O dezvaluire stupefianta: presedintele pakistanez, Pervez Musharraf, afirma, intr-o carte autobiografica lansata la New York, ca presupusul organizator al atentatelor de la 11 septembrie 2001, Khalid Sheikh Mohammed, ar fi pus la cale in 2002 si un atac asupra aeportului britanic Heathrow. Numai ca acestea ar fi urmat sa fie comise
cu ajutorul unui avion apartinand unor companii nationale din Est, inclusiv
din Romania.

Potrivit lui Musharraf, Khalid Sheikh Mohammed se gandea ca pentru atacul asupra aeroportului londonez sa foloseasca avioane ce decolau de pe un aeroport european, si care apartineau unor companii nationale din Republica Ceha, Croatia, Polonia, Romania, Slovacia si Malta, pentru ca aceste companii aveau un sistem mai slab de securitate. Afirmatiile sale au fost preluate de cotidianul britanic The Times, care a publicat ieri fragmente din cartea de memorii a lui Musharraf.
SEMNALUL. Teroristii ar fi urmat sa actioneze pentru deturnarea avioanelor in momentul activarii semnalului ""legati-va centurile de siguranta"", cand aeronava s-ar fi pregatit sa aterizeze pe aeroportul londonez. Pentru aceasta actiune, al-Qaeda alesese musulmani europeni, care ar fi urmat sa piloteze avionul si sa-l prabuseasca peste cladirile terminalelor si peste depozitele de carburant ale principalului aeroport al Londrei. Presedintele nu precizeaza cum de nu a fost pus in practica acest complot.
CREIERUL. Khalid Sheikh Mohammed se numara printre suspectii pe care Pakistanul i-a predat Statelor Unite. Unii dintre acestia au fost detinuti in centre secrete de detentie pe care CIA le-a avut in strainatate, precizeaza cotidianul The Times. De altfel, Romania, alaturi de Polonia, au fost acuzate de organizatii de aparare a drepturilor omului, printre care Amnesty International, ca ar fi gazduit pe teritoriile lor astfel de centre de detentie.
BANI CONTRA SUSPECTI. In memoriile sale, presedintele pakistanez noteaza ca CIA a platit tarii sale milioane de dolari in schimbul predarii a peste 300 de teroristi, suspecti apartinand temutei organizatii teroriste al-Qaeda. Ce nu explica Musharraf este de ce sefii serviciilor sale de informatii l-au interogat pe Mohammed doar trei zile inainte de a-l preda CIA, in conditiile in care presupusul terorist ar fi fost responsabil de numeroase atacuri in Pakistan si numai el stia identitatile unor figuri-cheie ale retelei conduse de Osama ben Laden, comenteaza The Times.
ZVONURI. Dezvaluirile lui Musharraf apar in aceeasi perioada in care la Islamabad au circulat zvonuri privind o posibila pregatire a unei lovituri de stat. Agitatia a fost provocata de o pana de electricitate si un control medical la care a fost supus presedintele si l-a obligat pe acesta sa dezminta personal aceste zvonuri. Informatia privind posibila utilizare a unor avioane pe ruta Bucuresti - Londra pentru un atac terorist asupra Aeroportului Heathrow s-a aflat in atentia autoritatilor romane din februarie 2003, iar in atentia americanilor si pakistanezilor inca din noiembrie-decembrie 2002.
AVERTIZARE. Autoritatea federala americana pentru aviatie civila, FAA (Federal Aviation Administration) a transmis atunci mai multor organisme cu responsabilitate in domeniul securitatii din Romania o avertizare. Ea se referea la necesitatea unui control amanuntit si a unor masuri de securitate sporite la toate cursele ce pleaca de la Aeroportul Henri Coanda spre Aeroportul Heathrow.
DESCRIERE. Informatiile obtinute de serviciile secrete americane, prin intermediul FAA, descriau ca posibili atentatori grupuri de 3-4 cetateni provenind din zona Orientului Mijlociu sau Asiei, ce se imbarcau impreuna spre Londra. Ei puteau folosi orice companie aeriana pentru organizarea atentatului, dar special vizate erau British Airways si Tarom. Cetatenii subliniati de raportul FAA ca fiind posibili teroristi erau pakistanezi si egipteni. Alerta a durat mai bine de un an.
Organismele ce au participat la prevenirea amenintarii pe linia Bucuresti - Londra au fost Serviciul Roman de Informatii, prin Brigada Antiterorista, compania Tarom, prin Serviciul de Securitate si Aeroportul International Henri Coanda, Directia Generala de Aviatie Civila din Ministerul Transporturilor.
INFORMARI. Toate informatiile obtinute in timpul acestor eforturi de prevenire au fost transmise de autoritatile romane tarilor implicate in campania internationala antiterorista. Ca furnizor principal de informatii in acest caz, Statele Unite ale Americii au beneficiat cu prioritate de toate datele culese in Romania.
La 28 Noiembrie 2005, Jurnalul National dezvaluia in exclusivitate un caz senzational strict legat de amenintarea terorista venita pe filiera pakistaneza. Era vorba despre grupuri de cetateni pakistanezi, sositi in Romania fara un scop precis, intrati in colimatorul serviciilor de informatii. Datele obtinute atunci de Inspectoratul pentru Prevenirea si Combaterea Terorismului din SRI au fost verificate si confirmate cu aliati din comunitatea de informatii a NATO, in special CIA.
Directorul general al TAROM, Gabriel Dumitrescu, apreciaza ca afirmatiile lui Musharraf ""trebuie demonstrate"". ""TAROM si-a imbunatatit sistemul de securitate dupa atentatele din 2001"", a precizat acesta pentru NewsIn.