Oportunitatile tot mai numeroase oferite de proiectele administratiilor locale care au demarat licitatii pentru asfaltarea si reabilitarea a sute de drumuri din intreaga tara au dat startul loviturilor sub centura intre principalii pioni din domeniu. Strategiile de participare la licitatii au mers pana intr-acolo incat, la primul tronson al autostrazii Bucuresti - Brasov, am asistat la o premiera - reunirea principalilor asfaltatori romani (PA&CO International, Euroconstruct Trading 98, UMB Spedition si Comaxa), pana mai ieri concurenti, intr-un consortiu care a luat fata unor nume grele din strainatate, precum Vinci, Strabag sau Vegyepszer. Cel mai greu au inghitit acest esec maghiarii de la firma Vegyepszer care au pierdut la numai 6,1 puncte licitatia pentru primul tronson al autostrazii. Potrivit unor surse demne de incredere din Ministerul Transporturilor, ungurii si-au intensificat presiunile la factorii de decizie din esalonul doi al ministerului, fortand nota pentru ca nu cumva compania maghiara sa mai piarda si alte licitatii importante. Chiar daca asta inseamna sa incalce legea.
Presa din Ungaria are cuvantul
Acuzata in Ungaria ca primeste comenzi guvernamentale de miliarde de forinti fara licitatie, firma Vegyepszer se pregateste sa cucereasca Romania, facandu-si simtita prezenta pe diferite planuri: licitatii pe reabilitarea unor tronsoane de drum, privatizarea unor companii de drumuri si poduri din diverse judete, preluarea fostilor mastodonti locali din domeniu. Interesant este faptul ca, in ce priveste constructia de drumuri si poduri, Vegyepszer ZRt are o experienta de numai cativa ani. In anul 2002, consortiul a cumparat actiunile unei firme, Betonutepito ZRt, firma specializata in constructia de drumuri, si asa a ajuns Vegyepszer sa activeze si in acest domeniu. Activitatea sa a generat multe scandaluri de presa in care au fost implicati oameni politici, de la Budapesta pana la nivel de prim-ministri.
Ziarele au descoperit ca unul dintre cei ce controleaza o buna parte din consortiu este tatal lui Victor Orban, fost prim-ministru al Ungariei si actual lider al opozitiei din tara vecina, cel care s-a remarcat la finele anului 2005 sustinand, in prezenta lui Laszlo Tokes, ca se impune monitorizarea Romaniei, alaturi de Ucraina si Serbia, ca factor de instabilitate in regiune, si la nivelul Uniunii Europene. Deloc intamplator, Orban a fost cel care s-a implicat fatis in subiectul privind constructia autostrazii Transilvania considerandu-l obiectiv major al maghiarilor din aceasta regiune, precizand ca a sustinut si va continua sa sustina, atat la nivel declarativ, cat si al unor actiuni concrete de strada (!), necesitatea realizarii acestei autostrazi, care se constituie intr-o dorinta comuna a tuturor locuitorilor acestei regiuni, indiferent de etnie.
Alte ziare, posturi de radio si TV au vorbit despre interesele FIDESZ, partidul aflat la guvernare in anii respectivi, care ar fi favorizat in mai multe randuri consortiul Vegyepszer si ca i-ar fi atribuit lucrari in valoare de sute de miliarde de forinti fara licitatie. Odata cu pierderea puterii, consortiul maghiar a inceput sa piarda tot mai multe licitatii, neintrunind elementele de eligibilitate impuse de statul maghiar. Au ramas insa destui bani pentru a sponsoriza din umbra recentele proteste violente de la Budapesta, intr-o incercare de a destabiliza guvernul democratic ales. Pierzand lucrari, Vegyepszer s-a reorientat imediat spre piata romaneasca, aplicand aceleasi "strategii" de gherila care i-au facut celebri si in Ungaria.
Zeci de milioane de euro de pe laptop
O buna perioada de timp, compania maghiara a pastrat in Bucuresti cativa angajati dotati cu laptopuri care au castigat licitatii de milioane de euro. Pe una dintre datele de contact din Bucuresti facute publice de firma ungara figureaza si acum un en-gros de apa minerala. La fel, la numerele de telefon nu raspunde nimeni. In schimb, reprezentantii companiei se insinueaza peste tot, printr-un lobby ce mascheaza subtil intentii economice in toata puterea cuvantului.
La Cluj, chiar presedintele filialei judetene a UDMR, Laszlo Atilla, s-a implicat in sustinerea unei "alternative" pentru autostrada Brasov - Bors, prezentand proiectul pentru construirea unui drum expres cu patru benzi, in locul autostrazii. Laszlo Atilla nu s-a sfiit chiar sa declare proiectul drept o "idee buna" ce apartine firmei de constructii Vegyepszer, promitand la acea vreme consortiului ca va prezenta intentia in cadrul intalnirii dintre cele doua guverne, cel roman si cel ungar.
Compania Vegyepszer este specialista in asemenea actiuni de ìlobbyi, ìfidelizandi oameni-cheie din administratiile locale sau din Ministerul Transporturilor. Iar rezultatele nu se lasa asteptate.
La Satu Mare, de exemplu, Vegyepszer a castigat pe "neve" o lucrare de aproximativ doua milioane euro pentru reabilitarea podului Golescu. Asta dupa ce Vegyepszer a fost favorizata pentru cumpararea SC Drumuri Judetene, fiind astfel aleasa si pentru executarea lucrarilor de asfaltare din judet.
Potrivit unor surse din Ministerul Transporturilor, reprezentantii din Romania ai firmei maghiare sunt bine infipti in ceea ce priveste relatiile la nivelul ministerului. Aceste relatii le-au dat posibilitatea de a inainta ilegal in procedurile de licitatie pentru unele reabilitari de drumuri din sudul Romaniei. Despre toate acestea, alte cateva "tunuri" date de Vegyepszer in Romania, precum si despre relatiile neoficiale ale companiei cu Uniunea Civica Maghiara, intr-unul din numerele viitoare.