Presa britanica, citand din memoriile presedintelui pakistanez Musharrraf, a dezvaluit existenta unui complot islamist care viza distrugerea Aeroportului Heathrow cu ajutorul unor avioane operate de pe aeroporturi est-europene, inclusiv din Romani
Presa britanica, citand din memoriile presedintelui pakistanez Musharrraf, a dezvaluit existenta unui complot islamist care viza distrugerea Aeroportului Heathrow cu ajutorul unor avioane operate de pe aeroporturi est-europene, inclusiv din Romania. Informatia nu este insa noua si confirma ceea ce ZIUA arata inca din 5 septembrie 2003, cand surse din cadrul serviciilor secrete sustineau ca anumite grupuri radicale musulmane planuiesc deturnarea unor aeronave romanesti. Acestea urmau sa fie folosite intr-o maniera similara atentatelor de la 11 septembrie 2001, tinta fiind Heathrow.
De asemenea, liderul de la Islamabad afirma, in memoriile sale, publicate, incepand de ieri, in serial, de catre cotidianul The Times, ca CIA a virat, in secret, sume imense in conturile Guvernului pakistanez, in schimbul predarii, in mainile autoritatilor americane, a 369 de suspecti Al-Queda. Aceasta tranzactie contravine flagrant legislatiei SUA, care interzice practica acordarii de recompense altor state implicate in lupta impotriva terorismului, aceste recompense fiind acordate doar indivizilor care sprijina depistarea teroristilor aflati pe lista FBI, si nu guvernelor straine. (L.I.)
Presedintele pakistanez, generalul Musharraf, sustine, ca CIA a platit, in secret, guvernului sau, milioane de dolari, pentru a da pe mana autoritatilor americane sute de suspecti Al-Queda. Aceste dezvaluiri sunt incluse in cartea de memorii a presedintelui pakistanez, intitulata "In the Line of Fire", care au inceput sa fie publicate, in serial, incepand de ieri, in cotidianul Times si care, cu siguranta, vor pune intr-o situatie stanjenitoare Casa Alba, intr-o perioada in care relatiile dintre Pakistan si Statele Unite nu stau ca pe roze.
Guvernul Statelor Unite a interzis cu strictete acordarea unor astfel de "recompense" materiale unor puteri straine implicate in razboiul impotriva terorismului. Generalul Musharraf nu spune si ce suma totala a platit CIA in schimbul predarii celor 369 de persoane suspecte de apartenenta la reteaua Al-Queda si care urmau sa fie predate Agentiei Centrale de Informatii.
Departamentul american al Justitiei a afirmat: "Nu stim nimic despre acest lucru. Nu stim daca s-a intamplat asa ceva. Aceste recompense sunt destinate doar persoanelor private care ajuta la prinderea celor mai vanati teroristi aflati pe listele FBI, si nu pentru guvernele unor state straine". Saptamana trecuta, generalul Musharraf a afirmat ca administratia Bush a amenintat ca va bombarda Pakistanul, tara pe care o va readuce "in Epoca de Piatra" daca nu va coopera cu Statele Unite dupa atentatele de la 11 septembrie 2001.
Dezvaluiri chiar inaintea intalnirii cu Bush
Recentele dezvaluiri ale lui Musharraf nu fac decat sa puna, din nou, intr-o lumina proasta, Casa Alba, cu doar cateva zile inainte de intalnirea ce urmeaza sa aiba loc intre presedintele pakistanez si omologul sau american, George W. Bush, precum si cu seful statului afgan, Hamid Karzai, si in cursul careia urmeaza sa se discute modalitatea de combatere a insurgentilor talibani.
Totodata, comentariile generalului Musharraf au provocat consternare si in Pakistan. Membri ai Cabinetului generalului Musharraf si numerosi diplomati nu stiau ca seful statului a scris o astfel de carte si isi exprima acum ingrijorarea pentru faptul ca dezvaluirile incluse in acest volum vor duce la o deteriorare a relatiilor dintre Pakistan si aliatii sai. CIA a refuzat sa divulge sumele pe care le-a platit autoritatilor de la Islamabad, precizand doar ca "relatiile noastre cu liderii comunitatii internationale nu sunt un subiect despre care suntem gata sa vorbim". Mai mult, un inalt responsabil din cadrul CIA a adaugat: "Nici noi nu ne asteptam ca acesti lideri sa faca la fel".
