In Romania ultimilor ani se construieste intr-o dinamica in continua crestere, vizibila cu ochiul liber. Avantul constructiilor este din ce in ce mai mare, iar domeniile vizate sunt tot mai multe, incepand de la locuinte, imobiliare, activitatiindust

In Romania ultimilor ani se construieste intr-o dinamica in continua crestere, vizibila cu ochiul liber. Avantul constructiilor este din ce in ce mai mare, iar domeniile vizate sunt tot mai multe, incepand de la locuinte, imobiliare, activitatiindustriale, economice sau de investitii si mergand pana la reabilitari de cladiri si diverse alte obiective de interes public sau privat. Numai ca nu intotdeauna efervescenta activitatilor din constructii si dinamismul accentuat fac si calitatea lucrarilor. In consecinta, au existat si continua sa se inregistreze nemultumiri si reclamatii ale celor care contracteaza, ca si beneficiari, lucrari privind calitatea constructiilor, fie ca acestea tin de interes public, privat sau de alta natura. In lumea constructorilor se vorbeste ca in Romania au ramas cei mai neseriosi meseriasi, multi dintre ei necalificati, in timp ce mana de lucru calificata a luat drumul Occidentului pentru castiguri mai bune decat in tara.

La ora actuala, se profileaza o tendinta de criza in ceea ce priveste mana de lucru calificata, profesionista in domeniul constructiilor pe piata muncii din tara noastra. Cum va evolua aceasta piata a muncii, daca va fi nevoie sa se apeleze la mana de lucru din strainatate, cum a inceput sa se intample in industria confectiilor, unde deja chinezoaicele au facut primul pas in tara noastra, vom afla in urmatorii ani. Deocamdata, pe piata constructiilor defilam cu ce avem, iar in cazul in care firmele de constructii sunt neserioase sau angajatii nu-si fac treaba cu profesionalism atunci apar si problemele pentru beneficiarii lucrariilor. Ori, la ora actuala, tot mai multi beneficiari sunt nemultumiti de calitatea lucrarilor in raport cu pretul platit si acuza constructorii. Exemplele in acest sens ar putea fi numeroase, dar spatiul nu ne permite sa le trecem in revista decat foarte, foarte sumar. In domeniul locuintelor, acum catva timp s-a inregistrat problema unui bloc din Berceni, unde proprietarii au reclamat calitatea lucrarilor, dar si a materialelor in apartamentele noi in care se mutasera. Acestia erau nemultumiti de modul in care constructorul realizase lucrarea, in special de materialele, gresia, faianta, accesoriile sanitare cumparate la preturi mici de constructori. Fiind ieftine, implicit calitatea era una inferioara. La interventia Oficiului pentru Protectia Consumatorilor lucrurile s-au rezolvat in sensul ca firma de constructii a intervenit si remediat aspectele sesizate de beneficiarii lucrarii. Consumatorii au reclamat si faptul ca au fost inundati din cauza efectuarii instalatiilor, deoarece robinetii si alte accesorii erau de proasta calitate. In urma sesizarilor, s-au facut verificari la firmele care monteaza instalatii sanitare si repartitoare de caldura. Acolo unde s-a constatat ca firmele sunt vinovate acestea au fost sanctionate, dar s-au si luat masuri de remediere, renovare a apartamentelor respective. Un astfel de caz a fost in Bucuresti, in Drumul Taberei, unde, firma care instalase robinetii si repartitoarele de caldura si-a recuperat prejudiciul si datorita faptului ca isi facuse si o asigurare de despagubire in asemenea situatii. Au fost mai multe reclamatii privind montarea repartitoarelor si robinetelor de caldura in apartamente. In acest domeniu al constructiilor, sunt foarte multe reclamatii care vin de la asociatiile de locatari privind calitatea lucrarilor de hidroizolatii realizate la acoperisurile blocurilor. De multe ori, asociatiile de locatari apeleaza la diverse firme mai mult sau mai putin abilitate sa execute astfel de lucrari si din dorinta de a plati un pret mai mic, constatand ulterior ca acestea au facut niste reparatii de mantuiala. De regula, astfel de sesizari sunt verificate de specialistii de la Inspectoratul de Stat in Constructii. De asemenea, au mai fost reclamatii la termopane, executie si montaj, geamuri si usi, din partea unor consumatori, dar astfel de sesizari sunt in scadere. Oamenii reclama in special montajul acestor usi, nemultumiti de sistemul de inchidere al usilor. In astfel de cazuri, cand consumatorii au avut dreptate, OPC-ul a dispus remedierea deficientelor si sanctionarea firmelor in cauza. Protectia Consumatorilor poate actiona in acest domeniu in cazul problemelor de informare, vis-a-vis de calitatea lucrariilor executate si in privinta clauzelor abuzive din contracte. De restul aspectelor se ocupa Inspectoratul de Stat in Constructii.

