In vara lui 1936, regele Eduard al VII-lea si Wallis Simpson au trait pe Nahlin o poveste de dragoste, in timpul unei croziere pe Marea Adriatica. ""LUCEAFARUL"". Un an mai tarziu, vasul a ajuns in proprietatea regelui Carol al II-lea si a fost rebotezat Luceafarul.
Dupa al doilea razboi mondial, iahtul s-a aflat pe lista cu obiecte cu care rusii intentionau sa plece din Romania, dar se pare ca au fost incantati mai mult de un vas de pasageri, asa ca au ""uitat"" iahtul la Galati. Comunistii l-au rebotezat la randul lor. Libertatea a functionat cativa ani ca nava-scoala, dupa care, in anii a70 a fost ancorat pe faleza Dunarii, la Galati, si transformat in restaurant. Si a ramas pe faleza mai bine de jumatate de secol, iar galatenii l-au adoptat ca emblema a orasului. In 1998, conducerea societatii SC Regal SA, care avea iahtul in gestiune, a inceput sa se planga ca iahtul-restaurant nu este deloc profitabil, ca nu mai are bani sa-i plateasca pe cei cinci angajati care lucrau pe el si ca n-ar fi de mirare daca iahtul s-ar scufunda, din cauza starii jalnice. Vasul a fost vandut, in urma unei licitatii si cu acordul FPS Galati, catre o firma britanica, pentru aproximativ 200 de milioane de lei. Ministerul Culturii a intentat un proces, sustinand ca licitatia fusese ilegala, deoarece iahtul era obiect de patrimoniu, din categoria ""tezaur"" si nu putea fi vandut. Decizia judecatorilor a fost ca vasul sa ramana in proprietatea statului roman, sub pavilion romanesc, in administrarea firmei britanice. Iahtul a primit drept de export temporar, pentru a fi restaurat la santierul in care fusese construit. PLECAREA. Nava a fost scoasa din tara in 1999, si ar fi trebuit, potrivit contractului semnat cu Ministerul Culturii, sa fie readus in Romania in 2000. Termenul a fost prelungit cu un an. In 2002, Ministerul Culturii a trecut nava din categoria ""tezaur"" la categoria ""bun comun"", asa ca firma britanica nu a mai fost constransa sa repatrieze iahtul. Actualmente, Ministerul l-a reintrodus in categoria ""tezaur"", dar ne-a amanat cand am cerut informatii despre statutul vasului, in acest moment. La cererea pe care am facut-o la AVAS, pentru a afla in ce conditii si cu ce pret a fost vandut iahtul, nu am primit inca un raspuns. Firma britanica l-a restaurat partial si se pare ca l-a vandut. Vasul a revenit la numele de Nahlin si se afla in acest moment intr-un santier din Hamburg.
Despre autor:
Sursa: Jurnalul National
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
De ce te lasă Dumnezeu să urli de durere?
Sursa: garbo.ro
-
Pregătiri de Iepuraș: Cele mai frumoase 20 de piese vestimentare pentru...
Sursa: kudika.ro
-
Băncile europene au avut un an record în 2023
Sursa: futurebanking.ro
-
S-a deschis încă un mall în România: peste 100 de milioane de euro investiți...
Sursa: retail.ro
-
Vrei o mașină puternică? Sunt șanse mai mari să ajungi cu ea în șanț
Sursa: wall-street.ro
-
Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească
Sursa: start-up.ro