Pe valul miscarilor de emancipare nationala din fosta URSS, de la sfarsitul anilor '80 ai secolului al XX-lea, care a cuprins si RSS Moldoveneasca, a proclamarii suveranitatii si independentei Republicii Moldova, a fost posibila revenirea, dupa ap
Pe valul miscarilor de emancipare nationala din fosta URSS, de la sfarsitul anilor '80 ai secolului al XX-lea, care a cuprins si RSS Moldoveneasca, a proclamarii suveranitatii si independentei Republicii Moldova, a fost posibila revenirea, dupa aproape cincizeci de ani de ocupatie sovietica, la istoria autentica, netrucata a acestui tinut.
Avantul spiritual din acea epoca antrenase in valtoarea sa numerosi reprezentanti ai breslei istorice de la noi care, prin efortul lor au contribuit la elucidarea numeroaselor "pete albe" ale istoriei spatiului de la est de Prut, la demontarea multiplelor clisee si falsuri cu referire la trecutul nostru, la reanimarea frumoaselor traditii ale istoriografiei noastre nationale, ai caror promotori remarcabili au fost M. Kogalniceanu, Al. D. Xenopol, N. Iorga, St. Ciobanu, Al. Boldur si multi altii.
Reformarea invatamantului dincolo de Prut
In consecinta, a fost posibila aparitia numeroaselor studii, in mare parte cu caracter inedit, care au repus adevarul stiintific la locul sau de cinste. Concomitent, avea loc reformarea invatamantului istoric din Republica Moldova. La realizarea acestui proiect si-au dat concursul cei mai reprezentativi istorici din acea perioada: cadre didactice universitare, cercetatori stiintifici, profesori din invatamantul preuniversitar.
Aceasta munca complexa si responsabila a culminat cu lucrarile seminarului "Reforma invatamantului istoric in Moldova" care s-a desfasurat la Chisinau in zilele 1-2 iulie 1996 din initiativa si cu sprijinul Consiliului Europei. Alaturi de aceasta institutie europeana, in calitate de organizator, a fost si Ministerul Invatamantului din Republica Moldova. Seminarul urma sa ia in discutie studierea si predarea istoriei in institutiile de invatamant preuniversitar din tara noastra.
Inca la 16 mai 1996, expertii prestigiosului for european au propus partii moldovene schita de program al seminarului. In baza recomandarilor expertilor europeni, Ministerul invatamantului a dispus constituirea unui Comitet de organizare a Seminarului si a desemnat un grup de istorici care au elaborat Raportul National asupra invatamantului istoric din Republica Moldova. In raportul "Cu privire la cursul national de istorie in Republica Moldova", prezentat in cadrul lucrarilor acestui seminar de catre Ion Turcanu, presedintele Asociatiei Istoricilor din Republica Moldova, a fost argumentata in mod riguros conceptia de istorie nationala, care este Istoria Romanilor. In respectivul document se specifica, intre altele: "Este limpede, prin urmare, ca in Republica Moldova cursul national de istorie nu poate fi incorsetat in frontierele politice, de altfel frecvent schimbatoare, ale Moldovei, pentru ca in caz contrar, ceea ce ar avea de invatat la noi copii si tineretul ar fi nu un curs de istorie nationala, ci niste caraghioase injghebari cu pretentii istorice, care ar duhni respingator a propaganda antiromaneasca, asa cum a fost si pana acum." (Revista Limba Romana, Nr. 3-4, 1998, p. 176). Documentul final al Seminarului "Reforma invatamantului istoric in Republica Moldova" mentiona, intre altele, ca "invatamantul s-a debarasat de istoria straina, a URSS, si de ideologia impusa de regimul totalitar comunist, si a revenit la traditia nationala de invatare a istoriei".
Obiectivele istoriei
Prima recomandare a acestui for stiintific se referea la finalizarea elaborarii si implementarii Conceptiei predarii si invatarii istoriei in Republica Moldova in baza cursurilor de istorie a romanilor (subl. -n.) si istorie universala, la determinarea obiectivelor si finalitatilor invatamantului istoric. Acest document prevedea, de asemenea, "perfectionarea programelor de istorie deja aprobate de Ministerul invatamantului" si elaborarea programelor de studii pentru clasele X-XII. De asemenea, se preconiza asigurarea cu programe si manuale proprii clasele X-XI ale scolii medii de cultura generala.
