Europarlamentarii veniti sa ancheteze activitatile CIA in Europa nu au obtinut probe care sa confirme zboruri CIA pe aeroporturile din Romania. Unii oficiali, influentati poate si de apartenenta politica, s-au declarat nemultumiti de investigatiile autoritatilor de la Bucuresti, acuzandu-le de superficialitate.

Nu s-au obtinut elemente care sa confirme tranzitarea de avioane CIA prin Romania, dar nu se exclude existenta acestora. Sub aceasta forma ar putea fi sintetizate concluziile la care au ajuns membrii comisiei temporare a PE, desemnata sa investigheze activitatile ilegale ale CIA in Europa, aflati intr-o vizita de trei zile in Romania.

NUANTE POLITICE. Pe cat de omogena a fost concluzia intregii comisii PE, pe atat de pline de semnificatii au fost declaratiile finale a doi dintre liderii acestui organism: Carlos Coelho, presedintele comisiei, si Claudio Fava, raportorul comisiei pentru PE. Tonul lui Coelho, de altfel si membru al Partidului Popular European (PPE), in care Partidul Democrat (PD) a fost primit la sfarsitul lunii septembrie, a fost unul conciliant. El a remarcat ca Parlamentul Romaniei, alaturi de Bundestag-ul german, sunt singurele institutii care au instituit o comisie de anchetare a presupuselor activitati ilegale ale CIA. Coelho a mai apreciat si declaratia Noricai Nicolai, presedinta Comisiei de ancheta din Legislativul de la Bucuresti, care nu a exclus existenta unor zboruri ale CIA pe teritoriul Romaniei. In schimb, raportorul PE, Claudio Fava, membru al Partidului Socialist European (PSE) a fost mult mai dur la adresa autoritatilor romane. In ciuda bunei cooperari de care au dat dovada oficialii din domeniul securitatii si apararii nationale, Fava a calificat drept superficiale investigatiile Bucurestiului. ""A fost ciudat ca nici o autoritate de la Bucuresti nu a cerut lamuriri autoritatilor americane dupa declaratia lui George W. Bush, in care a recunoscut ca au existat zboruri secret ale CIA in Europa"", a declarat Fava. In plus, ""discutam de peste 20 de zboruri de pe aeroporturile incluse in traseul transferurilor de prizonieri, iar avioanele care au aterizat pe aeroporturile din Romania nu au facut-o pentru alimentarea cu carburanti. Vorbim despre niste zboruri care trebuie explicate"", a subliniat europarlamentarul italian. El a amintit incidentul de pe Aeroportul Baneasa, din 6 decembrie 2004, cand un avion Gulfstream a avut un accident si a aterizat pe aeroportul romanesc. ""Nu exista niciun dubiu ca acel avion apartinea CIA"", a asigurat raportorul european, care a tinut sa sublinieze ca e posibil ca CIA sa fi efectuat transferuri de prizonieri pe Kogalniceanu fara ca autoritatile romane sa stie.