Sub titlul "Omul cu o singura aripa", Matei Visniec reuneste trei piese, scrise initial in franceza, care, dupa cum marturiseste insusi autorul, au calitatea de a nu se numara printre preferatele sale, motiv pentru care au si fost supuse unor intense prelucrari in timp. Acesta nu este insa singurul punct comun al pieselor. Din ele transpare ideea ca nu totul poate fi explicat, ca uneori e mai bine ca lucrurile sa ramana nelamurite decat sa fie explicate prost si ca, pana la urma, odata limpezite, ele devin neinteresante, previzibile si isi pierd farmecul. Iata de ce personajele acestor creatii dramaturgice sunt purtatoarele unui mesaj pe care nu reusesc sa-l descifreze sau pe care pur si simplu... il uita. Dupa lansarea de la Timisoara - unde Visniec este invitatul special al Festivalului Dramaturgiei Romanesti (16-24 septembrie) -, volumul va avea o lansare si la Bucuresti, gazduita luni (25 septembrie - orele 18.00) de Libraria Carturesti (locatia din str. Pictor Verona), in prezenta autorului. Vor participa: Catalina Buzoianu (regizor), Alexandra Badea (regizor), Madalina Constantin (actrita), Carine Piazzi (actrita), Lucian Pricop (director editorial, Paralela 45), moderator Mihaela Michailov (critic de teatru).
O zi cu cel mai jucat dramaturg roman in viata
Muzeul National al Literaturii Romane (MNLR) organizeaza, in cadrul Sommet-ul Francofoniei - O zi cu Matei Visniec (26 septembrie). Evenimentul va debuta la orele 15.00, cu intalnirea cu editorul francez Dominique Dolmieu, director al Maison d'Europe et d'Orient si al editurii "Espace d'un instant", invitat de MNLR si Asociatia Scriitorilor din Bucuresti prin "Clubul Dramaturgilor". Dolmieu traduce si publica dramaturgi din estul Europei. Matei Visniec va vorbi despre Dolmieu si autorii sai est-europeni. Doua ore mai tarziu, va avea loc o noua prezentare a volumului "Omul cu o singura aripa" aparut la Editura Paralela 45 si vernisajul expozitiei de afise de teatru "Itinerar francofon - Matei Visniec - 100 de spectacole". La orele 19.00, in Rotonda MNLR, se va juca spectacolul "Trei nopti cu Madox" de Matei Visniec; o productie a MNLR si Arcub; regia si scenografia Mircea Marin, ilustratia musicala Mihnea Chelaru, distributia: Alexandru Georgescu (Bruno), Mihai Dinvale (Grubi), Constantin Cojocaru (Sezar), Mirela Comnoiu-Marin (Clara), Viorel Paunescu (Maturatorul).
Cel mai jucat dramaturg roman in viata, Matei Visniec traieste la Paris, dar se afla in Romania, in special atunci cand sunt organizate evenimente culturale de amploare. Intr-o declaratie pentru Rompres, Visniec s-a aratat multumit ca in vara acestui an o piesa de-a sa - "Istoria comunismului povestita pentru bolnavi mintal" - montata de regizorul roman stabilit in SUA Florin Fatulescu, a avut mare succes la public si la critica de specialitate la Festivalul de la Edinburgh (Marea Britanie). In ianuarie 2007, la Salonic (Grecia), va avea loc premiera cu spectacolul piesei sale "Cruntul progres spus de mama suna teribil de fals". Tot in 2007, in Franta, va fi pusa in scena piesa "Mansarda la Paris cu vedere spre moarte", pentru realizarea acestui spectacol obtinandu-se sprijin financiar de la ministerul francez al Culturii. In ultimii ani, spectacole cu piese de Matei Visniec au fost prezentate in Germania, Peru, Argentina, Brazilia. In aceasta perioada se joaca in Maroc "Istoria ursilor panda povestita de un saxofonist care avea o iubita la Frankfurt", in limba araba.
Matei Visniec (n. 1956) a debutat in literatura romana ca poet ("La noapte va ninge", 1980), a emigrat in 1987 in Franta si s-a impus in ultimul deceniu mai ales prin activitatea sa de dramaturg. "Mansarda la Paris cu vedere spre moarte", "Despre sexul femeii ca un camp de lupta in razboiul din Bosnia", "Bine, mama, da' astia povestesc in actu' doi ce se-ntampla in actu' intai", "Richard al III-lea nu se mai face", "Angajare de clovn", "Paparazzi" sau "Cronica unui rasarit de soare avortat" - fiind doar cateva dintre piesele sale extrem de cunoscute si jucate pretutindeni in lume.