Premiul Nobel pentru literatura a fost decernat romancierului turc Orhan Pamuk (foto), a anuntat, ieri, comitetul Nobel, transmite Mediafax. Comitetul Nobel a ales sa recompenseze un scriitor care, "pe cand cauta sufletul melancolic al orasului sau natal, a gasit imagini spirituale pentru lupta si intrepatrunderea dintre culturi", a indicat Academia suedeza intr-un comunicat, pentru a explica alegerea. Tinta a nationalistilor pentru faptul ca a aparat cauzele armenilor si kurzilor, Pamuk este autorul unei opere care descrie divizarea societatii turce intre Orient si Occident.
Autorul, laureat al multor premii literare in strainatate (printre care si Premiul pentru Pace din partea librarilor germani in octombrie 2005), a fost calificat drept renegat de detractorii sai din Turcia pentru declaratiile sale despre multe subiecte tabu, precum problemele armenilor si kurzilor. Printre romanele sale se numara "Cevdet Bey si fii sai" si "Ma numesc Rosu", care l-au facut celebru pe plan international. In 2005, acest premiu, in valoare de 10 milioane de coroane suedeze (aproximativ 1,1 milioane de euro), a fost atribuit dramaturgului Harold Pinter.
Sezonul premiilor Nobel s-a deschis acum o saptamana, cu cel pentru medicina decernat cercetatorilor Andrew Z. Fire si Craig C. Mello pentru descoperirile lor in domeniul geneticii. Premiul Nobel pentru fizica a fost decernat, marti, cercetatorilor americani John C. Mather si George F. Smoot, pentru descoperirile in domeniul originii galaxiilor si stelelor. Premiul Nobel pentru chimie pe 2006 a fost atribuit, miercuri, cercetatorului american Roger Kornberg pentru descoperirile sale fundamentale in privinta celulelor. Premiul Nobel pentru pace, cel mai prestigios, singurul atribuit de Norvegia, conform dorintei exprimate de fondatorul prestigioaselor distinctii, Alfred Nobel, va fi anuntat pe 13 octombrie. Premiile Nobel sunt decernate din 1901, cu exceptia celui pentru economie, instituit in 1968 de catre Banca centrala din Suedia, cu ocazia implinirii a 300 de ani de la fondarea acestei institutii. Premiile au fost create dupa moartea omului de stiinta suedez Alfred Nobel, inventatorul dinamitei, conform vointei sale din testament. (D.M.)