Scoalele noastre sint rele
Scoalele noastre sint rele - iata o tema adeseori repetata de ziare politice si literare; cu toate acestea, putini au aflat causele adevarate ale decadentei invatamantului nostrum public si cei mai multi sint predispusi a atribui starea de lucruri unor cauze imaginare sau cel mult unor fenomene care nu sint ele insele decit urmarea unei cause generale si mai adinci. Si ""Romanul"" constata ca scolile noastre: sint inca departe de a raspunde la cerintele unui stat care voieste a fi si trebuie sa devie un focar de civilizatiune si de progres in Oriinte.
Cauzele, dupa ziarul oficios, sint a se cauta in organizarea generala a invatamintului. Multi profesori se dedau la diferite ocupatii incompatibile cu exercitarea apostolatului lor; dar si acest rau este rezultatul unui viciu de organizare. Trebuie sa facem ca existenta profesorului si a familiei lui sa fie asigurata in limitele unui trai modest, dar indestulator, pentru a-i permite sa nu caute alte mijloace de vietuire. ""Romanul"" nu cere abnegatie de la profesori; caci nu se poate cere de la cetatean in orice profesie decit indeplinirea datoriei lui in schimbul unui echivalent moral si material in raport cu munca sa. Foaia oficioasa cere dar sporirea lefurilor si reinfiintarea... raposatei Eforii a scolilor. Ia sa intoarcem odata chestiunea cum sta in adevar. Pentru a fi profesor de gimnaziu ori de liceu se cer studii academice - cel putin acum: deci 18-20 de ani de invatatura continua.