Podul Calafat - Vidin este un proiect menit sa demonstreze cum Romania si Bulgaria pot lucra eficient impreuna, unind Europa Centrala de cea de Sud-Est. In prezent insa, proiectul inseamna doar intarzieri si licitatii cu cantesc. Cel putin la Sofia.

Patru firme se afla in ""finala"" pentru construirea podului Calafat - Vidin, care va lega nu doar Romania de Bulgaria, ci si Europa de Sud-Est de cea Centrala, prin coridorul IV. Proiectul podului a fost semnat si parafat in 2000, iar premierii de
atunci ai celor doua tari, Adrian Nastase si Simeon de Saxa-Coburg, s-au intalnit chiar in zona unde va fi construit podul si au dat mana in fata camerelor de luat vederi. Numai ca au inceput sa apara si problemele. La Sofia se duc lupte grele pentru atribuirea contractului, in vreme ce Bucurestiul se plange ca bulgarii taraganeaza procedurile si intarzie, astfel, si partea sa din lucrare.
Proiectarea si construirea podului mixt (rutier si feroviar) de la Calafat - Vidin revine in sarcina partii bulgare. Partea romana se va ocupa de proiectarea si construirea infrastructurii de acces la pod de pe malul romanesc, conform acordului intre guvernele celor doua tari. ""Lucrarea va fi gata in aproximativ trei ani, pana in 2010, iar cheltuielile pentru constructie sunt sustinute integral de partea bulgara, din fonduri comunitare"", declara Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT).
Potrivit acordului, bulgarii trebuie sa stabileasca pana la sfarsitul anului ce firma se va ocupa de constructie. Problema este ca la Sofia lucrurile se misca greu si nu fara scandal. In presa s-au ""scurs"" deja informatii cu privire la firma care ar fi devenit ""preferata"" acestui contract. Este vorba despre compania spaniola FCC, care, potrivit Sofia News Agency, a oferit cel mai scazut pret pentru a realiza proiectul. In cursa mai sunt trei ofertanti: consortiul franco-bulgar Bouygues-Transstroi Varna - Rizzani de
Eccher, cel format de germanii de la Zublin AC si francezii de la Eiffel si consortiul format din francezii de la Vinci SA si firmele bulgare Moststroi PLC si Glavbolgarstroi.
Spaniolii cer 105,2 milioane de euro pentru a duce la indeplinire obligatiile ce cad in sarcina partii bulgare, facand o reducere de 5%.
FINANTARE. Investitia totala pentru realizarea podului rutier si feroviar dintre Calafat si Vidin se ridica la 317 milioane de euro. Bulgaria va asigura fonduri totale de 266 de milioane de euro din bugetul de stat, iar Romania are de achitat 51 de milioane euro pentru conectarea infrastructurii rutiere si feroviare existente la estacada podului Calafat de pe malul romanesc, potrivit ministrului Transporturilor. Guvernul Romaniei va asigura 15 milioane de euro din suma totala cu care va participa partea romaneasca, restul fondurilor urmand sa fie asigurate prin Programul ISPA. Partea romana a obtinut finantare nerambursabila de la Comisia Europeana prin ISPA, atat pentru elaborarea proiectului tehnic, cat si pentru constructia acestuia.
Exista insa o problema majora: intarzierile inregistrate la Sofia. ""Studiile partii bulgare, mult intarziate fata de estimarile initiale, produc intarzieri in derularea proiectelor partii romane"", a explicat, pentru Jurnalul National, ministerul roman de resort. ""Se estimeaza ca partea bulgara va semna contractul de proiectare-executie a podului la sfarsitul anului 2006, iar detaliile tehnice vor fi transmise partii romane in martie-aprilie 2007. MTCT va lansa licitatiile de atribuire a contractelor de lucrari dupa elaborarea proiectelor tehnice: rutier si feroviar"", mai arata ministerul.