Verificarea sistemelor informatice privind colectarea TVA si a accizelor va intra intr-o noua etapa, prin interconectarea sistemelor din teritoriu cu cel central, pana la sfarsitul anului fiind prevazuta introducerea informatiilor in baza de date. "Administratiile fiscale din teritoriu au propriul sistem informatic pentru gestionarea incasarilor din TVA si accize. Acesta trebuie modificat pentru a primi noile declaratii standard. De asemenea, este necesara conectarea acestuia cu sistemul central, conexiunea intre acestea urmand sa fie realizata la nivelul biroului central de legatura", au declarat, pentru Mediafax, surse din Ministerul Finantelor Publice (MFP). Noul set de teste tine de interconectarea sistemelor informatice "din spatele administratiei fiscale", la nivel ierarhic.
Sistemele electronice sunt importante pentru o tara care adera la UE pentru ca piata comuna are reguli stricte in ceea ce priveste TVA si accizele, iar aceste doua taxe reprezinta baza sistemului utilizat la calculul contributiei statelor membre la bugetul Uniunii. Sistemele IT pentru administrarea fiscala asigura inter-operabilitatea cu cele din restul statelor membre ale Uniunii Europene, prin intermediul acestora urmand sa fie realizate schimburi de informatii si controale multilaterale in scopul evitarii fraudei fiscale in domeniul TVA si al accizelor. Noile teste pentru TVA au fost devansate, cu acordul UE si al statelor membre, termenul de finalizare fiind stabilit pentru 6 octombrie. Verificarile vor fi realizate cu Spania, Ungaria si Finlanda. "In ceea ce priveste accizele, sistemul informatic va fi modificat la nivelul UE, astfel ca toate statele membre vor testa, din nou, in noiembrie, functionarea acestuia. Noi am implementat deja schimbarile si acesta va fi functional. Ungaria, Spania si Letonia vor fi tarile membre UE cu care vom testa sistemul", au explicat sursele citate. Domeniul finantelor a primit, in raportul Comisiei Europene de la jumatatea lunii mai, stegulet rosu pentru ca Romania inregistra intarzieri in aplicarea acestor sisteme informatice. Cele doua sisteme trebuie sa fie functionale la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.
Contractele pentru introducerea celor doua sisteme au fost semnate in luna martie cu firmele americane IBM si Oracle, licitatia fiind finalizata in luna decembrie a anului precedent. Agentia Nationala de Administrare Fiscala va fi beneficiara sistemului. (A.G.C.)