In urma publicarii de catre ZIUA a articolului cu titlul "Militienii soselelor democrate", aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor ne-a trimis un drept la replica. Ziarul ZIUA va publica, conform deontologiei jurnalistice, in serial, punctul de vedere prezentat de Ministerul Administratiei si Internelor, intrucat acesta este foarte stufos - mult mai mare decat articolul propriu-zis - in plus contine anumite interpretari care se cuvin a fi clarificate.
"In urma publicarii, in cotidianul ZIUA, a articolului cu titlul "Militienii soselelor democratei, aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor doreste sa faca urmatoarele precizari, in vederea asigurarii unei informari corecte a cetatenilor.
In articol se fac unele aprecieri critice la adresa "Noului Cod Rutieri, pe care "Guvernul sovaie sa-l puna in vigoarei si ale carui prevederi "intaresc excesiv puterea politistului in detrimentul drepturilor omului si al legilor in vigoare". De asemenea, se afirma ca "noul cod rutier" anuntat ca un "produs" inspirat din legislatia similara a Uniunii Europene incalca atat legile in vigoare, cat si pe cele universale care garanteaza drepturile fundamentale ale omului.
Sunt criticate, in principal, prevederi ale O.U.G. nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, introduse prin Legea nr.49/2006 (publicata in M.Of. al Romaniei, partea I nr. 246 din 20 martie 2006), ale carei dispozitii (devenite parte integranta a ordonantei de urgenta) urmeaza a intra in vigoare la 1 decembrie. De asemenea, tangential, sunt criticate si unele prevederi ale Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr.195/2002, adoptat de Guvern in sedinta din 4 octombrie a.c., respectiv ale O.U.G. nr.63/2006.
Prezentam, punctual, criticile din articolul de referinta.
8. Astfel, pentru infractiunile de circulatie detectate pe film, cel care a fost sanctionat nu are cunostinta despre adaugarea punctelor. Practic, acesta, fara sa stie si sa aiba vreo vina, conduce pe drumurile publice un autovehicul avand permisul suspendat. Ceea ce constituie infractiune, care se sanctioneaza cu inchisoarea.
Afirmatiile sunt inexacte, intrucat aplicarea punctelor de penalizare, ca sanctiune contraventionala complementara, se face in cazul constatarii savarsirii unei contraventii, iar nu in situatia in care fapta intruneste elementele constitutive ale infractiunii. Totodata, intrucat sanctiunea nu poate fi aplicata decat prin procesul-verbal de contraventie, si in cazul constatarii faptei cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau cu mijloace tehnice omologate si verificate metrologic, se intocmeste procesul-verbal, "proprietarul sau detinatorul unui vehicul avand obligatia (potrivit art.39 din O.U.G. nr.195/2002, republicata) sa comunice politiei rutiere, la cererea acesteia si in termenul solicitat, identitatea persoanei careia i-a incredintat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publicei.
Pe de alta parte, riscul preconizat de autor este eliminat si de prevederile art.103 din O.U.G. nr.195/2002, republicata, potrivit carora: "Contravenientul este obligat sa se prezinte la unitatea de politie pe raza careia domiciliaza sau, dupa caz, are resedinta, in termen de 5 zile de la primirea instiintarii scrise, pentru a preda permisul de conducere.i
Mai mult, art.208 din Regulament prevede posibilitatea celui interesat, ca la cererea sa, "sa obtina, personal, la sediul politiei rutiere din judetul care il are in evidenta, informatii cu privire numarul de puncte de penalizare ce i-au fost aplicate".
ZIUA precizeaza ca, potrivit legii, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu permisul suspendat se numeste infractiune. Daca soferul a intrunit cele 20 de puncte de penalizare carnetul de conducere ii este suspendat. Explicatia cum ca acesta este instiintat, chemat la sediul politiei pentru a preda permisul in termen de 5 zile de la primirea instiintarii, nu sta in picioare. Noi vorbeam de cazul in care cetateanul este in concediu, in strainatate, nu s-a uitat la cutia postala sau chiar nu a primit nimic. Chiar si in prezent au fost multiple cazuri, cand prins pe camera video cu viteza excesiva, i-a fost suspendat carnetul fara ca acesta sa stie sau sa fie informat. De buna credinta omul a condus in continuare neavand habar ca a fost sanctionat. Ca se prezinta personal la sediul politie pentru a afla cate puncte penalizare are, este o utopie, valabila poate doar in noul Cod rutier. Daca ar fi asa o mare de oameni s-ar strange zilnic la politia rutiera pentru a se informa in legatura cu contraventile pe care le-au facut si nu stiu de ele in ultimele 24 de ore. Daca regulamentul este stupid, asta nu inseamna ca la acesta nu se pot aduce si imbunatatiri. Tocmai acesta a fost si rolul articolului nostru. Din pacare MAI l-a perceput ca un afront adus institutiei si politistilor, fara a tine cont de parerile exprimate si impartasite de numerosi conducatori auto. (M.I.T.)