizare. Introducerea cotei unice de impozitare a veniturilor realizate de persoanele fizice in paralel cu cresterea cotelor defalcate din impozitul pe venit ce ramane la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, de la 63% la 82% a avut un impact favorabil asupra cresterii capacitatii financiare a unitatilor administrativ-teritoriale, contribuind la cresterea veniturilor bugetelor locale din cotele defalcate din impozitul pe venit cu 1,95 miliarde euro in anul 2007 fata de anul 2004. Ponderea cotelor defalcate din impozitul pe venit estimate a se realiza in anul 2007 reprezinta 2,8% din PIB comparativ cu 1,8% din PIB in 2004.
Nu trebuie uitat, de asemenea, ca, potrivit angajamentelor europene, Romania trebuie sa contribuie la bugetul Uniunii Europene cu 1,1 miliarde euro si ca, prin buget, sunt asigurate aproximativ 0,6 miliarde euro necesare cofinantarii asistentei externe nerambursabile de la UE.