O alta recomandare extrem de importanta se referea la alcatuirea unui program special de scriere si editare a manualelor de istorie. Realizarea acestei sarcini trebuia sa tina cont de urmatoarele obiective: Editarea sa se faca pe baza de concurs si sa asigure existenta variantelor de alternativa ale aceluiasi titlu de manual; Conlucrarea pedagogilor-practicieni cu cadrele didactice din invatamantul superior si cu specialisti din cercetare; Colaborarea autorilor de manuale din Republica Moldova cu specialisti din Romania si din alte tari. Examinarea posibilitatilor de elaborare a manualelor unificate de istorie universala potrivit cu experienta si standardele educationale europene; Crearea colectivelor de autori ai manualelor si asigurarea financiara a activitatii lor. (Revista Limba Romana, Nr.3-4, 1996, pag. 189-190).
In perioada 1996-2001, Ministerul Invatamantului din Republica Moldova, in colaborare stransa cu expertii Consiliului Europei, ai Bancii Mondiale precum si ai Institutului "G. Eckert" din or. Braunschweig, Germania s-a ocupat de implementarea in practica a obiectivelor formulate in documentul final al Seminarului din 1-2 iulie 1996. In acesti ani a fost editat aproape intreg setul de manuale pentru clasele gimnaziale si de liceu. Aceste manuale au fost supuse unor verificari riguroase din partea expertilor celor trei institutii nominalizate. Ele au fost introduse in invatamantul preuniversitar din Republica Moldova, dupa ce au fost expertizate de specialistii europeni.
Program intrerupt
Din pacate, realizarea acestui amplu program a fost curmata intr-o maniera brutala si nejustificata in urma interventiei factorului politic. Asa se intampla ca Istoria Romanilor a continuat sa ramana pe parcursul ultimilor doisprezece ani una din tintele principale, o miza strategica in razboiul identitar pe care l-au purtat si-l poarta de la 1994 incoace practic toate guvernarile din Republica Moldova (cu unele mici exceptii).
Cei care au declansat acest razboi si cei care il continua pana in prezent au urmarit si urmaresc in mod invariabil unele si aceleasi scopuri, indiferent de coloratura lor politica. Aceste scopuri au avut in mod invariabil o tenta pronuntata politica si anume: - anihilarea abordarii stiintifice a problematicii istorice a spatiului de la Est de Prut si impunerea prin dictat politic in invatamantul de toate gradele din Republica Moldova a unor interpretari perimate de sorginte staliniste ale istoriei noastre nationale - remodelarea constiintei istorice si nationale a generatiilor tinere dupa calapodul sovietic, al carui element de baza il constituie romanofobia de grota.
Manualele de istorie integrata au ajuns in scoli
Manualele de istorie integrata, care au trezit numeroase controverse si dispute in randul istoricilor, au fost repartizate in scoli urmand sa fie distribuite pana si in cele mai indepartate sate ale Republicii Moldova. A fost editat un numar impunator de manuale, in limbile romana si rusa, din banii publici, pentru care insa copiii vor trebui sa plateasca o taxa de inchiriere. Manualul pentru clasa a VI-a (aparut la editura "Lumina") si cel pentru clasa a VII-a (la editura "Univers pedagogic") au fost tiparite intr-un tiraj a cate 45 de mii de exemplare. Manualul pentru clasa a IX-a a aparut la editura "Cartea Moldovei" intr-un tiraj de 48 mii de exemplare. In noile manuale (pe hartie de calitate excelenta), este mai putin text si foarte multe poze color - de la fostii lideri sovietici pana la actualii lideri ai Partidului Comunistilor, cu citate din vechile crestomatii de "istoria rss moldovenesti".
