Polemica suscitata peste Prut de rastalmacirea istoriei prin promovarea tezelor staliniste ale poporului si limbii moldovenesti a fost reluata, la sfarsitul saptamanii trecute, in cadru organizat, la propunerea presedintelui Vladimir Voronin. Atat liderul de la Chisinau, cat si ministrul Educatiei si Tineretului, Victor Tvircun, au sustinut dimensiunea europeana a demersului, initiat in vederea alinierii la "valorile general-umane, acceptate de Uniunea Europeana". La finalul schimbului "sincer si interesat" de opinii, atat pro, cat si contra, pe marginea manualelor de "Istoria integrata a Moldovei", liderul de la Chisinau "s-a pronuntat pentru inlaturarea imediata, pe cat este posibil, a lacunelor semnalate in continutul manualelor elaborate", declarandu-se convins de faptul "orice divergente sau carente pot fi depasite in conditiile unui dialog deschis si liber de subtexte politice".
Manualul de "Istorie integrata a Moldovei", contestat de aproximativ 84% din elevii de peste Prut si acceptat de doar 16% din acestia, potrivit unui sondaj recent, s-a aflat, la finalul saptamanii trecute, in centrul unor dezbateri convocate, la Chisinau, de presedintele Vladimir Voronin. "Educatia prin istorie, bazata pe principiul integrarii, este unul din primii nostri pasi, extrem de important, pe calea aderarii la valorile general-umane, acceptate de Uniunea Europeana. In procesul de aliniere la standardele europene, tara noastra are de adoptat circa 1100 de legi, o mare parte din care, in mod inevitabil, vor provoca discutii controversate in societate. De aceea, nu pot sa nu fiu ingrijorat de faptul ca startul este atat de anevoios, ca ne poticnim de la primii pasi spre integrarea europeana, ca discutiile in jurul acestui subiect ameninta sa dezbine societatea si sunt folosite in scopuri politice", a declarat, vineri, liderul de la Chisinau, potrivit unui comunicat al serviciului de presa al presedintelui Republicii Moldova, mentionand, din capul locului, ca "se implica pentru prima data in discutiile privind introducerea cursului de istorie integrata in sistemul de invatamant preuniversitar".
Argumentul european
Pledand pentru ca "orice divergente privind implementarea cursului de istorie integrata in sistemul de invatamant (...) sa fie discutate intr-o atmosfera de calm si de respect reciproc, in cadrul unor sedinte, mese rotunde, seminare, si nu in strada", Voronin a apelat la exemplul european in apararea istoriei integrate, de tip stalinist. "Consiliul Europei a mers pe calea predarii istoriei, bazate pe principiul integrarii", potrivit liderului de la Chisinau, Voronin precizand ca "prin votul unanim din martie 2005 al celor 101 de deputati in Parlament, integrarea europeana a fost declarata un obiectiv strategic" al Republicii Moldova, "iar acest lucru presupune inclusiv ajustarea la exigentele comunitatii educationale europene". "Introducerea istoriei integrate in institutiile de invatamint este un mic pas pe calea integrarii noastre, dar un pas foarte important", a spus seful statului moldovean, aratand ca "educatia istorica are ca scop final cultivarea sentimentului de patriotism, devotament si sacrificiu pentru tara, popor, valorile nationale, constiinta si memoria istorica". "Scoala nu este un poligon pentru lupte si exercitii ale savantilor. Totodata, catedra pedagogului nu poate servi si ca tribuna politica", a spus presedintele moldovean, subliniind "ca predarea istoriei in institutiile de invatamant preuniversitar nu poate fi realizata in baza unei singure surse, cum ar fi manualul".
