Ionut Lupescu, directorul general al FRF, a lansat un atac dur la adresa lui Gica Popescu, fost candidat la sefia FRF, pe care l-a acuzat, intr-un interviu acordat cotidianului "Sport Total", ca a incercat sa corupa membrii Adunarii Generale a FRF inaintea alegerilor de anul trecut. "In campania electorala umbla cu sacosele cu bani prin tara, pentru a cumpara cat mai multe voturi! Si acum face la fel, merge prin tara, spune ca ajuta fotbalul, dar scopul lui este sa vanda jucatori si sa castige bani!", a declarat Lupescu. Acuzatiile extrem de grave lansate de "Kaiser" vin la putina vreme dupa ce, in acelasi ziar, Popescu spusese ca nu vede nici o strategie adusa de echipa tanara condusa de Lupescu la FRF. Ieri, Gica Popescu ne-a transmis, prin intermediul lui Victor Becali, ca nu doreste sa comenteze afirmatiile fostului sau coleg de la echipa nationala: "Nu ma intereseaza ce spune Lupescu!". Interesant este faptul ca declaratiile dure ale directorului general din FRF au fost date exact in ziua in care el, Mircea Sandu si Cristi Chivu sustineau o conferinta de presa legata de comportamentul suporterilor si acuzau faptul ca acestia sunt incitati de razboaiele permanente si de balacareala prin intermediul mass-media a conducatorilor din fotbalul romanesc! Cert este ca, luand la bani marunti activitatea de aproape un an a lui Lupescu la FRF, dupa ce, timp de doi ani, l-a criticat in mod repetat pe Mircea Sandu, rezultatele sunt mai degraba modeste, iar in acest interval nu au lipsit scandalurile.
Drepturile radio, "lovitura" de marketing a anului
Una dintre cele mai controversate probleme pe care a avut-o de rezolvat Ionut Lupescu in calitate de director general al FRF a fost vinderea drepturilor de transmitere radio a meciurilor echipei nationale. In fapt, "Kaiserul" a fost cel care a complicat-o, fiindca predecesorii sai au rezolvat-o extrem de simplu si de benefic, prin vanzarea catre Radiodifuziunea nationala, singurul post cu acoperire a intregului teritoriu. Lupescu a vandut catre un post obscur, "Total Sport FM", la care avea interese financiare, pentru 10.000 de euro mai mult decat vechiul contract cu Radio Romania, dar fara a anunta postul public, care ar fi fost dispus sa ridice si el stacheta. Postul privat, cu o acoperire doar a Capitalei si a zonei limitrofe, s-a si inchis intre timp, iar acum radioul public preia gratis meciurile Nationalei, in baza unui acord incheiat inainte de fiecare joc. Asadar, Lupescu a dat o mare "lovitura" de marketing, cedand fara bani niste drepturi pentru care, acum un an, incasa 50.000 de euro!
Amicale tari, dar fara bani
La instalarea sa in functie, Lupescu promitea fonduri importante la bugetul FRF din meciuri amicale. Suporterii romani erau amagiti ca vor vedea pe viu in tara nationale precum Brazilia sau Argentina, ca "tricolorii" vor juca pe bani grei in Japonia si alte state exotice, care sunt dispuse sa plateasca multe milioane de dolari pentru a-i vedea la lucru pe "tricolori". Bineinteles ca nu s-a realizat nimic, cele doua partide de pregatire antamate de Nationala cu Spania si cu Germania fiind, conform unor surse din FRF, "opera" lui Mircea Sandu, care a apelat la relatiile sale de prietenie cu omologii sai din cele doua tari, nefiind insa vorba ca FRF sa primeasca vreun ban. A existat o posibilitate pentru un amical pe bani, cu reprezentativa Kuweitului, meci care ar fi trebuit sa aiba loc chiar astazi, dar initiativa acestuia i-a apartinut lui Mihai Stoichita, selectionerul arabilor, care insa a fost refuzat de Piturca, fara ca Lupescu sa dovedeasca vreo abilitate de a-l convinge pe acesta ca si bugetul e important.
Surse de venit: amenzi mai mari
O alta idee mareata a lui Lupescu de crestere a fondurilor FRF a fost marirea amenzilor aplicate oficialilor din fotbal care se jignesc in mod repetat prin presa. Probabil ca a fost pusa la cale si o strategie de atragere de fonduri in acest mod, pentru ca mai toate deciziile dure dictate in Comisiile de Disciplina au fost reduse la Apel, incurajandu-i astfel pe "clientii" comisiilor sa plateasca taxele destul de piperate solicitate de fiecare for in parte. De notorietate si de rasul curcilor a fost modul in care au fost judecate, la Comisia pentru Statutul Jucatorului, cazurile lui Srhoj si Abiodun, care au devenit liberi de contract dupa mai multe amanari, iar la finalul celor doua comisii s-a stabilit ca prima nu a judecat corect, fiindca in plen a participat si a votat un om care nu avea acest drept, reluandu-se intreaga procedura. Cum scandalurile au curs garla in ultima perioada, obiectivul lui Lupescu pare sa fi fost atins, insa ar fi normal ca insusi directorul general al FRF sa apara in fata Comisiei de Disciplina pentru a dovedi acuzatiile grave pe care i le-a adus lui Popescu.
