Cartea de memorii a presedintelui pakistanez Pervez Musharaf a declansat un proces de amnezie la Bucuresti. Din Romania ar fi putut pleca avioane care sa loveasca Londra. Planul, pus la cale de Kalid Sheik Mohammed (KSM), creierul atentatelor de la 11 Septembrie, viza infiltrarea unor atentatori sinucigasi in aeronavele unor companii din Europa de Est, inclusiv Tarom.
Informatiile au fost obtinute
de CIA dupa capturarea si interogarea lui KSM, cel mai important membru din conducerea
ala€™Qaeda capturat de americani. Nu intamplator el a fost prins
in Pakistan.
Dincolo de capturarea lui bin Laden, la fel de importanta este si limitarea pana la zero a capacitatii operationale a retelei al-Qaeda. Prin operatiuni combinate ale fortelor militare si ale echipelor serviciilor secrete, haituirea si urmarirea permanenta poate
duce la anihilarea capacitatii
de reactie a teroristilor. Dar nimeni nu poate garanta ca pericolul
este eliminat.
Informatia dezvaluita de Musharaf privind amenintarea ce putea afecta grav securitatea nationala a Romaniei a venit la Bucuresti pe filiera americana inca din 2003. Unii colegi din presa au fost socati de afirmatiile presedintelui pakistanez.
Dar ele erau cunoscute aici de serviciile secrete si de cele de securitate ale Tarom. Cateva elemente au fost chiar publice.
Iata ce scriam la 5 septembrie 2003, in ziarul la care lucram in acea perioada, dupa ce aflasem din surse autorizate despre ce e vorba: ""Uriasele beneficii politice si militare ale participarii Romaniei la coalitia multinationala din Irak au si un revers. In ultima perioada, numele tarii noastre a fost vehiculat in mai multe relatari despre amenintari teroriste. Prima informatie, mai putin cunoscuta, a venit din Statele Unite acum o luna. Prin intermediul Federal Aviation
Administration (FAA), organismul ce coordoneaza la nivel federal aviatia civila americana, SUA avertizau Romania in legatura cu o informatie obtinuta de serviciile secrete americane. Informatia se refera la faptul ca organizatia al-Qaeda,
condusa inca de
Osama ben Laden, ar putea
organiza din nou atentate teroriste de proportii cu ajutorul aeronavelor de pasageri. FAA avea informatia ca mai multe aeroporturi din Europa de Est, printre care si
Bucuresti-Otopeni, ar putea fi punctul de plecare pentru teroristi, care aveau o destinatie precisa: aeroportul londonez Heathrow.
Acolo avionul ar urma sa fie prabusit in stilul atentatelor
de la 11 Septembrie. Serviciile secrete romanesti au fost in
alerta maxima. Indiciul venit
de la americani era ca este posibil ca un grup de 4-5 persoane, aparent fara nici o legatura intre ele, sa se imbarce la bordul aceleiasi curse, pentru a o deturna spre Heathrow. Orice posibila
pista a fost cercetata minutios, la fiecare cursa spre Londra a Companiei Tarom sau a Companiei British Airways"".
N-am redat pasajul ca sa-mi arog niste calitati. Ci ca sa arat ca organismele romanesti implicate stiau de amenintare si au actionat in consecinta, in ciuda afirmatiilor aiuritoare ale actualei conduceri Tarom. Si pentru a sublinia amnezia unora, socati peste noapte de precizarile presedintelui pakistanez.
Articolul din care am redat un pasaj a fost scris in septembrie 2003. In septembrie 2006, Musharaf a confirmat planul lui Kalid Sheik Mohammed.
Romania a mai fost sub amenintarea pakistaneza si dupa 2003. Tot pe filiera al-Qaeda.
Lectia e una singura. Cand exista o amenintare, ea trebuie tratata cu maxima responsabilitate. Luata in serios, oricat de ciudata ar parea ea.
Absolut nimeni nu ne poate garanta ca teroristii nu se gandesc in continuare sa loveasca Aeroportul Heathrow cu avioane Tarom. Depinde insa doar de noi, de felul in care gandim riposta la amenintarea terorista permanenta, ca lucrul acesta sa nu fie posibil. Cand vine vorba de securitatea pasagerilor, masuri preventive si verificari ample din partea serviciilor secrete pe linie antiterorista, nimic nu este prea mult.
Salvarea vietilor nevinovate merita orice efort.