Lipsa de rezistenta a niturilor Titanicului, care s-a scufundat in 1912 in urma ciocnirii cu un aisberg, ar putea fi cauza naufragiului atat de rapid al pachebotului, care a facut 1500 de victime, sustin doi cercetatori americani si un fierar britanic, care isi probeaza teoria printr-un experiment. Experimentul - care a reprodus materialul originar al niturilor si l-a supus unui impact si unei rezistente amintind catastrofa - va fi aratat intr-o emisiune pe Discovery Channel in Marea Britanie, a declarat Timothy Foecke, unul dintre cei doi cercetatori americani aflati la originea proiectului. Cercetatorii Tim Foecke si Jennifer Hooper McCarthy, pasionati de istoria Titanicului, au cautat sa elucideze cauza slabiciunii niturilor observandu-le pe cele recuperate de pe nava. Teoria unui defect in constructia vaporului este deja veche, dar cei doi specialisti in metalurgie au dovedit ca microstructura celei mai mari parti a niturilor folosite pentru asamblarea placilor din metal ale cocai era mai putin rezistenta decat credeau constructorii. Potrivit lui Tim Foecke - specialist in rezistenta materialelor, care lucreaza in laboratorul de cercetari american US National Institute of Standards and Technology, in statul Maryland - cea mai mare parte a niturilor sau tijelor de asamblare erau din fier forjat cuprinzand un amestec neomogen din fier si un fel de fibra de sticla. "Noi am calculat la ce nivel de incarcatura niturile erau presupuse sa cedeze daca ar fi fost nituri de calitate potrivit epocii respective, adica la 20.000 de livre (noua tone). Cand am facut experienta utilizand nituri simuland materialul utilizat, rezistenta a slabit la 9000 de livre (patru tone)", explica Foecke. Daca niturile ar fi fost de calitate mai buna, ele ar fi rezistat mai mult timp si "ar fi fost inundate mai putine compartimente. Vaporul s-ar fi scufundat mai lent", a continuat metalurgistul, subliniind ca "daca Titanicul ar fi putut pluti cateva ore in plus, cea mai mare parte a oamenilor de pe el ar fi supravietuit".
Povestea catastrofei
Vasul britanic de lux Titanic avea 269 metri lungime, fiind cel mai mare vas din lume la vremea respectiva. Datorita celebrei sale constructii de otel robuste, vasul era considerat imposibil de scufundat. In primul sau drum, de la Southampton spre New York, soarta sa a fost pecetluita. Pe 14 aprilie 1912, Titanicul a primit toata ziua mesaje prin radio, care avertizau asupra iceberg-urilor plutitoare. La ora 11:40 seara, cei doi mateloti de veghe i-au speriat pe ofiteri cu mesajul alarmant: "Iceberg drept in fata". Secundul Murdoch a avut la dispozitie mai putin de un minut pentru a reactiona. El a decis sa opreasca imediat vasul si sa il deplaseze inapoi, cu toata viteza. In acest mod, a reusit sa evite cu greu coliziunea frontala, insa nu a reusit sa opreasca vasul complet, iar prora s-a ciocnit cu iceberg-ul. Ulterior, Murdoch, care nu a supravietuit tragediei, a fost aspru criticat pentru aceasta decizie. Dupa coliziune, initial, de pe puntea de comanda parea ca vasul a scapat cu bine. In maruntaiele vasului insa, efectele coliziunii erau mai evidente. Fochistii si inginerii au auzit un zgomot puternic si au vazut apa navalind in cala. Carcasa vasului era impartita in 15 compartimente etanse, care nu permiteau trecerea apei. Daca numai patru dintre acestea ar fi fost avariate, pachebotul s-ar fi putut mentine pe linia de plutire, insa coliziunea afectase cinci compartimente. Acestea se umpleau cu apa, care urma sa se reverse si in celelalte compartimente, ceea ce insemna ca Titanicul era condamnat sa se scufunde. In jurul orei 00:15, el a dat ordin sa fie descoperite barcile de salvare si a transmis un semnal SOS. Semnalul abia fusese introdus, iar Titanicul a fost unul dintre primele vase care l-au folosit. In aproximativ o ora, 25.000 tone de apa au navalit in interiorul vasului. In jurul orei 1, prora era deja sub apa. In final, Titanicul s-a rupt in doua, pe mijloc, si s-a scufundat. Intrucat nu existau suficiente barci de salvare pentru toata lumea, doar aproximativ 700 din totalul de 1311 pasageri si 897 membri ai echipajului aflati la bord au fost salvati. Pana in prezent, scufundarea dramatica a acestui pachebot de lux ramane una dintre cele mai cumplite catastrofe din istoria maritima. (D.M.)