Corneliu Porumboiu, impus deja in circuitul international prin scurtmetrajele sale, este inca un nume in fericitul fenomen de innoire a cinematografiei romanesti. Temele sale de inspiratie: provincia si Revolutia.
Asadar, inapoi la Revolutie si l
Corneliu Porumboiu, impus deja in circuitul international prin scurtmetrajele sale, este inca un nume in fericitul fenomen de innoire a cinematografiei romanesti. Temele sale de inspiratie: provincia si Revolutia.
Asadar, inapoi la Revolutie si la anii ce i-au premers! Inapoi, pentru ca este o perioada istorica inca neconsumata cinematografic, ci mai degraba abuzata. Inapoi, pentru ca ramane determinantul istoric al simptomelor noastre actuale, iar faptul ca niste cineasti ce abia au batut de 30 de ani abordeaza un subiect trait in perioada adolescentei arata tocmai necesitatea intelegerii relatiei cu trecutul. In plus, optiunea pentru orizontul omului anodin ofera premisele recuperarii normalitatii, pe care cineasti consacrati, in cautare de situatii excentrice, inspirate mai mult din coloanele ziarelor, au cam ratat-o.
Corneliu Porumboiu (regizor si scenarist) plonjeaza intr-o urbe moldava a zilelor noastre pentru a investiga, impreuna cu localnicii, receptarea evenimentului de acum 16 ani, din fotoliile aflate de o parte si de alta a ecranului TV. Este perspectiva unei comedii, in care duiosia se imbina cu satira si atentia pentru "omul marunt", intr-o iconomie artistica dezirabila chiar pentru cineastii cu experienta.
"A fost sau n-a fost Revolutie la noi in oras?" este o intrebare pe atat de justificata, pe cat de justificata e mica definitie a lui Jderescu (alias Teodor Corban), fondatorul televiziunii locale, dupa care participarea la Revolutie e conditionata de datarea revoltei publice imediat inainte de 22 decembrie 1989, data fugii lui Ceausescu. Restul este, dupa Jderescu si interlocutorii sai, "a da cu gura". Premisele istorice superficiale ale filmului pot fi trecute cu vederea, acceptand conventia unei comedii axate pe trei personaje, in care toate trei, timp de jumatate din film, isi amintesc, amintirile lor intretesandu-se cu cele ale vocilor intrate in emisie. Rememorarile isi au circumstantele lor atenuante, ce pot fi transformate in farmec.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.