Tatiana Nagnibeda, director interimar al Departamentului educatie, tineret si sport al Primariei Capitalei, a declarat ca repartizarea in scoli a manualelor de istorie este deja spre sfarsite. Potrivit ei, toate clasele V-IX au primit manuale de istorie, iar cele pentru clasa a IV-a vor fi repartizate la sfarsitul lunii septembrie. Manualele pentru clasele superioare vor aparea pana la 1 ianuarie. intrebata daca vor fi folosite in continuare in scoli manualele anterioare de istorie, Nagnibeda a spus ca "nu s-a dat nici un ordin ca sa nu fie utilizate celelalte manuale". Nagnibeda a spus ca profesorii sunt obligati sa foloseasca manualele de istorie integrata, cel putin ca "una din sursele de predare".
Parintii si copiii sunt in drept sa protesteze
Istoricul Ion Varta, deputat crestin-democrat, spera ca noile manuale de istorie vor fi utilizate doar o perioada scurta de timp: "Comunistii nu vor reusi sa anuleze studierea istoriei adevarate, pentru ca, in mare parte, profesorii de istorie au verticalitate si, predand istoria, vor trece sub tacere ineptiile continute in manuale. E rusinos sa reproduci niste minciuni sfruntate", a spus Varta. In opinia istoricului, revizuirea istoriei a inceput dupa ce au fost sistate protestele din anul 2002, prin infiintarea comisiei guvernamentale, condusa de vicepremierul Valerian Cristea, actiune prin care a fost incalcat moratoriul asupra problemelor de limba si istorie, instituit prin recomandarile Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei. "Conventiile internationale protejeaza drepturile parintilor de a decide asupra modului de instruire a propriului copil - cine nu va accepta manualele de istorie integrata va fi liber sa-si apere dreptul sau", a mentionat Varta. Totodata, el a declarat ca noile manuale sunt inacceptabile pentru ca denatureaza istoria, prezentand-o de pe pozitiile istoriografiei sovietice.
Manualele pentru clasele a V-a, a VI-a si a X-a au fost scrise de Corneliu si Angela Popovici. Autorii manualelor pentru clasa a VII-a si a VIII-a sunt Eugen Certan, Ion Moiseev si Maria Veverita. Manualele pentru clasa a IX-a sunt semnate de Sergiu Nazaria, Alexandru Roman, Mihai Spranceana, Sergiu Albu-Machedon, Anton Dumbrava si Ludmila Barbus.
Istoriografia sovietica in manualele scolare
In continuare va prezentam cateva exemple de (anti) istorie din noul manual pentru clasa a IX-a.
"Guvernul Romaniei nu se intereseaza de nevoile noastre. El ne-a intors spatele" (citat dintr-un discurs al lui Pan Halippa).
"Ofensiva masiva a celor divizii romanesti pe teritoriul Moldovei a fost declansata la inceput de ianuarie. Toti acei care nu erau de acord cu interventia romaneasca au fost executati, printre care si multi oameni de vaza... Deci majoritatea populatiei Basarabiei era impotriva acestui act (a Unirii - n.n.), insa in conditiile unei terori cumplite orice actiune de protest era pedepsita cu moartea... Sfatul tarii s-a transformat intr-o marioneta in maini straine, o masinarie de votare a intereselor elitei guvernatoare a statului vecin".
Citat din "politicianul si istoricul Victor Stepaniuc" - "In componenta URSS, dupa 2 august 1940, au devenit posibile reunirea moldovenilor de pe ambele maluri ale Nistrului, renasterea statalitatii moldovenesti si extinderea ei asupra moldovenilor din stanga Nistrului. Acesta a fost un pas inainte pe calea restabilirii statalitatii moldovenesti, sugrumate in 1918".
Urmatorul fragment pare desprins dintr-un discurs electoral al Partidului Comunistilor - "La 25 februarie 2001 au loc alegeri parlamentare anticipate la care au castigat comunistii, cu 50,7 la suta din voturi - 71 de deputati din 101 din Parlament. Dupa 11 ani de independenta au fost marite pensiile, bursele studentesti si salariile angajatilor bugetari..."


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.