Despre povestea produsului "Salam de Sibiu" s-a mai scris, dar insuficient si incomplet pentru a ne ajuta sa intelegem de ce si pentru cine este aceasta denumire atat de importanta. "Salam de Sibiu" este denumirea traditionala a unui produs romanesc
Despre povestea produsului "Salam de Sibiu" s-a mai scris, dar insuficient si incomplet pentru a ne ajuta sa intelegem de ce si pentru cine este aceasta denumire atat de importanta. "Salam de Sibiu" este denumirea traditionala a unui produs romanesc din carne. Istoria acestui produs incepe se pare - la sfarsitul secolului al XIX-lea, in fabrica de la Medias, cu o reteta permanent perfectionata si o tehnologie de fabricatie speciala, motiv pentru care acest produs era fabricat doar iarna. Se spune ca numele acestui produs Salam de Sibiu - vine de la faptul ca era exportat in vechiul regat prin Vama de la Sibiu. La sfarsitul Primului Razboi Mondial, patron al fabricii de la Medias devine Josef Theil care, dupa cativa ani, deschide la Sibiu o fabrica de preparate si conserve din carne, denumita "Theil & Co. A.G. Salami und Selchwarenfabrik", unde continua traditia producerii asa-numitului Salam de Sibiu. Produsele Fabricii de la Sibiu erau cunoscute insa (si datorita reclamelor din ziarele vremii) sub denumirea de "Theil", dupa numele celui care a fondat in anul 1922 Fabrica Theil. Asadar, denumirea "Salam de Sibiu" a fost utilizata inainte de aparitia Fabricii Theil de la Sibiu pentru un produs care avea anumite caracteristici calitative, o reteta traditionala si o tehnologie speciala. Chiar daca acest produs era vandut sub alte nume sau provenea de la producatori diferiti, consumatorii il recunosteau ca fiind "Salam de Sibiu". Prin urmare, se pare ca nu producatorii, ci consumatorii au fost cei care, la inceput, au utilizat aceasta denumire si au transformat-o intr-o denumire traditionala a unui produs. Acest lucru ar reprezenta o explicatie a faptului ca niciun producator nu a facut demersuri, in decursul timpului, ca sa inregistreze denumirea "Salam de Sibiu" ca marca. In anul 1967, "mostenitoarea" Fabricii Theil, societatea Scandia Romana, a inregistrat atat in Romania, cat si in alte tari, marca "Sibiu BRAND", pentru o lista limitativa de produse printre care se afla si produsul "Sibiu salami" ("Salam de Sibiu"). Aceasta inregistrare a marcii "Sibiu BRAND", inclusiv pentru produsul denumit "Salam de Sibiu", are urmatoarele semnificatii: (1) Scandia Romana devenea titulara unei marci combinate "Sibiu BRAND", marca pe care putea sa o utilizeze doar pentru produsele pentru care a solicitat inregistrarea (conserve de carne de vita sau de porc, carne de porc presata, fasole cu carne de porc, jambon, carnati, sarmale cu mamaliga), inclusiv pentru produsul "Salam de Sibiu"; (2) inscrierea de catre Scandia Romana a produsului "Salam de Sibiu" in lista de produse pentru care a solicitat inregistrarea marcii sale "Sibiu BRAND" reprezinta o recunoastere a faptului ca aceasta era inca de pe atunci o denumire traditionala a unui produs, iar nu o marca pe care sa o utilizeze numai ea.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.