Pe data de 6 august, procurorii DIICOT Bucuresti au lansat acuzatia potrivit careia Hayssam ar fi iesit din tara prin Portul Constanta pe 30 iunie la bordul navei Iman T, sub pavilion Coreea Nord. Nava a efectuat un voiaj cu cherestea pe ruta Alexandria-Egipt, Tartousi-Siria si are ca agent societatea Askila Shipping, iar ca operator compania Tartousi Shipping. Ambele firme apartin lui Moustafa Tartousi, cetatean sirian care este considerat ca este complicele lui Omar. Despre toate acestea, Tartousi a acordat un interviu, in exclusivitate, cotidianului nostru. Mustafa Tartousi, omul de afaceri sirian, a ajuns in centrul atentiei pe 11 august, dupa ce cargoul Iman T, care a revenit la inceputul lunii august la Constanta, a fost retinut de procurori ca urmare a acuzatiilor ca teroristul Hayssam Omar ar fi fugit la bordul acestuia.
Cand si in ce conditii l-ati cunoscut pe Hayssam Omar?
Eu sunt de mai mult de 20 de ani in Romania. Tot atunci, cam prin 1998-1999, l-am cunoscut si pe el, cand lucra la unchiul sau, ca salariat pentru marfurile care se incarcau si se descarcau din portul Constanta.
Ce afaceri ati facut impreuna?
Nu am facut nicio afacere impreuna pentru ca atunci el era salariat la unchiul sau, aici in port, si ma intalneam cu el destul de rar, cam 10-15 minute cat verificam marfa pe vas si gata. Apoi, dupa vreo cinci-sase ani a inceput si el sa lucreze la fratele lui (n.r. - Mohamad) care facea export de cherestea pentru Siria. De atunci l-am cunoscut si pe fratele lui, cu care tineam legatura. Afaceri de transport, am facut mai mult cu fratele lui, nu cu Hayssam. Si afaceri am facut asa cum fac si cu alte firme din Constanta.
Cam de cate ori v-ati intalnit cu Omar Hayssam in acest timp?
De vreo trei ori. La interval de trei-patru-cinci ani, nu prea des.
"Prin portul Constanta
nu se poate
iesi ilegal"
Referitor la declaratia marinarilor cu privire la faptul ca ar fi fost vazut la bordul navei Iman T o persoana care semana cu Omar?
Ei n-au recunoscut ca ar fi fost Hayssam pe nava. Ce-i aia ca poate sa semene 10-50 la suta? Cei care au declarat sunt si sirieni si romani. Numai ca aici trebuie precizat ca l-au vazut pe unul care ar fi semanat cu Hayssam pe relatia din Egipt spre Siria, nu din Romania spre Egipt.
Deci din Constanta spre Egipt nu a fost vazut acest om care se presupune ca ar fi Hayssam?
Nu. Din Constanta nu, ci doar din Egipt spre Siria. Aici nu a fost observata nici o miscare, nu s-a intamplat nimic la bord. Aceasta este si declaratia echipajului. Dar tot echipajul spune ca cel care a urcat din Egipt seamana cu Omar, nu ca ar fi fost el.
Deci exista varianta ca Hayssam sa fi calatorit la bordul navei Iman T din Egipt spre Siria?
N-ar fi avut nevoie sa urce pe Iman T, pentru ca daca ar fi ajuns in Egipt, ar fi putut sa ajunga foarte usor in Siria fara sa se complice. Cu un iaht inchiriat sau chiar cu masina. Un membru al familiei lui l-ar fi dus cu masina in doar sase-sapte ore in Siria. Iar cu nava putea sa plece foarte usor, mai ales ca unul din fratii lui are cargouri care opereaza acolo. Fratele lui Hayssam opereaza cinci-sase nave zilnic, si bineinteles ca ar fi fost mai usor in felul acesta.
In portul Constanta mai erau nave sub pavilion arab cand se presupune ca a plecat Hayssam?
Da. Multe. Cel putin zece, dintre care opt ale fratelui si prietenilor sai, care de fapt incarca marfa lui Hayssam. Daca voia sa plece prin Constanta, lua una din navele acestea, nu se mai complica. Dar mai este ceva: prin portul Constanta nu se poate iesi ilegal. Nimeni nu poate urca pe nava fara aprobare.
"Eu sunt considerat acum terorist"
Erati pe nava cand a plecat Iman T din Constanta?
Pentru ca vasul sa poata pleca fara probleme, eu sunt acolo la ridicarea ancorei. Si atunci eram pe nava.
Exista posibilitatea sa urce cineva pe nava in mars?
Nu. Este exclus. Numai din avion. Nava langa nava nu poate veni. Pe radar se poate observa orice miscare.
Cati sirieni sunteti in Constanta?
Vreo 30, nu prea multi.
Nava pentru ce motive este retinuta?
Numai procurorul stie. A trecut o luna si jumatate si la bord este marfa de peste 1,7 milioane de dolari. Pierderile inregistrate pana acum depasesc valoarea de piata a navei. Am ordin de la armator ca orice plata vine din port sau pentru nava sa nu mai achit pentru ca el nu mai achita nimic. Nici echipajul macar. Cine a sechestrat nava sa achite si banii.
Ati mai vazut o asemenea situatie pana acum?
Nicaieri in lume. Nici nu am auzit de asa ceva, nu numai eu, dar si colegii mei care sunt prin toata lumea. Am fost intrebat din Grecia, din Londra, din marile porturi. Nimeni nu poate retine nava pentru asa ceva. In plus de asta, la tribunal, eu, Mustafa Tartousi si nava suntem considerati teroristi, iar Hayssam considerat fugit din tara.
Sunteti si dumneavoastra considerat terorist?
Da. S-a schimbat incadrarea. Eu sunt considerat acum terorist.
V-a contactat vreodata cineva pentru a-l duce pe Hayssam cu nava? Sau prin relatiile pe care le aveti in domeniu?
Nu. N-am fost contactat de nimeni sa intind o mana de ajutor pentru Hayssam. Nici sa apelez la cineva in acest sens. Cei care ma cunosc stiu ca acum trei ani am avut un mare scandal cu fratele lui, dar si cu Hayssam. El intotdeauna se dadea mare. L-am injurat la telefon si de-atunci nu mai vorbim. Daca ar fi sunat cineva l-as fi ajutat, dar cu o singura conditie: sa sun autoritatile sa-l retina.