O explicatie pertinenta pentru statutul de ""oaie neagra"" si de ""remorca penibila"" in cadrul structurilor europene si internationale ale Romaniei, intr-o analiza ""la zi"", semnata de dr. Liviu Turcu, valoros analist al realitatilor romanesti.

O explicatie pertinenta
pentru statutul de ""oaie neagra"" si de ""remorca penibila"" in cadrul structurilor europene si internationale
ale Romaniei, intr-o analiza ""la zi"", semnata de dr. Liviu Turcu, valoros analist al realitatilor romanesti.

Vineri, 6 octombrie, a marcat aici, in Statele Unite, lansarea ultimului film al faimosului regizor Martin Scorsese, ""Departed"" (intr-o posibila traducere libera ""Mortii"" sau, mai exact ca sens, ""Mierlitii""). Un film de actiune in care doi informatori din tabere opuse au fost infiltrati unul in randul politiei si altul in randul unei organizatii criminale din Boston. O actiune in care se confrunta vedete precum Jack Nicholson, Leonardo DiCaprio, Matt Damon si Mark Wahlberg.
DUS RECE. Filmul s-a bucurat deja de mare publicitate inca inainte de lansare, cu evidente sperante de a intra pe lista scurta a Premiilor Oscar. In atari conditii, mass-media americane au atins apogeul comentariilor pe subiect exact in ziua lansarii (firesc) inclusiv prin publicarea sau difuzarea a tot felul de interviuri. Precizez acest amanunt pentru a sublinia ""momentul de maxima audienta"" obtinut la nivelul publicului american. Intre aceste interventii mediatice mi-a atras spontan atentia interviul lui Ed Zwick, regizorul urmatorului film ce-l are ca personaj central pe Leonardo DiCaprio in ""Blood Diamond"" (""Diamante insangerate""), ce urmeaza a fi lansat pe piata in luna decembrie. Filmul are ca tema traficul de diamante ca sursa de finantare a unor regimuri politice sangeroase, iar filmarile s-au facut in Mozambic. Subliniind dificultatile din timpul filmarilor, Ed Zwick declara: ""Am filmat in circumstante deosebit de grele. Ne-am aflat in locuri si situatii pline de provocari riscante. Mozambic nu este Toronto (Canada, ca loc unde, datorita costurilor de productie reduse, s-au mutat multe dintre productiile de la Hollywood). NU ESTE NICI MACAR ROMANIA (!!!)"", continua Ed Zwick. Iata o singura referinta ce catalogheaza Romania pentru ochii si urechile a zeci si chiar sute de milioane de oameni. La ""ora de varf"", cum se spune si in tara in limbaj de marketing mediatic.
LOCUL ROMANIEI. Ed Zwick nu este, din cate stiu, un dusman al Romaniei si sigur nu face politica internationala. El a exprimat spontan locul ocupat de Romania, potrivit perceptiei sale, intr-o grila ierarhizata a valorilor civilizatiei contemporane. Perceptia este, asa cum se stie prin definitie, un fenomen de ordin subiectiv. La nivel individual sau colectiv. Poate reflecta realitatea in proportii variate incepand cu 100% si terminand cu cateva procente. Are propria inertie si rareori, exceptand rupturile brutale ale evolutiei socio-istorice, iese dintr-un ritm mai degraba latent decat manifest. In acest context am incercat pentru o clipa sa-mi imaginez in logica actualilor guvernanti ai Romaniei cam cate eforturi de ordin ""cosmetic"" si propagandistic, inclusiv via operatiunilor informativ-operative, ar trebui sa se depuna pentru
a se atinge fie si in plan utopic o platforma similara pentru contracararea imaginii descrise atat de lapidar de Ed Zwick.
LOBBY FARA EFECT. Marturisesc ca mi-a fost imposibil, din cauza giganticului decalaj intre cele doua puncte de pornire. Si asta nu pentru ca in ultimii 16 ani guvernele ce s-au perindat la carma puterii nu ar fi cheltuit milioane de dolari in aceasta directie. Unele actiuni au devenit obiect de scandal public, iar mass-media s-au ocupat copios de acestea. Precum se stie si se poate constata, fara prea mare folos in planul efectelor de ordin pragmatic, realitatea romaneasca fiind de fiecare data mai convingatoare decat toate proiectiile de tip halucinogenic pregatite in laboratoarele din Bucuresti, fie ele cu participare autohtona sau straina.
CHESTIUNE DE PERCEPTIE. Doua alte episoade aproape simultane vin sa intareasca cele relatate mai sus. Primul este materialul, evident xenofob, aparut in cotidianul italian de larga circulatie Il Tempo, dar care nu poate fi sub nici o forma ignorat pe fondul problemei perceptiei sau imaginii tarii in strainatate. Al doilea il constituie aprecierile ""dure"", ""crude"" facute de cei doi invitati ai emisiunii ""Sinteza zilei"", respectiv Octavian Paler si Ion Cristoiu, pe tema nivelului ""reprezentativitatii"" educationale, culturale si
etice a varfurilor clasei politice romanesti in relatiile si contactele internationale, la postul de televiziune Antena 3. Nu trebuie sa fii suporter sau adversar al celor doi intelectuali de marca pentru a accepta invitatia de a medita la efectele aplicarii grilei mentionate cu privire la imaginea si perceptia publica a tarii pe plan international.

CONOTATII. Cersetorii din Romania, adapostiti la metroul din Paris - sursa de perceptii deloc magulitoare pentru toti romanii


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.