In urma publicarii de catre ZIUA a articolului cu titlul "Militienii soselelor democrate", aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor ne-a trimis un drept la replica. ZIUA va publica, conform deontologiei jurnalistice, in serial, punctul de vedere prezentat de Ministerul Administratiei si Internelor, intrucat acesta este foarte stufos - mult mai mare decat articolul propriu-zis - in plus contine anumite interpretari care se cuvin a fi clarificate.
"In urma publicarii, in cotidianul ZIUA, a articolului cu titlul <<Militienii soselelor democrate>>, aparut in data de 11 octombrie 2006, Ministerul Administratiei si Internelor doreste sa faca urmatoarele precizari, in vederea asigurarii unei informari corecte a cetatenilor.
In articol se fac unele aprecieri critice la adresa <<Noului Cod Rutier>>, pe care <<Guvernul sovaie sa-l puna in vigoare>> si ale carui prevederi <<intaresc excesiv puterea politistului in detrimentul drepturilor omului si al legilor in vigoare>>. De asemenea, se afirma ca "noul cod rutier" anuntat ca un "<<produs>> inspirat din legislatia similara a Uniunii Europene" incalca atat legile in vigoare, cat si pe cele universale care garanteaza drepturile fundamentale ale omului.
Sunt criticate, in principal, prevederi ale O.U.G. nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, introduse prin Legea nr.49/2006 (publicata in M.Of. al Romaniei, partea I nr. 246 din 20 martie 2006), ale carei dispozitii (devenite parte integranta a ordonantei de urgenta) urmeaza a intra in vigoare la 1 decembrie. De asemenea, tangential, sunt criticate si unele prevederi ale Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr.195/2002, adoptat de Guvern in sedinta din 4 octombrie a.c., respectiv ale O.U.G. nr.63/2006.
Prezentam, punctual, criticile din articolul de referinta.
4. <<Nu aceeasi practica se aplica in cazul persoanelor juridice, unde sunt trecute datele firmei posesoare a autovehiculului. Adica, Codul rutier are doua unitati de masura, pentru aceeasi fapta: una e daca esti persoana fizica, alta daca esti persoana juridica.>>
Critica este in legatura cu cea referitoare la posibilitatea platii pe loc a amenzii de catre persoanele fizice.
Din nou, nu este vorba de o practica instituita (pentru prima data) de O.U.G. nr.195/2002. De altfel, din simpla lectura a faptelor care constituie contraventii si care se sanctioneaza prin aplicarea unei sanctiuni din clasa a V "a (art.105 din O.U.G. nr.195/2002, republicata), se poate observa ca, prin natura faptelor, este imposibila aplicarea aceleasi proceduri (a platii pe loc). Cateva exemple de fapte care constituie contraventii aplicabile persoanelor juridice sunt edificatoare:
<<nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzatoare a drumului public sau a trecerilor la nivel cu calea ferata, conform standardelor in vigoare>>,
<<nerespectarea obligatiilor de catre executant sau, dupa caz, beneficiar ca, dupa terminarea lucrarilor in partea carosabila, acostament sau trotuar, sa readuca drumul public cel putin la starea initiala>>,
<<amplasarea statiilor mijloacelor de transport public de persoane fara avizul politiei rutiere>>.
Dupa cum se poate constata, nu este vorba despre persoanele juridice care lucreaza la strazi, regii sau la semnalizare. In discutie sunt luate autovehiculele care apartin oricarei societati comerciale (persoana fizica). ZIUA s-a referit la faptul ca daca este oprita o masina care apartine unei firme, conform noului Cod rutier sunt trecute riguros datele de identificare, in timp ce la o persoana fizica, spre exemplu, nu este mentionat codul numeric personal."