Gigantica diversiune care a fost si este Dosariada s-a putut ticlui si pe fondul unui narav al presei si al clasei politice postdecembriste. Uzitarea acuzatiilor generale, vagi, lovind in toata lumea si in nimeni.

Desecretizarea dosarelor, transmiterea lor catre CNSAS, verificarea de catre Colegiu, pronuntarea verdictului sunt clar stabilite prin Lege. Cea mai buna formula de a dibui si denunta diversiunea e somarea institutiilor responsabile sa fie transparente si sa ofere opiniei publice dari de seama de felul cum aplica Legea. Sub acest semn, la emisiunea Sinteza zilei de pe Antena 3, am decis sa trimitem celor cinci institutii obligate sa transpuna in practica Decizia CSAT de desecretizare a dosarelor din arhive. Exceptie facand ministrul Justitiei, toate celelalte institutii ne-au raspuns. Chiar daca destul de tarziu sau destul de confuz. Intreprinderea noastra isi avea temeiul in Legea 187/1999 si OUG nr. 16/2006. Potrivit articolului 3(1) din Ordonanta, verificarile de catre CNSAS se fac in ordinea stabilita de articolul 2. Asta inseamna ca atat desecretizarea, cat si transmiterea dosarelor la CNSAS urmeaza aceeasi ordine: de la a (presedinte) pana la e si s (liderul organizatiilor neguvernamentale). Desi Decizia CSAT impunea declasificarea si preluarea persoanelor cu functii sau demnitati prevazute la articolul 2, lit. a, b, c, d, e si s, toate informatiile despre Dosariada se refereau exclusiv la dosarele deputatilor si senatorilor desemnate prin litera b. Decizia privind desecretizarea a fost justificata prin existenta in Arhivele SRI, SIE, MApN, MAI si Ministerului Justitiei a unor dosare de politicieni, dar si de lideri ai Societatii Civile care scapasera verificarii CNSAS, pentru ca erau tinute la secret. Daca ar fi fost sa dam crezare Deciziei CSAT, cele cinci institutii desemnate trebuia sa desecretizeze si sa trimita la CNSAS dosarele deputatilor si senatorilor, ale ministrilor, secretarilor de stat, directorilor din ministere, ale consilierilor prezidentiali. Toate informatiile puse la dispozitia opiniei publice se refereau si se refera si acum exclusiv la deputati si senatori. E greu de crezut ca s-a nimerit sa fie secretizate doar dosarele parlamentarilor. Politicieni sunt si in Guvern, si la Presedintie, si la Primarii. Sa fi fost secretizate dosarele Monei Musca si ale lui Cristian Radulescu si nu si cele ale Monicai Macovei, Theodor Stolojan, Vasile Blaga, cum lasa sa se inteleaga informatiile de pana acum. Au fost desecretizate si preluate de CNSAS si alte dosare decat cele ale parlamentarilor?
Dintre toate raspunsurile, cel al SRI reuseste sa ne lumineze nitel in praful starnit de Dosariada. Potrivit Comunicatului, desecretizarea si transmiterea dosarelor se desfasoara pe baza solicitarilor punctuale ale CNSAS. Colegiul trimite la SRI o lista de nume cu datele minime de identificare. Sub acest semn - zice Documentul - CNSAS a solicitat SRI date despre aproximativ 6.000 de persoane care fac obiectul Hotararii CSAT ""fara a preciza ce functii sau demnitati ocupa acestea"". Serviciul a trimis CNSAS datele cerute despre cele 6.000 de persoane. Sunt printre acestea si persoanele indeplinind functiile sau demnitatile de la litera a pana la litera e si s? Altfel spus, au ajuns la CNSAS, pentru a fi verificate si dosarele membrilor Guvernului, ale consilierilor prezidentiali? Imposibil de raspuns. Pentru ca, desi institutie de stat, cu angajati platiti de la buget, CNSAS nu se supune nici unei legi. Ar fi fost normal si cerut de legile tarii ca institutia sa aiba purtator de cuvant, singurul indrituit sa dea informatii despre activitatea Colegiului, inclusiv despre dosarele primite de la Servicii, sa emita prompt Comunicate oficiale. Nu s-a intamplat asa. Informatiile de la CNSAS sunt, la ora actuala, obiect de trafic de influenta si chiar de coruptie din partea unor membri ai Consiliului. Despre ce se intampla la CNSAS se pronunta public doar anumiti membri ai Colegiului, cei care uita ca nu sunt vedete tv, ci functionari publici, beneficiind de lefuri substantiale si de privilegii iesite din comun.
Desi CNSAS are un presedinte, in persoana lui Claudiu Secasiu, care nu se da in laturi sa haleasca toate avantajele unui post de ministru, opinia publica nu l-a vazut o clipa dand seama, potrivit legii, de ceea ce face in schimbul banilor primiti de la buget. E atat de greu pentru trimisul PNL in fruntea Colegiului sa faca ordine in institutia pe care cu onoare o conduce? Si daca nu poate de ce nu-si da demisia? Nu de alta, dar CNSAS de la cap se impute!