Unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei agricole din Romania, viticultura, se afla in fata unei provocari importante, odata cu aderarea. Pe fondul crizei profunde a acestui sector in UE, pentru care inca nu gasesc solutii, lipsa de strategie a Guvernului de la Bucuresti poate conduce la distrugerea unui sector economic de care depind veniturile a peste un milion de romani. Revenita recent de la o actiune de promovare pe piata Rusiei finantata de USAID prin programul Romania Agribusiness, Rodica Ana Capatina, presedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vin din Romania (APEV), e de parere ca lipsa de imagine pe plan extern si concurenta neloiala pe plan intern, coroborate cu inabilitatea Guvernului de a aplica o strategie coerenta sunt principalele dificultati ale sectorului vitivinicol.
Ce face ca Rusia sa fie atat de interesanta, in conditiile in care ne pregatim de aderarea in UE, la 1 ianuarie 2007?
Rusia este o piata imensa, mai mult decat primitoare pentru noi, producatorii din Romania. In conditiile aderarii, devine si mai interesanta, pentru ca problemele viticulturii din Europa si a pietei de vin din Europa ne fac sa credem ca mai multe vinuri din Vest vor cauta piata de desfacere la noi. Din acest motiv, o "migratie" catre Moscova pentru exporturile noastre de vin nu poate fi decat o strategie corecta.
La ce rezultate va asteptati in urma actiunii de la Moscova?
Actiunea a fost una de succes, iar impactul vinurilor noastre asupra specialistilor a fost foarte bun. Ne asteptam ca producatorii prezenti acolo sa consolideze contactele facute cu importatorii si sa le materializeze in contracte.
Care este imaginea vinului romanesc pe plan international? De ce deplasarea s-a realizat cu sprijinul programului RADP al USAID, si nu cu sprijinul statului roman?
Din pacate, nu ne putem lauda cu o imagine extraordinara in Europa. Interesul pentru vinurile romanesti este foarte scazut, pentru ca vinurile europene fac ele insele cu greu fata concurentei din lumea noua. Asta nu inseamna ca trebuie sa ne dam batuti! Este obligatoriu sa lucram la crearea unei imagini de tara, pentru care vinul si turismul sunt partenerii cei mai potriviti. Din pacate, nu exista o strategie nationala in acest sens, cel putin la nivel operativ. Acesta este motivul pentru care nici actiuni de tip Moscova nu sunt sponsorizate de statul roman, ci de agentiile altor guverne (ca in cazul de fata RADP).
Care credeti ca va fi impactul aderarii asupra sectorului vitivinicol?
Interesele economice a peste un milion de persoane din Romania sunt legate de acest sector (proprietari de vie, lucratori in agricultura, industria verticala si orizontala). Sper din tot sufletul ca aderarea sa ne oblige sa ne facem ordine in propria curte si sa eliminam din comert bauturile care se numesc vin, dar nu au nici o legatura cu acest produs. Concurenta neloiala nu face decat sa ne deserveasca interesele, la nivel national. Nu putem fi judecati in afara tarii bine, daca rafturile noastre inca sunt incarcate de bauturi incorecte.
In ce fel sprijina Guvernul Romaniei sectorul vitivinicol?
Deocamdata nu se observa vreo masura care sa sprijine intr-adevar sectorul, ci mai degraba sunt sadite piedici. Modul de functionare al Agentiei Nationale Sanitar-Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si Agentia pentru Plati in Agricultura sunt doar doua exemple negative in acest sens. Modul in care s-au perceput garantiile pe vinul la livrat export - care nu s-au restituit nici pana azi - este doar un exemplu care arata incapacitatea Guvernului fata de un sector atat de important.
Credeti ca vinul romanesc are in acest moment probleme de credibilitate, pe plan intern sau extern?
Pe piata externa nu are imagine. La intern, este un produs iubit si apreciat. Pentru consumator este insa foarte greu sa deosebeasca vinul de "ne-vin". Ramane sa speram in ordine si sa lucram la imagine! (C.I.)