Printre suspectii predati autoritatilor americane se numara si Khalid Sheikh Mohammed, presupusul "arhitect" al atentatelor de la 11 septembrie 2001 si al altor comploturi puse la cale in Marea Britanie, inclusiv al unui atac ce viza aeroportul londonez Heathrow, dar care nu a fost dus la indeplinire.
Generalul Musharraf nu explica insa in cartea sa de memorii si de ce sefii serviciilor de securitate din Pakistan s-au limitat in a-l interoga, timp de trei zile, pe suspectul Al Queda, inainte de a-l preda CIA, desi acesta era considerat presupus responsabil pentru numeroase atacuri pe teritoriul Pakistanului si, in plus, el era singurul care cunostea identitatile celor mai importante personaje din reteaua terorista condusa de Osama ben Laden.
"Fixarea centurilor de siguranta"
Generalul Musharraf sustine ca in complotul ce viza aeroportul londonez Heathrow, in 2002, Mohammed planuia sa foloseasca avioane care decolau de pe aeroporturi europene, apartinand companiilor nationale aeriene din Republica Ceha, Croatia, Polonia, Romania, Republica Slovacia si Malta, fiind luate in calcul conditiile de securitate laxe.
Pentru atacatori, semnalul prvind momentul deturnarii avionului urma sa fie cel in care la bordul aeronavei respective avea sa se anunte "fixarea centurilor de siguranta", inainte de aterizarea pe aeroportul Heathrow. Reteaua Al-Queda alesese musulmani europeni, inclusiv numerosi crestini convertiti la Islam, sa deturneze avioanele catre terminalele aeroportului.
Sefii serviciilor secrete pakistaneze sunt insa preocupati ca cele dezvaluite de generalul Musharraf vor periclita relatiile lor cu agentiile britanice de spionaj, dupa ce acesta a sustinut ca unul dintre teroristii acuzati a fost, candva, un infomator al MI6. Astfel, liderul de la Islamabad a vorbit despre rolul pe care l-a avut un fost absolvent al unei scoli din Londra, Omar Sheikh, in rapirea si asasinarea, in februarie 2002, a lui Daniel Pearl, reporter al ziarului Wall Street Journal. Generalul Musharraff sustine ca Sheikh, care a orchestrat rapirea ziaristului, a fost recrutat de oameni ai MI6 in timp ce isi facea studiile la Scoala Economica din Londra si a fost ulterior trimis in Balcani pentru a lua parte aici la operatiuni ale jihadului.
Seful statului pakistanez pretinde insa ca Shiekh a tras in piept serviciile britanice de spionaj. "La un moment dat, probabil, a devenit un rebel sau un agent dublu", afirma Musharraf. Shiekh a fost arestat in februarie 2002 si a fost condamnat la moarte. El se afla in prezent intr-o inchisoare din Karachi, dar detectivilor britanici li s-a refuzat orice incercare de a intra in contact cu el.
Generalul Musharraf sustine ca a decis sa divulge detalii ale acestor operatiuni secrete si capturarea, de catre tara sa, a unui numar de 689 de suspecti, de la 11 septembrie 2001, pentru a contracara acuzatiile conform carora Pakistanul nu a facut suficient de multe eforturi pentru a combate reteaua terorista condusa de ben Laden.