Atentie la contractele abuzive si materialele neconforme
Firmele sau simplii cetatenii, beneficiarii in general trebuie sa fie foarte atenti atunci cand incheie un contract pentru construirea unui apartament, unei cladiri sau a oricarei lucrarii pentru a nu avea probleme si a nu fi pacaliti de constructori. "Exista oameni care cunosc deja anumite aspecte, in special cele ce tin de legislatie sau alte lucruri importante, dar si oameni ce nu cunosc aceste detalii si atunci au nevoie de cineva care sa-i consilieze. In primul rand, trebuie sa fie foarte atenti atunci cand semneaza un contract pentru executarea unui apartament. Sa vada, in primul rand care sunt clauzele contractuale, sa vada ce obligatii are constructorul pentru ca, de cele mai multe ori, in contracte se mentioneaza mai multe obligatii in dreptul beneficiarului decat in cel al constructorului. Inainte de a semna un contract, consumatorul, daca are posibilitatea, sa consulte un avocat sau un jurist care sa-i traduca documentul si sa-i explice exact clauzele prevazute de acesta. Sa fie atent la termenele de executie, la obligatiile prevazute privind calitatea lucrarii si, nu in ultimul rand, la pretul pe care il plateste si la modalitatea de efectuare a platii. Sunt si firme care formuleaza niste termene de executie neclare sau care introduc anumite prevederi mai subtile in contract, in dauna beneficiarului. De asemenea, trebuie sa fie foarte atent si la calitatea materialelor cu care se realizeaza lucrarea respectiva. Pentru cine are posibilitatea, atunci cand contracteaza o lucrare in constructii, chiar daca platesc mai mult, este bine sa-si angajeze un diriginte de santier, om de specialitate, care sa stie si sa urmareasca ceea ce face constructorul. Daca n-ai un om de specialitate, constructorul te poate pacali, iar la receptia lucrarii te trezesti ca ai platit mult mai mult decat face si nu beneficiezi de o constructie de calitate. Am avut, recent, o reclamatie a unui cetatean care dupa ce semnase procesul-verbal de receptie a lucrarii s-a trezit ca-i curgea apa in subsol. Alaturi de noi, cand este cazul, intervin si cei de la Inspectia de Stat in Constructii care sunt specialisti si pot constata si observa anumite aspecte importante la executia unei lucrari", ne-a declarat directorul general al OPC-Bucuresti, Constantin Cerbulescu. Beneficiarul care nu este atent la contracte, materiale, calitatea lucrarii sau alte detalii, dupa incheierea lucrarii, cu greu isi mai poate remedia deficientele sau recupera prejudiciul adus daca firma contractata nu doreste acest lucru si nu poate fi trasa la raspundere. In astfel de cazuri de litigii intre beneficiar si constructor, totul depinde de intelegerea intre parti sau de contractul respectiv. Daca intr-adevar exista o clauza in contract, care sa creeze in mod vadit prejudicii sau abuziv introdusa, beneficiarii isi pot recupera prejudiciul pe calea instantelor de judecata. Sigur, acolo unde exista posibilitatea si se pot remedia deficientele reclamate nu se mai apeleaza la actionarea constructorului in judecata.
In afara de reclamati si sesizari OPC-ul face si supravegherea pietei in acest domeniu, autosesizandu-se atunci cand este cazul sau prin extinderea controalelor la alte produse si servicii cand se observa incalcari ale legii in timpul verificarilor cotidiene.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.