Dupa ce ani de zile au fost lasate in paragina, stadioanele din Bucuresti se bucura brusc de o atentie deosebita din partea statului roman, aici intrand Guvernul, prin cateva dintre ministerele sale, si Primaria Capitalei. In doar cateva luni, in fata opiniei publice au fost aruncate proiecte grandioase si costisitoare, pe care cetateanul roman, contribuabil la buget, le va suporta fara sa-si fi dat acordul. Bucurestiul, in calitate de viitor oras european cu acte in regula, are nevoie de o arena de cinci stele, care sa poata gazdui in conditii civilizate meciurile echipei nationale si alte manifestari sportive si culturale de anvergura. Dar de aici si pana la patru stadioane de cinci stele, toate facute, intr-un fel sau altul, tot pe bani publici, este cam mult, avand in vedere ca in Liga Campionilor vor putea juca maximum doua echipe romanesti anul viitor, iar Gigi Becali s-a aratat dispus sa puna la dispozitie arena din Ghencea celei de-a doua reprezentate a Romaniei in UCL. Salutam decizia Primariei Capitalei, care a anuntat ieri ca a alocat un buget de peste 500 de milioane de RON (aproximativ 150 de milioane de euro) pentru reconstructia din temelii a Stadionului "National", lucrari care, anunta Adriean Videanu, edilul-sef, vor demara la primavara si vor dura un an si opt luni. Atragem insa atentia ca suma este una extrem de generoasa, conform marilor constructori de arene din Europa fiind nevoie de aproximativ 100 de milioane de euro pentru un stadion de 50.000-60.000 de locuri de ultima generatie, prin urmare asteptam un proiect si o executie de exceptie, in care sa intre si refacerea Complexului Sportiv "Lia Manoliu" si constructia anuntata a unui stadion de 15.000 de locuri destinat atletismului si rugbyului. Fiindca bucurestenii trebuie sa stie clar cum se vor cheltui acesti bani in conditiile in care orasul are multe alte nevoi, cu siguranta mai stringente decat lipsa unui stadion de anvergura. Deodata, Capitala nu se mai multumeste cu o singura arena buna, ca sa nu o mai socotim si pe cea din Ghencea, astfel ca fiecare sef de club vrea sa joace la el acasa pe banii nostri.
Dinamo si MAI, legaturi trainice si costisitoare
Dinamo este pe primul loc in clasament si viseaza cu ochii deschisi la o participare in Liga Campionilor de anul viitor, fiind foarte probabil ca echipa clasata pe prima pozitie in Romania sa acceada direct in grupele acestei competitii. Sefii din "Groapa" s-au trezit insa ca nu pot juca pe arena din Stefan cel Mare meciuri in aceasta intrecere exclusivista, unde standardele sunt la cel mai inalt nivel, prin urmare au cerut, mai imperativ, mai rugator, proprietarului stadionului, Ministerul Administratiei si Internelor, sa faca investitii grabnice in batranul si inesteticul Stadion "Dinamo". MAI a raspuns prompt, dand alaltaieri un comunicat in care isi detaliaza generozitatea: "In anul 2006, pentru obiectivul de investitii <<Modernizare Stadion Central din Complexul Sportiv Dinamo Bucuresti>>, au fost alocate fonduri in valoare de trei milioane lei RON (din care s-au utilizat pana in prezent un milion RON), iar in proiectul de buget pe anul 2007, pentru acelasi obiectiv, este prevazuta suma de 2 milioane lei RON". Adica 1,4 milioane euro din bugetul unei institutii a statului se duc in investitii pentru un club privat, care a operat in ultimii zece ani transferuri de zeci de milioane de euro, in conditiile in care Politia Romana este departe de un buget suficient pentru o viata mai sigura a cetatenilor. Corect, MAI este proprietarul arenei si el ar trebui sa bage bani, si nu chiriasul, insa tocmai acesta este aspectul cel mai contestabil, ca o astfel de structura sa detina in patrimoniu un stadion de fotbal care nu-i foloseste la nimic. Cu exceptia Zilei Politiei, cand pe Stadionul "Dinamo" au loc spectaculoase demostratii de dresura de caini si altele asemanatoare. Numai ca, la banii pe care ii investeste anual in intretinerea arenei, MAI ar putea sa inchirieze fara probleme pentru manifestarea respectiva "Old Trafford" sau "Santiago Bernabeu"! Legaturile dintre FC Dinamo si MAI par insa indestructibile, atata vreme cat in Consiliul de Administratie al clubului, care, repetam, este integral privat, si-au gasit un loc important chestori ai ministerului.
Copos mai pregateste ceva
O situatie asemanatoare pana la un punct cu cea de la Dinamo este si la Rapid. Batranul Stadion "Giulesti-Valentin Stanescu" se afla in proprietatea Ministerului Transportului, Constructiilor si Turismului, care percepe o chirie modica. Radu Berceanu, noul sef al acestei entitati guvernamentale, a sesizat anomalia si a anuntat recent ca vrea sa predea arena catre FC Rapid, pentru ca nu i se pare normal sa investeasca intr-un obiectiv care nu foloseste in nici un fel transporturilor din Romania si care "inghite" anual sume considerabile pentru intretinere.
Spre deosebire de Dinamo insa, MTCT a investit masiv de la Revolutie incoace, patronul rapidist George Copos neevitand niciodata sa mentioneze ajutorul extraordinar pe care actualul presedinte Traian Basescu, pe cand ocupa fotoliul de Ministru al Transporturilor, l-a dat prin renovarea semnficativa a arenei. Acum, Copos pretinde ca a luat deja legatura cu Berceanu, caruia i-a propus sa ia in concesiune stadionul de langa Podul Grant incepand cu 1 ianuarie 2007. Evident, gratis, pretinzand ca ia povara investitiilor de pe umerii MTCT, insa fara a plati vreun sfant pentru lucrarile de multe milioane de euro efectuate pana acum! Mai mult, patronul Rapidului a lansat deja proiecte marete de refacere a arenei, inaintand si suma de trei milioane de euro pe care ar plati-o unei firme germane care a construit si "Allianz Arena" din München.
Ne rezervam dreptul de a avea mari indoieli asupra acestor promisiuni, stiut fiind faptul ca George Copos a investit la Rapid sub forma de imprumut (inclusiv baza ProRapid este detinuta de firmele lui Copos!), conform unor dezvaluiri facute de actionarul Jean Valvis, care anunta ca gruparea din Giulesti are datorii de sase milioane de euro catre firmele patronate de fostul vicepremier! Chiar si atat de laudata refacere a gazonului s-a facut printr-un imprumut, prin urmare, de indata ce la Rapid intra niste bani in cont, din transferuri sau din alte venituri, Copos isi ia banii inapoi.