Scandal cu India
Unii dintre suspectii predati autoritatilor americane au fost tinuti in centre de detentie secrete ale CIA. In timp ce presedintele Bush sa minimalizeze speculatiile legate de accentuarea tensiunilor dintre Islamabad si Washington, iesirea la rampa a generalului Musharraf cu aceste dezvaluiri nu va determina o ameliorare a relatiilor dintre cele doua state. In memoriile sale, presedintele pakistanez admite ca a fost extrem de iritat de incercarile SUA de a forta Pakistanul sa sprijine Casa Alba incat a cerut comandantilor sai militari sa studieze "jocurile razboiului" pentru a vedea daca pot contracara operatiunile fortelor americane care ar fi incercat sa actioneze pe teritoriul pakistanez, fara vreo permisiune. Generalul insista ca nu a decis sa sprijine Statele Unite din cauza intimidarilor, ci pentru ca acest lucru a fost in interesul Pakistanului. Generalul Musharraf a respins si ceea ce el a calificat drept "cereri absurde" ale Washingtonului, formulate dupa 11 septembrie, si care se refereau la faptul ca trebuia sa reprime orice proteste impotriva SUA care ar fi avut loc pe teritoriul Pakistanului. Dezvaluirile sale risca sa declanseze nemultumiri si in India, dupa ce a insultat capacitatile militare ale acestui stat vecin. Pe plan intern, opozantii sai politici cred ca memoriile generalului Musharraf reprezinta o incercare scandaloasa de a-si mentine reputatia, inainte de alegerile din octombrie 2007, avand in vedere ca a lasat sa se inteleaga ca vrea sa ramana la putere pentru inca cinci ani. Totodata, rivalii sai nu pot sa nu se intrebe ce va face seful statului cu banii ( se vorbeste de o suma care are in coada sase zerouri) pe care i-a obtinut in urma publicarii memoriilor sale. (Articol publicat in editia de ieri a The Times)
Ziarul ZIUA a prezentat in exclusivitate, in editia din 5 septembrie 2003, un amplu material referitor la informatiile pe care SRI le-a primit de la oficialii americani potrivit carora fundamentalisti musulmani din Romania intentionau sa atace Londra, deturnand si prabusind un avion de pasageri peste Aeroportul Heathrow. La vremea respectiva, cursele de pe Otopeni, care aveau ca destinatie Marea Britanie, au fost verificate pentru identificarea eventualilor teroristi. Habib al-Adli, ministrul egiptean de Interne, dezvaluia intr-un interviu ca 23 de studenti arestati in Egipt intentionau sa lupte impotriva "fortelor coalitiei din Irak" si dispuneau de baze in mai multe tari europene si africane, inclusiv in Romania.
Simpatizanti ai organizatiei egiptene "Fratii Musulmani", grupare strans legata ideologic de Hamas, activeaza in Romania sub acoperirea unor Ligi, Fundatii si societati comerciale.
Avertizarea FAA
Prima informatie privind posibilitatea declansarii unui atentat asupra Aeroportului Heathrow avand ca punct de plecare Aeroportul Otopeni a fost primita de autoritatile romane din partea Statelor Unite, in vara anului 2003. Prin intermediul Federal Aviation Administration (FAA), organismul ce coordoneaza la nivel federal aviatia civila americana, SUA avertizau Romania in legatura cu o informatie obtinuta de serviciile secrete americane. Informatia se refera la faptul ca organizatia Al-Queda ar putea organiza din nou atentate teroriste de proportii cu ajutorul aeronavelor de pasageri. FAA avea date ca mai multe aeroporturi din Europa de Est, printre care si Bucuresti-Otopeni, ar putea fi punctul de plecare pentru teroristi, care aveau o destinatie precisa: aeroportul londonez Heathrow. Acolo, avionul ar fi urmat sa fie prabusit in stilul atentatelor de la 11 septembrie. Serviciile secrete romanesti au fost in alerta maxima. In informarea primita de la americani se preciza ca era posibil ca un grup de 4-5 persoane, aparent fara nici o legatura intre ele, sa se imbarce la bordul aceleiasi curse, pentru a o deturna spre Heathrow. Orice posibila pista a fost cercetata minutios, la fiecare cursa spre Londra a companiei TAROM sau a companiei British Airways.
Prin intermediul programului national de securitate aeronautica, Directia Generala de Aviatie Civila, Inspectoratul pentru Prevenirea si Combaterea Terorismului din SRI si celelate institutii participante in sistem au stabilit masuri de prevenire si riposta adecvate acestei amenintari specifice, intarind masurile de securitate la cursele amenintate, asigurand comunicarea permanenta si o coodonare a tuturor actiunilor. In perioada respectiva, nici o amenintare concreta nu a fost depistata.
Filiera egipteana
Habib al-Adli, ministrul egiptean de Interne, declara in septembrie 2003, ca a fost anihilata o retea formata din 23 de presupusi teroristi, care dispunea de baze in mai multe tari europene si africane, inclusiv in Romania. Reteaua, din care facea parte si un membru al organizatiei Fratii Musulmani era alcatuita din egipteni, trei cetateni din Bangladesh, un turc, un indonezian si un malaysian. Potrivit ministrului egiptean, grupul ar fi pregatit atacuri in Afganistan, in sprijinul talibanilor si al Al-Queda, in Iran, in cazul unei invazii americane, in alte teritorii precum Bangladesh, Myanmar, Daghestan, dar mai ales in Irak si teritoriile palestiniene. Ministrul preciza ca reteaua dispunea de "baze" in tari precum Elvetia, Belgia, Turcia, Romania, Libia, Sudan, Siria si Yemen.