"Nu exista un manual ideal"
"Ne-am convins ca nu exista un manual ideal, perfect, prin urmare, predarea istoriei presupune folosirea mai multor surse, care sa prezinte diverse opinii, viziuni, interpretari ale unui eveniment sau altul", a spus Voronin, revenind la explicarea educatiei istorice prin raportarea la contextul european. Astfel, in conditiile in care "educatia istorica are menirea de a consolida societatea, si nu a o dezbina, de a uni oamenii in jurul unor valori pozitive comune, de a cultiva toleranta, recunoasterea diferentelor, spiritul critic", "tarile europene au trecut, in predarea istoriei, de la sistemul etnocentrist (care pune la baza istoria unei natiuni), la multiculturalitate, multiperspicacitate si pluralismul de opinii", a exemplificat liderul de la Chisinau, insistand asupra necesitatii folosirii la maximum a experientei tarilor europene in procesul de elaborare a manualelor. "De 15 ani, Republica Moldova are statutul de subiect al dreptului international. Tara noastra nu este gubernia sau provincia cuiva, ci are toate atributele si simbolurile unui stat contemporan cu traditii, cultura si istorie multiseculara", a conchis Voronin, potrivit serviciului de presa al Presedintiei moldovene, reprosandu-le, totodata, savantilor din institutiile academice de peste Prut "lipsa unor studii stiintifice de sinteza, care ar determina locul Moldovei si moldovenilor in istoria europeana si universala, precum si a operelor care ar reflecta istoria contemporana a statului nostru".
Criticii "istoriei integrate"
Daca unii din participantii la sedinta convocata, la finalul saptamanii trecute, de seful statului moldovean au incercat sa apere manualele de istorie integrata, aparent avizate de "cele mai prestigioase institutii europene de specialitate", potrivit vicepremierului Valerian Cristea, altii au preferat sa critice in mod deschis continutul acestora. Manualele contin greseli de ordin factologic si sunt afectate de mentalitate sovietica in expunerea materialului, a aratat presedintele Asociatiei Istoricilor, Anatol Petrencu, propunand retragerea cartilor de studiu din institutiile de invatamant preuniversitar si reluarea dezbaterilor asupra continutului cursului de istorie predat in scoli si licee, incepand cu definirea notiunii de "istorie integrata". La randul sau, profesorul universitar Pavel Cocarla a pus sub semnul intrebarii competenta expertilor UE care au avizat manualele de istorie integrata elaborate in Republica Moldova, reprosand Ministerului Educatiei moldovean lipsa de transparenta in procesul elaborarii si expertizarii materialelor.
Manualul si aparatorii sai
Fidel argumentului european adus in discutie de presedintele Voronin, vicerectorul Academiei de Administrare Publica, Corneliu Popovici, si, totodata, autor al manualului de istorie integrata pentru clasele a V-a si a VI-a, a precizat ca lucrarile editate au intrunit recenziile expertilor Consiliului Europei. De aceeasi parte a baricadei, seful directiei municipale de educatie din Republica Moldova, Tatiana Nagnibeda, a denuntat substratul politic al criticilor aduse manualelor de istorie integrata, sarind in apararea conditiilor in care s-a desfasurat concursul pentru elaborarea cartilor de studiu, de altfel "absolut transparent si deschis". Potrivit comunicatului serviciului de presa al presedintelui Republicii Moldova, vicepresedintele Academiei de Stiinte de peste Prut, Marina Slopac, "a evidentiat calitatea buna a manualului de istorie integrata pentru clasa a VI-a, care se refera la epoca medievala, opinand ca autorii trateaza copilul ca pe o persoana creativa, inteligenta, fara sa-i impuna o parere sau alta, ci deschizandu-i orizonturi pentru acumularea cunostintelor, pentru dialog". Seria interventiilor in favoarea manualelor de istorie integrata a fost incheiata de profesorul universitar E. Certan, care a recomandat comunitatii academice de pestre Prut "sa renunte la ambitii si la politizarea problemei si sa-si uneasca eforturile pentru perfectionarea continua a bazei didactice a cursului de istorie integrata, inclusiv pentru editarea crestomatiilor la istorie", sustinand ca, de fapt, criticii cartilor de studiu au refuzat sa se implice in elaborarea lor, iar acum "induc in eroare opinia publica". (D.E.)