Mutu criticat in saptamanalul lui Lupescu
Daca in aparitiile sale publice de dupa meciul Nationalei cu Belarus, Lupescu le-a luat apararea jucatorilor, care au fost injurati de suporteri in Ghencea, in "Kicker Sport Magazin", saptamanal de sport pe care il patroneaza, Mutu este criticat pentru ca nu s-a controlat si le-a raspuns fanilor care l-au ponegrit in timp ce primea ingrijiri medicale dupa ce si-a spart capul! Interesant este ca articolul respectiv a fost preluat si de site-ul de Internet al FRF. Mai mult, se pare ca Lupescu a stabilit un parteneriat intre ziarul sau, care initial a fost bisaptamanal, precum cel in varianta originala din Germania, dar care recent si-a redus ritmul aparitiilor, si FRF, pentru ca si cronica meciului cu Belarus este preluata din acelasi ziar, asta desi federatia are angajati doi ofiteri de presa care au lucrat la ziare de sport si care au capacitatea profesionala sa redacteze un astfel de material. Ca si cazul postului de radio "Total Sport FM", se pare ca directorul general al federatiei a preluat imediat obiceiul celorlalti colegi de la Casa Fotbalului de a imbina armonios afacerile personale cu functia pe care o ocupa.
Relatie defectuoasa cu suporterii si cu Piturca
Pentru problemele pe care Nationala le are cu fanii, in mod categoric o vina o are si Lupescu. Daca Mircea Sandu, cu o imagine grav afectata de-a lungul anilor printre fani, a avut abilitatea sa faca un pas in spate si sa lase echipa tanara a "Kaiserului" sa schimbe perceptia publicului, mizand pe popularitatea unui fost international din "generatia de aur", care nu stie insa cum sa gestioneze o relatie decenta cu fanii. Sigur, raceala suporterilor din Bucuresti si din Constanta fata de "tricolori" vine in primul rand pe fondul calificarilor ratate in ultimii ani, insa nu exista nici o strategie de atragere a fanilor la meciuri. Sau exista una, dar gresita. La meciul cu Belarus, FRF a dat gratuit 3000 de bilete pentru galeriile echipelor bucurestene, renumite pentru rivalitati duse pana la extrem, in timp ce suporterul obisnuit, care ar trebui sa compuna marea masa a "galeriei" Nationalei, a avut surpriza sa vada ca trebuie sa dea 10 RON pe cel mai ieftin bilet, la un meci programat sambata seara cu un adversar de mana a treia. Mai mult, Lupescu nu are capacitatea de a-l determina pe selectioner sa transforme reprezentativa intr-o marfa vandabila, pentru ca antrenamentele sunt, in marea lor majoritate, inchise, nu exista actiuni organizate la nivelul federatiei pentru suporteri (asa cum rapidistii merg in marile centre comerciale, dinamovistii la targuri de informatica si licee sau stelistii la diverse actiuni promotionale prin mall-uri), contactul jucatorilor cu fanii facandu-se doar la plimbarile pe faleza ale "tricolorilor", care au fost invatati la echipele lor de club sa nu-i refuze pe amatorii de autografe sau de poze. Ca sa nu mai vorbim de vanzari de tricouri, de materiale promotionale ale echipei nationale, care ar trebui sa se gaseasca la stadioanele unde joaca Mutu si colegii sai.
Scandaluri cat cuprinde
Marele strateg Lupescu si-a demonstrat capacitatea de a gestiona situatiile de criza in doua dintre marile scandaluri ale acestei toamne: mai intai la conflictul lui Mutu cu un chelner din Constanta, care, in faza lui initiala, a avut loc sub privirile "Kaiserului", pe o terasa din Mamaia si in care nu s-a considerat responsabil sa intervina. Ulterior, dupa ce respectivul l-a acuzat pe Mutu ca l-a batut in camera sa de hotel, Lupescu a declarat nonsalant ca nu considera ca se impune o ancheta interna, ca, din punctul de vedere al FRF, nu s-a intamplat nimic, desi selectionerul confirmase ca Gigi Grosu a intrat in camera lui Mutu la ora unu noaptea si ca nu mai doreste sa discute cu presa decat prin intermediul ofiterului de presa al federatiei. Apoi la meciul cu Belarus a coborat neinfricat printre spectatorii care rupeau de zor scaune pentru a le arunca in sectorul ocupat de turmentatii din republica ex-sovietica, batandu-le acestora obrazul si facand apel la calm. Dupa meci, nimeni nu l-a auzit sa ceara public Jandarmeriei identificarea pe baza probelor video o beligerantilor, pentru ca acestia sa fie amendati si interzisi pe stadioane. A preferat sa se ralieze jucatorilor si sa acuze intregul public, amenintand ca Nationala va juca in alt oras pentru ca nu este pretuita in Bucuresti.
Parteneriate secrete si modeste
Acest ultim capitol ar fi trebuit sa contina si lucrurile bune facute de Ionut Lupescu la FRF, cum ar fi semnarea unor parteneriate cu Vodafone si Timisoreana sau innoirea celui cu Bergenbier, insa cum sumele acestor contracte sunt confidentiale, iar cei care le cunosc sustin ca reprezinta foarte putin din banii pe care i-ar incasa o federatie cu pretentii, laudele se amana. La DBF, forul german pe care Ionut il admira atat de tare, sponsorii figureaza pe site-ul oficial cu suma exacta pe care o vireaza, insa aceasta este una cu care ambele parti se pot lauda. Pentru ca Adidas plateste 15 milioane de euro anual pentru nationala Germaniei si sub 300.000 pentru cea romana. Prin urmare, bilantul de un an al lui Ionut Lupescu in functia de director general al FRF ii este extrem de defavorabil, iar modul batos in care acesta primeste criticile ne face sa credem ca este putin probabila o schimbare in viitor.