"Fratii Musulmani" au simpatizanti in Romania
Potrivit unor surse din conducerea SRI, studentii islamisti nu aveau decat planuri de organizare a unor atentate. Mentionarea Romaniei este facuta doar ca "baza de suport potential" pentru declansarea unor actiuni teroriste, afirma specialistii SRI. Asa cum rezulta si din Raportul de activitate al SRI pe anul 2003, pe teritoriul Romaniei exista mai multi simpatizanti ai organizatiei teroriste egiptene "Fratii musulmani". Oficialii SRI au precizat in mai multe randuri ca, "simpatizantii nu trebuie confundati cu teroristii in sine, dar acestia sunt monitorizati cu maxima atentie si orice pas gresit implica masuri de riposta imediata".
In rapoartele serviciilor secrete romanesti se precizeaza ca "potentialul de pericol la adresa sigurantei nationale a Romaniei este, in mod teoretic, insemnat, acesta putandu-se diminua sau accentua in functie de evolutia situatiei operative (determinata de mutatii de ordin social, politic sau economic) din tarile sau zonele in care organizatia are interese majore-Iordania, Siria, Yemen, Sudan, Teritoriile Autonome sau alte state cu populatie majoritar musulmanaa din continentul asiatic. Astfel, exista posibilitatea ca membrii gruparii sa actioneze cu preponderenta asupra reprezentantilor oficiali ai tarilor anterior mentionate".
In raportul de activitate al SRI pe anul 2003 se specifica faptul ca institutia a fost obligata sa adopte masuri complexe de contracarare, mergand pana la declararea ca persona non grata, limitarea, intreruperea ori revocarea dreptului de sedere in Romania pentru mai multe persoane. In 15 cazuri s-a interzis intrarea in Romania a unor cetateni straini. (Doru DRAGOMIR)
TAROM considera aberante dezvaluirile presedintelui Musharraf
Foto: ZIUA Folosirea avioanelor companiei TAROM de catre Al-Queda pentru a organiza atentate impotriva aeroportului Heathrow din Londra este o aberatie aparuta pe fondul cresterii interesului pentru astfel de subiecte, a declarat, ieri, pentru Rompres, directorul Directiei Generale Aviatie Civila din cadrul Ministerului Transporturilor, Bogdan Donciu. "Romania este auditata in ceea ce priveste securitatea aeriana de trei organisme, Organizatia Internationala a Aviatiei Civile (ICAO), de Organizatia Europeana a Aviatiei Civile (ECAC) si de Comisia Europeana, incepand din 2002. Daca eventualele deficientele semnalate prin aceste audituri nu ar fi fost respectate, nici un avion romanesc nu ar mai fi zburat in afara tarii", a precizat Donciu. Oficialul a precizat ca pe aeroporturile din Romania functioneaza un sistem britanic de securitate. "Nu poate fi vorba despre slaba securitate pentru ca vedeti ca suntem supracontrolati. Este o aberatie", a spus Bogdan Donciu. La randul sau, directorul TAROM, Gabriel Dumitrescu a declarat pentru Newsin ca, dupa atentatele din 2001, compania si-a imbunatatit sistemul de securitate prin montarea de usi blindate cu acces prin cod la cabinele pilotilor sau prin asigurarea prezentei la bordul aeronavelor a unor forte de interventie sub acoperire.
In 2002 existau norme foarte severe
Potrivit lui Dumitrescu, declaratiile presedintelui pakistanez, Pervez Musharraf, ca presupusul organizator al atentatelor de la 11 septembrie 2001 planuia in 2002 un atac asupra aeroportului londonez Heathrow, in care voia sa foloseasca avioane, inclusiv ale TAROM, din cauza sistemului lax de securitate, reprezinta o simpla afirmatie "care trebuie demonstrata". Reprezentantul TAROM a adaugat ca afirmatiile presedintelui pakistanez sunt "autobigrafice si, mai mult decat atat, implica un presupus atentator, despre care nu se stiu prea multe". Potrivit lui Dumitrescu, insiruirea tarilor ale caror companii nationale de aviatie aveau un sistem lax de securitate este "putin ciudata". El a adaugat ca nu intelege ce cauta Malta intre statele Europei de Est si de ce nu sunt trecute si alte tari - ca Ungaria sau Albania - intr-o ordine care i se pare arbitrara.
Responsabilul TAROM a afirmat ca, primul control al pasagerilor il face personalul aeroportului, iar in 2002 existau norme de securitate foarte severe pe aeroporturile romanesti, pasagerii fiind obligati sa se descalte ca sa demonstreze ca nu ascund nimic periculos in incaltaminte. (C.P.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.